Radní v Českých Budějovicích vyslyšeli protesty tisíců lidí a plány na stavbu Jižní spojky přes Malý jez odložili. Ilustrační snímek

Radní v Českých Budějovicích vyslyšeli protesty tisíců lidí a plány na stavbu Jižní spojky přes Malý jez odložili. Ilustrační snímek | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Budějovičtí radní ustoupili a Jižní spojku přes Malý jez dali k ledu

  • 47
Českobudějovičtí radní vyslyšeli protesty lidí, kteří podepsali petici proti stavbě Jižní spojky a odložili změny v územním plánu, které se týkaly právě stavby obchvatu kolem nemocnice a přes klidovou zónu u Malého jezu. Vše ještě musí schválit zastupitelé.

Přes čtyři tisíce nespokojených obyvatel, kteří podepsali petici proti takzvané Jižní spojce, mohou slavit. Boj s českobudějovickými radními, kteří chtěli vést silnici mezi jejich domy v ulicích Schneiderova, Plavská a mezi Malým a Velkým jezem na řece Malši, zdá se, vyhráli.

Radní zareagovali na jejich protesty a tento týden změny v územním plánu odložili. Jižní spojka je v tuto chvíli u ledu a lidé se zatím nemusejí obávat toho, že by jim dvouproudový obchvat vedl pod okny nebo přes oblíbené venkovní koupaliště.

"Petice měla určitě svůj smysl a jsem rád, že radní vyslyšeli názory lidí. Nejsme ale u konce, vše ještě bude záležet na únorovém zastupitelstvu města, ale věříme, že doporučení radních schválí," reagoval člen petičního výboru Zachraňme Malák a klidové zóny Tomáš Mráz.

Navrhované změny se týkaly hlavně ulic Plavská, Schneiderova a kolem nemocnice. Rozhodnutí radních tak vrací v platnost stálý územní plán z roku 2000. V něm je sice zanesen most přes Malý jez, stavět se však nebude.

"Studie, kterou jsme si nechali zpracovat, nám ukázala, že nová silnice by dopravě na Mánesově ulici nepomohla, proto je zbytečné ji přes Malý jez vést," sdělila náměstkyně primátora Ivana Popelová.

Stavět se zřejmě podle stávajícího územního plánu nebude ani most přes Vltavu v Papírenské ulici, protože by vedl přímo do soukromého objektu Stecherova mlýna. Papírny navíc už dříve odmítly na stavbu silnice prodat pozemky a nemocnice požadovala v ulici L. B. Schneidera jednosměrný provoz.

Město hledá místo, kde postavit most přes Vltavu

"Hlavním důvodem nesouhlasu bylo přivedení husté tranzitní dopravy do dosud klidových zón města i necitlivý zásah do rekreační zóny. Navíc v okolí nemocnice by bylo více smogu a hluku. Rozhodnutí radních vítáme," sdělila Irena Šefčíková z občanského sdružení Domovina.

V tuto chvíli se tak bude jednat o jediné změně a tou je most přes řeku Vltavu. Nepostaví se však v místě, kudy měla vést Jižní spojka. Město pro něj teď proto hledá vhodný prostor.

Podle zastupitele a člena dopravní komise Stanislava Rataje by se ještě letos mohl začít vytvářet úplně nový územní plán města. "V současné době je podáno asi 57 změn v územním plánu. Tím, že by se udělal nový, by se dalo vše do pořádku. Nemohu předvídat, ale budu prosazovat, aby se stávající trasa Jižní spojky z nového územního plánu vyjmula," dodal Rataj.

Podle zástupců občanských sdružení, která proti výstavbě spojky protestují, by bylo takové řešení na místě. "Nestavíme se proti dopravě, která má skutečně obslužný význam v městských částech. Jednoznačně jsme však proti tranzitní a těžké nákladní dopravě. Řešení dopravy by mělo být podle našeho názoru součástí strategického plánu města a magistrát by při jeho přípravě a realizaci měl komunikovat s veřejností," míní Mráz.

Katastrofální dopravní situaci v krajském městě, kdy centrem projíždí veškerý tranzit, by podle dopravních odborníků vyřešila zejména dálnice D3. Její dostavba se však kvůli nedostatku peněz neustále odkládá.