Nevýhodnost smlouvy dlouhodobě kritizovala zejména koaliční TOP 09. I když se jí nepodařilo přesvědčit většinu zástupců města, aby byla smlouva jednostranně vypovězena, prosadili alespoň dodatek, který radnici až do roku 2015 zaručuje ročně o 2,4 milionu více.
"Je to jeden z případů nevýhodných smluv, kterou si město nese jako zátěž z minulosti. Jsem přesvědčený, že pro město by bylo výhodnější, kdyby parkovné vybíral například Dopravní podnik, a tím by se ponížila i městská dotace," řekl radní Tomáš Bouzek (TOP 09). Dodal, že nalezl důvody pro výpověď i pro neplatnost smlouvy.
Kolik město nově získáV roce 2011 měla Jihočeská parkovací tržby 23,2 milionu korun. Následující čísla ukazují, jak se s přijetím nových podmínek změní výdělek města: Podle staré smlouvy
Podle nové smlouvy
|
Proč se však vedení Českých Budějovic na vypovězení nevýhodné smlouvy neshodlo teď ani dříve? Politici si odpovědnost přehazují jako horký brambor. "Nápady na změnu smlouvy už byly navrhovány před lety, nicméně nedokážu posoudit, proč se to neřešilo. Parkování na veřejných komunikacích má na starosti správa veřejných statků," řekla náměstkyně primátora Ivana Popelová (HOPB).
Popelková firmu doporučila
Bývalý náměstek, který měl na starosti správu veřejných statků, byl František Jelen (ODS). "Pokud vedení města vědělo, že se může smlouva vypovědět, tak ji mělo vypovědět," odvětil. Zajímavé je, že Popelová byla podle informací MF DNES v roce 2005 ve výběrové komisi a jako výběrčího parkovného ve městě doporučila Jihočeskou parkovací. Ta například z tržby 20 milionů korun ročně odevzdala městu 7,5 milionu, zbytek peněz šel do její kasy.
"My jsme už asi před dvěma lety právě z důvodu vysokých tržeb navrhovali městu, aby se smlouva upravila. Město to ale neprojednalo," sdělil ředitel firmy VINCI Park CZ Petr Smékal a dodal, že na nové dělení peněz přistoupili. Právě VINCI Park CZ prostřednictvím Jihočeské parkovací už sedmý rok vybírá parkovné.
Rozdělování desítek milionů korun podle nového klíče radnici nyní stačí. Městská kasa zbohatne o více než dva miliony ročně a pro Jihočeskou parkovací zůstane výběr parkovného na více než tisícovce míst stále zlatým dolem. Navíc, když jí při odtahování špatně parkujících aut asistuje městská policie.
Primátor smlouvu podepsal na doporučení výběrové komise
"Parkování ve městě je dost drahé a navíc nejsou místa. To, že pro město pracuje soukromá společnost, která na tom vydělá víc než město, je opravdu nehorázné," uvedl řidič Václav Jirkovský z Českých Budějovic.
Smlouvu s tehdejší společností Parking Praha uzavřel v roce 2005 primátor Miroslav Tetter na 10 let. Prospěch z toho mohl mít i jeho syn Ondřej, který byl ve vedení sesterské společnosti firmy Parking Praha. "Syn nikdy nebyl, není a nebude v žádné firmě, podívejte se na výpis z obchodního rejstříku, jeho jméno tam nikde nenajdete," reagoval v pondělí bývalý primátor Tetter.
"Smlouvu jsem podepsal proto, že tenkrát především Ivana Popelová tvrdila, že technické služby vybírání parkovného dělají špatně. Zařídila výběrové řízení, do kterého se přihlásily tři firmy, a výběrová komise, ve které jsem nebyl, doporučila vybrat Jihočeskou parkovací. Já jako primátor jsem musel do 10 dnů smlouvu podepsat," hájil se Tetter.