Integrovaný dopravní systém na části Budějovicka začne platit příští rok.

Integrovaný dopravní systém na části Budějovicka začne platit příští rok. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Zlom v jihočeské dopravě. Budějovicko brzy projedete s jednou jízdenkou

  • 1
Na Českobudějovicku má cestujícím stačit jedna jízdenka pro vlak, autobus i MHD. Dočkají se i lepší návaznosti spojů. Dál se v kraji Integrovaný dopravní systém zatím nedostane. Byl by drahý a s malým efektem.

Velký rozlohou, a přitom řídce osídlený. I takový je Jihočeský kraj, a také proto zde dodnes nezavedli Integrovaný dopravní systém (IDS). Nebyl by podle průzkumů efektivní.

Lidé však díky němu na mnoha místech republiky i v Evropě mohou na jednu jízdenku přestupovat mezi různými dopravci a dopřávat si komfortnějšího a rychlejšího napojení na svých cestách.

Brzy se má situace přece jen změnit na části Českobudějovicka, kde by měl IDS začít fungovat už příští rok. Alespoň podle obsáhlé analýzy Jikordu, tedy Jihočeského koordinátora dopravy, který bude mít celou akci na starost.

Před čtyřmi lety politici couvli

S jednou jízdenkou nebo dlouhodobým kuponem by tak cestující mohli jezdit v území vymezeném přibližně městy a obcemi Zliv, Borovany, Lišov, Křemže a Ševětín, samozřejmě včetně samotných Budějovic a okolí.

Potvrdil to ředitel Jikordu Jiří Borovka. „Chceme ho zavést v první polovině příštího roku. Až vyhodnotíme efektivitu, můžeme uvažovat o rozšíření,“ řekl. Do budoucna by navíc mělo být možné v autobusech a vlacích platit běžnou bankovní kartou.

Ještě předtím ale musí pilotní projekt schválit politici. Krajští radní a zastupitelé se s výsledky analýzy budou teprve podrobně seznamovat, stejně tak členové dopravního výboru. Právě na Českobudějovicku už měl IDS začít fungovat zhruba před čtyřmi lety, tehdy ale politici couvli. Teď se mohou při schvalování opřít o výsledky zmíněné dokumentace.

Čeho se v případě zavedení IDS na Budějovicku zatím cestující asi nedočkají, jsou výraznější úpravy jízdních řádů a lepší návaznosti spojů mezi jednotlivými dopravci. I to je přitom jedna z výhod systému.

Razantnější posun v integraci bude možný až po roce 2019. Do té doby má totiž kraj uzavřené desetileté smlouvy s dopravci, takže není možný radikálnější zásah a nová koncepce jízdních řádů.

Testovací lístek Jikord +

Už letos se systém v kraji otestuje pomocí karty Jikord +, která je určena především pro turisty. Stojí 250 korun na celý den a dospělý s dítětem (o víkendu 2 dospělí a 2 děti) může libovolně cestovat po kraji se všemi smluvními dopravci. V prodeji má být od 1. července.

Jikord si na něm hodlá například ověřit, jak bude fungovat následné přerozdělování peněz z prodaných jízdenek. V případě zavedení IDS pak bude muset vzniknout kartové centrum, které bude fungování systému zajišťovat. Jen cena za jeho zavedení je odhadovaná na zhruba 37 milionů korun a každý rok pak bude stát provoz další miliony.

Podle hejtmana Jiřího Zimoly je proto na místě velká opatrnost, kdy musí panovat jistota, že efektivita a přínos pro cestující bude větší než samotné náklady. „Zavedení napříč celým Jihočeským krajem se proto ukazuje spíše jako nereálné,“ řekl před časem. Na podobná rizika upozorňuje i samotná analýza.

Na druhou stranu kromě jihu Čech a Vysočiny už IDS funguje ve všech ostatních krajích a podporují ho i někteří jihočeští dopravci. Třeba českobudějovický dopravní podnik. „Vznik systému by byl jednoznačným přínosem pro cestující. Potvrzují to příklady z jiných krajů i ze zahraničí,“ zmínil Radek Filip, mluvčí podniku.

Připravené jsou i České dráhy, které už jsou zvyklé z jiných regionů.
Nejlépe si IDS vedou v Praze a Středočeském kraji a na jižní Moravě. Právě v místech, kde je železniční síť a hustota obyvatel mnohem vyšší, což systému nahrává. V Jihočeském kraji už integraci zavedli na části Jindřichohradecka, tam však celou oblast zajišťuje jeden dopravce a dráhy se nezapojily.