Výroba přední kapotáže lokomotivy RegioPartner v českobudějovické firmě Mosled.

Výroba přední kapotáže lokomotivy RegioPartner v českobudějovické firmě Mosled. Na snímku Pavel Siegerth, vedoucí střediska kompozitů, při montáži krytu světlometů. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Čelní plasty pro vlaky RegioPanter vyrobí firma z Českých Budějovic

  • 2
Českobudějovická firma Mosled získala zakázku na výrobu 38 plastových čel pro nové soupravy vlaků RegioPanter. Ty na českých regionálních tratích nahradí klasické staré vlaky se zelenými vagony. Nové soupravy by měly na koleje vyjet v příštím roce.

Prvním, co lidé na peroně uvidí, až přijede nový vlak RegioPanter, bude kabina strojvedoucího a její ocelové jádro pokryje sklolaminát právě z českobudějovické firmy Mosled.

Ta zvítězila ve výběrovém řízení vyhlášeném ostravskou Škoda Vagonka - dceřinou společností plzeňské Škody Transportation. Právě u ní si České dráhy RegioPantery objednaly.

"Tato zakázka nám pomůže zabezpečit práci pro naše zaměstnance na několik let, což je v dnešní nejisté době hlavní plus. Zároveň nás těší, že se jedná o náš první výrobek, který bude mít veřejnost pravidelně na očích. Dosud totiž veškerá naše produkce, například pohonné jednotky pro vlakové soupravy, byla skrytá uvnitř lokomotiv," uvedl majitel společnosti Mosled Pavel Šíma.

Čelo, které se na ocelovou kabinu vlaku lepí, se skládá z 24 částí, jejichž tloušťka se pohybuje od pěti do 30 milimetrů. Při rozměrech 3,5 x 2,5 x 1,7 metru váží 620 kilogramů. Jeho kompletace trvá čtrnáct dní. Finální modro-bílou barvu dostane až při montáži ve Škodě Transportation v Plzni.

Takto vypadá už nastříkané čelo vlaku RegioPanter, které se lepí na jádro kabiny strojvedoucího. Na jihu Čech budou jezdit tyto vlaky na trase Č. Velenice-Č. Budějovice-Strakonice a zpět.

"Asi nejsložitější je při výrobě zachovat přesnost a ladnost tvarů navržených designerem," doplnil Šíma.

Sklolaminátový výrobek musí dále splňovat tři základní kritéria. "Nesmí se z něj odpařovat škodlivé látky, které by mohly ovlivnit pozornost či zdraví strojvedoucího. Speciální pryskyřice tvořící základ sklolaminátu je napuštěna látkou snižující její hořlavost. To znamená, že po zlikvidování zdroje požáru sama uhasne. A když už hoří, nesmějí se z ní uvolňovat toxické látky," popsal Pavel Siegerth vedoucí výrobního střediska těchto čel.

První RegioPanter se má na jihu Čech objevit na podzim příštího roku. "Tato dvoudílná souprava bude jezdit na trase České Velenice - České Budějovice - Strakonice a zpět. Její kapacita je 140 míst k sezení. Cestující se mohou těšit třeba na polstrovaná sedadla, odhlučnění či klimatizaci," upřesnil zástupce Českých drah pro jižní Čechy Jiří Kafka.

Maximální rychlost RegioPantera je 160 kilometrů v hodině. Na uvedené trase ale nepojede víc než stodvacítkou, a to jen ve vybraných úsecích.