Most má překlenout Vltavu u budějovické nemocnice.

Most má překlenout Vltavu u budějovické nemocnice. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Budějovičtí zastupitelé bojují o nový most přes Vltavu, obyvatelé jsou proti

  • 7
Do roku 2023 chtějí budějovičtí politici postavit most pro auta přes Vltavu napojený na trasu k nemocnici. Odsouhlasili zadání změny územního plánu přes odpor části obyvatel.

Podle představ českobudějovických radních přivede nový most přes Vltavu dopravu od okružní křižovatky u Litvínovic k nemocnici a papírnám. Bude sloužit i autům, což je právě změna oproti stávajícímu územnímu plánu, který počítá jen s lávkou pro pěší a cyklisty.

Přes bouřlivou čtyřhodinovou pondělní diskusi zastupitelé zadání změny územního plánu, který zahrnuje s mostem i úpravy silnic v lokalitě kolem nemocnice, schválili. K nespokojenosti několika desítek přítomných obyvatel.

Most má rozmělnit provoz na plných ulicích Mánesa a Lidická

„Je to jen první krok ke stavbě, která může být dokončena někdy v roce 2023. Koncem ledna, nebo začátkem února k tomu svoláme veřejné projednávání,“ uklidňoval rozhořčené návštěvníky pondělního zasedání zastupitelů náměstek primátora František Konečný.

Podle radních, kteří projekt jednomyslně podporují, most a jeho napojení uleví ulicím u nemocnice od dopravní zátěže. Zároveň má rozmělnit provoz na dnes přeplněné Mánesově ulici a ulici Lidická. Stoprocentně bude fungovat celý dopravní koncept po dokončení dálničního obchvatu města včetně Jižní spojky a Severní spojky s napojením od Strakonické přes ulici M. Horákové.

Pomoci má významně příjezdu k budějovické nemocnici, která buduje další parkoviště pro zaměstnance a návštěvy. Projekt podporuje i útvar hlavního architekta města.

Kritici projektu vybírají vady: Most počítá automaticky s napojením na kruhovou křižovatkou na Litvínovické ulici, ale v cestě stojí také soukromé pozemky na katastru Litvínovic a plán investorů postavit na nich hypermarket.

Na pravém břehu bude zase muset město vykupovat pozemky pro silnici od bývalých papíren. „Nerozumím argumentům v důvodové zprávě pro zastupitele. Píše se v ní, že doprava kolem nemocnice ve Schneiderově ulici se po stavbě zvýší a potom zase, že se sníží až o 800 aut za den,“ poukazoval na rozpory obyvatel Lukáš Vincík.

Starostka: Nikdo nás neoslovil

Další oponenti včetně některých zastupitelů podezřívají politiky, že chtějí hlavně pomoci soukromé firmě Mondi Bupak, bývalým papírnám, která oznámila, že zvyšuje výrobu o třetinu. Nová trasa by sloužila pro její dopravu.

S ohledem na desítky obyvatel města, kteří se zúčastnili projednávání o změně územního plánu, mohou komunální politici očekávat další vlny odporu. Podobné už zažili při projednávání silniční trasy Jižní spojka nebo protipovodňových opatření na Malši.

Už dnes se ozývají návrhy na uspořádání petice proti mostu. Zastupitelé přitom odmítli i návrhy, aby se stavba nejprve veřejně projednávala a až potom schvalovala změna územního plánu. Podle náměstka Konečného na to není čas. „Problém je v tom, že město řeší jako vždy jenom lokální věci, a ne celou koncepci dopravy,“ míní jeden z aktivistů Svatomír Mlčoch.

Stranou od bouřlivého projednávání kolem mostu je zatím obec Litvínovice. Přitom té se bude týkat jeho napojení na kruhovou křižovatku.

„Nikdo nás neoslovil, nikdo nás o záměru neinformoval. V našem územním plánu je tato lokalita zapsaná jako zóna pro občanskou vybavenost. Počítáme, že tu budeme mít jen stezku pro pěší a cyklisty vedoucí k budoucí lávce přes Vltavu. Přemostění Vltavy má být až o 600 metrů výš,“ uvedla starostka Litvínovic Alena Nováková.

Právě s lávkou a s jiným mostem umístěným proti proudu řeky, který bude směřovat k zadní straně papíren, počítá i současný územní plán krajského města. Ten prověřuje v přezkumném řízení krajský úřad kvůli podezření, že odporuje zákonu. Rozhodnout o tom, jestli bude platit, nebo ne, má začátkem příštího roku.