V březnu 2009 přistál na českobudějovickém letišti vládní speciál Airbus A 319....

V březnu 2009 přistál na českobudějovickém letišti vládní speciál Airbus A 319. Jeho přílet byl součástí přípravy na summit ministrů zahraničí evropské sedmadvacítky na zámku v Hluboké nad Vltavou. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Letiště na rozcestí. Zůstanou grandiózní plány v oblacích?

  • 14
České Budějovice pošlou příští rok na provoz letiště v Plané dalších 17,5 milionu korun, i přesto, že někteří zastupitelé pochybují o smyslu fungování areálu. V lednu se zřejmě rozhodne o budoucnosti letiště.

Je to na den přesně šest let, kdy v Českých Budějovicích slavnostně tehdejší hejtman Zahradník, primátor Thoma a ředitel letiště Ondřich podepsali memorandum o rozvoji a provozu areálu v Plané.

Plány byly tehdy velkolepé, současná realita je však jiná. Lidé stále létají hlavně z Prahy, případně z Brna. V jižních Čechách se čeká na zlom. O tom, zda se areál v Plané stane soběstačným mezinárodním letištěm, se má definitivně rozhodnout v příštím roce.

Zastupitelé neví, na co se miliony použijí

Jižní Čechy si moderní letiště zaslouží, nechal se před časem slyšet současný hejtman Jiří Zimola. Naposledy tento týden se však někteří českobudějovičtí zastupitelé ptali, zda má vůbec smysl dávat z rozpočtu krajského města na provoz a investice na letišti další miliony korun. Vadil jim především fakt, že neví, na co přesně se nemalé peníze použijí.

"Špatně funguje komunikace. Naposledy máme zprávy z dubnového zasedání dozorčí rady, pak už jen krátká zpráva v červnu. Měli bychom vědět, jak je investice města využita, jinak to nemohu podpořit," upozornil na jednání zastupitelů radní Tomáš Bouzek (TOP 09).

Po více než hodinové diskusi se sešli předsedové zastupitelských klubů a nakonec zvedlo 28 zastupitelů ruku pro příspěvek letišti na rok 2013 ve výši 17,5 milionu korun. Je to o dva miliony nižší dotace než letos – na samotný provoz půjde 16 milionů.

Letiště za vlastní a bez partnera

Jisté je, že už nelze počítat s evropskou dotací ve výši přesahující 400 milionů korun. Postupuje se tedy podle skromnějšího scénáře.

Renomovaná advokátní kancelář nedávno doporučila, ať Jihočeský kraj a město České Budějovice – jako jediní akcionáři – zkusí "rozlétat" letiště vlastními silami respektive penězi a na začátku vůbec nehledají strategického partnera, o čemž se také uvažovalo.

"V tomto ohledu jsme teď tedy na správné cestě. Jeví se to jako nejlevnější varianta. Pokud by přišel soukromý investor tak nám nevyndá z peněženky miliony, aniž by nechtěl rychle vydělávat," konstatoval ředitel Jihočeského letiště České Budějovice Ladislav Ondřich.

Zdůraznil, že už na začátku ledna se zřejmě uskuteční schůzka úzkého vedení společnosti a akcionářů, kde by mělo zaznít, jak dál postupovat i s ohledem na doporučení právníků.

Do dvou let by pak bylo možné areál naplno nastartovat. Nejdříve je však nutné postavit oplocení, terminál, pořídit kvalitní navigaci, osvětlení, bezpečnostní vrátnici a samozřejmě potřebné licence pro provoz.