Sportovní halu nahradí Multifunkčního centrum Dlouhá louka.

Sportovní halu nahradí Multifunkčního centrum Dlouhá louka. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Budějovice dají v příštím roce na opravy a stavby přes půl miliardy

  • 0
Největší investicí příštího roku bude v Českých Budějovicích zahájení stavby Multifunkčního centra Dlouhá louka. Radnice na sportovní halu vyhradila 170 milionů korun. Vyrostou i speciální technické učebny za 60 milionů.

Opravy chodníků a silnic, projekt atletického koridoru, nové pavilony ve školách a školkách. Tyto a další zajímavé akce mají České Budějovice připravené v návrhu rozpočtu na rok 2018. Radní už ho schválili a ještě ho musí podpořit zastupitelstvo na prosincovém jednání.

Výdaje jsou naplánované ve výši 2,23 miliardy a příjmy 2,07 miliardy korun. Schodek v hospodaření pokryje úvěr, který radnice postupně využívá také pro dotační projekty. Pro obyvatele krajského města jsou nejzajímavější položkou investice. Na ně hodlá magistrát v příštím roce uvolnit 532 milionů korun.

Největší díl, přibližně 170 milionů korun, z této sumy ukousne stavba Multifunkčního centra Dlouhá louka, které má nahradit současnou sportovní halu poblíž Sokolského ostrova. Práce chce město zahájit na přelomu jara a léta.

Po Novém roce by zástupci radnice mohli vypsat soutěž na zhotovitele a následně i zahájit stavbu. Celková odhadovaná cena je 260 až 300 milionů korun a kromě hlavní haly má vyrůst ještě jedna s menším hledištěm, ale rozměry dostatečnými třeba pro utkání florbalistů.

Místo pro atletický koridor

„S multifunkčním centrem souvisí i atletický koridor, který není jeho součástí, a sportovci tam o něj přijdou. Jednáme o novém umístění, máme vytipovaných několik lokalit, kde by mohl být. Bude u některé ze škol na levém břehu Vltavy,“ upozornil náměstek primátora Petr Holický.

Mezi další investice patří například modernizace dalšího pavilonu znovuotevřené ZŠ E. Destinnové na sídlišti Šumava. „Z rekonstrukcí ulic bych vypíchl Nerudovu, kde začneme s prvním z úseků. Chceme tam dostat také Zeyerovu ulici,“ upozornil Holický.

Do škol dá radnice i další desítky milionů.

„Počítáme s vybudováním odborných učeben při Základní škole O. Nedbala ve Čtyřech Dvorech a při Bezdrevské na sídlišti Vltava. Dohromady by to mělo vyjít na 60 milionů korun, což je velmi významná částka. Počítáme s krytím z evropských dotací. Předpokládáme, že stavby vyjdou na 30 milionů a vybavení rovněž na 30 milionů korun,“ navázal náměstek primátora Petr Podhola.

Učebny budou vybavené pro fyziku a chemii. Cílem je zatraktivnit žákům výuku.

Ředitel ZŠ Bezdrevská Pravoslav Němeček potvrdil, že se na velkou novinku připravují a učitelé už absolvují přípravu, aby dokázali nové vybavení naplno využít. „Prostory budou zaměřené na rozvoj polytechniky. Budou tam různá moderní měřicí zařízení, robotické věci a další záležitosti týkající se fyziky. Experti vytýkají, že právě toto nám ve školách chybí,“ sdělil Němeček.

Zdali se pak zvýší zájem žáků o uvedené předměty, se podle něj ukáže až s delším časovým odstupem. Moderní učebny ovšem rozhodně nezůstanou otevřené jen pro děti z Bezdrevské a O. Nedbala. „Určitě sem budou moci v souvislosti se svou výukou docházet i žáci z dalších škol,“ potvrdil Němeček.

Město myslí i na dopravu

Budějovičtí se soustředí i na dopravní akce. Radnice tak počítá s pokračováním prací na záchytném parkovišti v Jírovcově ulici. V návrhu rozpočtu je na to vyhrazených 20 milionů korun. A investovat bude město i do přípravy projektů, jako jsou například dopravní informační systémy.

Nákupy za zhruba 300 milionů korun pak v roce 2018 chystá i dopravní podnik. Pomohou mu k tomu rovněž peníze z evropských dotací. Na konci první pololetí tak do Budějovic dorazí dodávka jedenácti elektrických midibusů.

„Ve druhém pololetí pak budou následovat trolejbusy od společnosti Škoda Electric, kterých bude rovněž 11. Bude to takový dárek pro cestující ke sto letům od vzniku samostatného Československa,“ zmínil mluvčí dopravního podniku Viktor Lavička.

Za trolejbusy o délce 18 metrů zaplatí společnost stoprocentně vlastněná městem přes 180 milionů korun. Bude se jednat o vozidla, která mají baterii pro pohon i v místech, kde nevedou troleje. Jsou plně klimatizované.