České Budějovice zvažují, zda do ulic po desetiletích vrátí tramvaj

  11:37aktualizováno  11:37
Českobudějovická radnice se zabývá myšlenkou na zavedení historické tramvajové linky mezi nádražím a Sady. Provoz tramvají přitom ve městě skončil před 67 lety. Nápad už se dostal i na jednání magistrátní komise pro architekturu a územní rozvoj, která vzala na vědomí, že se bude tato možnost prověřovat.

Lannova třída v Českých Budějovicích. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

„Historická tramvaj by byla jednokolejná. To znamená, že by se nikde nemusela otáčet. Dojela by tak až ke katedrále. Mohl by to být zajímavý turistický tahák, ale také prostředek, kterým by se cestující snadno dostali od nádraží do centra. Je to zatím opravdu jen myšlenka, kterou jsem hodil do pléna. Uvidíme, jak na ni zareagují ostatní,“ sdělil náměstek primátora pro dopravu František Konečný (ANO).

Dokonce už zadal, aby se při přípravě projektu pěší zóny v Kanovnické ulici do budoucna mohlo počítat i s touto možností. Na trase by mohly být kromě konečných ještě dvě zastávky, u Prioru a České národní banky.

Nedávno už vedení radnice mělo podobný nápad a chtělo do města jako turistickou atrakci vrátit koněspřežnou dráhu, která měla jezdit od Háječku přes Českou ulici k Zelené ratolesti. Vybudování repliky nejstarší železnice na kontinentě mělo stát několik desítek milionů korun. Nakonec chyběly peníze a projekt se také setkal s odporem části obyvatel, kteří jsou majiteli nemovitostí v centru.

I nápad na zavedení tramvaje vyvolal smíšené reakce. „Nemyslím si, že je to dobrý nápad. Spíš je to úsměvné. Mohl bych to pochopit, kdyby tramvaj jela třeba nějakým atraktivním bulvárem, ale takhle? Navíc není třeba objevovat Ameriku. V Budějovicích máme nevyužitý turistický potenciál v podobě koněspřežky, na což jsou zpracované i studie. A turistika může vzkvétat také ve spojení s vodou a našimi řekami,“ reagoval zastupitel a exprimátor Juraj Thoma (Občané pro Budějovice).

Člen komise pro architekturu a územní rozvoj Jiří Brůha míní, že projekt tramvaje na Lannově třídě není na pořadu dne. Na druhé straně tuto myšlenku úplně nezatracuje. I on v souvislosti s tím zmínil plány na atrakci v podobě koněspřežky.

Tramvaje obyvatelé Budějovic už využívali

„Bylo to v době, kdy se tvořil regulační plán a řešili jsme, jak centrum města oživit a vytvořit takové lákadlo, za kterým by turistům stálo za to přijíždět. Něco podobného stále chybí, i proto si myslím, že je dobré s myšlenkou dál pracovat,“ domnívá se architekt Brůha.

Připomněl, že tramvaje v Budějovicích jezdily. Bylo to mezi léty 1909 až 1950. Po 2. světové válce se stav tratí zhoršil. Obnova a stavba dalších úseků se ukázaly jako příliš náročné a nákladné. Především z ekonomických důvodů tak provoz zanikl.

„Je škoda, že naši předci nedokázali investovat a tramvaje zachovat. Myslím, že by dobře udělali. Jako fanouškovi dopravy by se mi to líbilo a tramvaje mají i řadu předností. Co se týká aktuální myšlenky, tak to vidím jako příliš finančně náročné z hlediska udržitelnosti. Na podobný projekt by se i těžko hledala nějaká dotace. Vnímám to jako těžko uskutečnitelný sen,“ sdělil ředitel budějovického dopravního podniku Slavoj Dolejš.

Někteří dotázaní také upozornili, že by bylo nutné řešit váhu takové tramvaje s ohledem na statiku okolních budov a řadu dalších věcí. Jedním z argumentů proti myšlence by pak bezesporu byla i skutečnost, že teprve před sedmi lety skončila nákladná obnova Lannovy třídy za 186 milionů korun a při zavedení nového provozu by se musela znovu z velké části rozkopat.

Autor:

Nejčtenější

Učitelka z Prachatic vydržela 49 dní ve tmě. Nyní si chce změnit život

Marcela Haspeklová uspořádala ve vimperské kavárně Ve Skále komponovaný večer s...

Zatímco většina lidí si vyzkouší pobyt ve tmě maximálně na týden, prachatická učitelka Marcela Haspeklová vydržela v...

Tři zájemci o dostavbu dálnice D4 mají smůlu, ministerstvo je vyloučilo

Vizualizace dálnice D4 u Příbrami

Do druhého kola výběrového řízení na dostavbu 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem vybralo ministerstvo...

Jihočeský Ikaros létal v 18. století s křídly na trhy do Vodňan

Vít Fučík na ilustraci A. Hermana v knize Z dějin naší vzduchoplavby od Václava...

Průkopník české aviatiky Vít Fučík údajně létal v 18. století v unikátním postroji. Pomáhaly mu měchy naplněné...

Mladý Prospal dostal u táty první šanci v českobudějovickém áčku

Václav Prospal mladší v dresu Českých Budějovic

Václav Prospal na střídačce hokejového Motoru České Budějovice a Václav Prospal i přímo na ledě. Jenže o 25 let mladší....

První liga: Kladno podlehlo Budějovicím, Jihlava vyhrála v Třebíči

Kladenský brankář Lukáš Cikánek zasahuje v utkání s Českými Budějovicemi.

Vedoucí tým první hokejové ligy v tuhé bitvě potvrdil svou pozici - České Budějovice v 23. kole vyhrály na ledě Kladna...

Další z rubriky

Poražení chtějí zrušit volby ve Strakonicích, vítěz prý blokoval plakáty

Starosta Strakonic Břetislav Hrdlička.

Krajský soud v Českých Budějovicích začal projednávat žalobu na komunální volby ve Strakonicích. Podle spisu se volební...

Stát dá pětistovku za zobák kormorána, podle rybářů ale ptáků neubude

Kormorán velký přezimuje na pražské Vltavě ve velkých hejnech a rybářům působí...

Přemnožení kormoráni působí rybářům milionové škody. Stát je chce zmírnit tím, že začíná myslivcům od listopadu...

Vědci v Letech našli boty i šperky vězňů, hromadné hroby Romů zatím ne

Památník v Letech je na místě přesně dvacet let.

Muzeum romské kultury provedlo archeologický výzkum v místě bývalého romského koncentračního tábora v Letech u Písku....

Najdete na iDNES.cz