Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Budějovice obrátily, parkovací zóny na Pražském předměstí budou 1. září

  14:01aktualizováno  14:01
Ještě před měsícem z českobudějovické radnice znělo, že zavedení parkovacích zón na Pražském předměstí odkládá na příští rok. V pondělí však radní schválili dokument, který jasně říká, že začnou fungovat letos 1. září. Radnice tvrdí, že to pomůže místním obyvatelům. O cenách zatím nerozhodla.

Parkovací místa na Pražském předměstí v Českých Budějovicích jsou pravidelně obsazená. | foto: Marek Podhora, MAFRA

„V poslední době je poptávka po změně od rezidentů z Pražského předměstí natolik značná, že jsme se rozhodli dál akci neodkládat,“ vysvětlil náměstek primátora pro dopravu František Konečný (ANO).

Radní schválili nařízení, které určuje plochy, kde je placené stání. Zároveň vymezuje místa pro podnikatele a obyvatele žijící a pracující v konkrétní ulici.

Od září tak vznikne zóna ohraničená ulicemi Na Sadech, Pražská, U Trojice, Nádražní a Rudolfovská. Oblast bude ještě rozdělená na části s označením C a G z důvodu efektivnějšího parkování místních. Do zonace město ještě zahrne ulice Chelčického, Štítného a Jeronýmovu, které jsou kolmé na Lannovu třídu.

Část ulic bude v modré zóně jen pro místní obyvatele a podnikatele, zelené zóny budou smíšené. Jejich součástí se stanou parkovací automaty, aby tam za poplatek mohl parkovat každý. Cílem je, aby se snáz parkovalo lidem, kteří na Pražském předměstí žijí.

„I v rezidenční zóně bude možné, aby tam zaparkoval třeba řemeslník nebo návštěva. Pomocí mobilní aplikace zaplatí určitou částku a pak tam může stát,“ doplnil Konečný.

Radní se ještě chystají upravit čas, ve kterém budou zóny platit. Ve všední dny ho pravděpodobně prodlouží na 8 až 20 hodin. Kolik se bude platit, zatím není jisté. „Dokument týkající se cenové politiky teprve půjde do rady za měsíc až měsíc a půl,“ oznámil v úterý náměstek primátora Petr Podhola (ČSSD).

Pomůže záchytné parkoviště?

Zavedení parkovacích zón připravuje město už několik let a v minulosti padl návrh, že by například rezidenti mohli platit 300 až 400 korun ročně. Ve smíšených zónách to může být podobné jako třeba na Senovážném náměstí, tedy za každou započatou hodinu 10 korun.

„Hodláme kupovat nové automaty pro celé město. Zákazníci na nich získají možnost platit kartou, ale třeba i eury,“ uvedl Podhola.

Po zpoplatnění lze očekávat, že někteří dojíždějící řidiči budou hledat jiná místa zadarmo, nebo zpoplatněná blíže k centru.

„Mimo hokejové zápasy jsou neustále desítky, možná i sto až dvě stě volných míst v parkovacím domě u zimního stadionu. Takže to není o tom, že by v centru nebyla volná místa,“ podotkl primátor Jiří Svoboda (ANO). Jenže tam první hodina ve všední den stojí 30 korun a každá další 25.

„Mám obavy, že se někteří dojíždějící do Budějovic po zavedení zóny přesunou se svými auty na Pražské sídliště. Možná mělo město tento systém zavést i tady,“ zamyslela se jedna z obyvatelek sídliště z ulice U Trojice Dagmar Horáková.

Pro dojíždějící proto také začne fungovat záchytné parkoviště na konci Jírovcovy ulice u Nádražní, v první etapě bude mít 250 míst. „Budu tlačit na to, aby se stihlo zprovoznit do září,“ sdělil Konečný.

I na něm se bude platit menší poplatek. Původní úvaha byla taková, že by stálo 25 korun na den, přičemž by pak řidič mohl zdarma pokračovat do centra městskou hromadnou dopravou a po práci zpátky. V případě kontroly by se prokázal zaplaceným parkovným.

Čeká se na elektrobusy

Dopravní podnik připravuje zavedení dvou linek, které pojedou z parkoviště v Jírovcově ulici do Krajinské, na náměstí Přemysla Otakara II. a na nádraží. Obsluhovat je mají malé elektrobusy.

Jenže jejich nákup se z důvodu zpoždění dotačního programu IROP posouvá zhruba o rok. Takže nezačnou jezdit v době spuštění parkovacích zón, přestože to původně byla jedna z podmínek.

„Každopádně víme, že jsme s žádostí o dotaci uspěli v tom smyslu, že jsme získali 90 z 90 možných bodů,“ zmínil před nedávnem ředitel dopravního podniku Slavoj Dolejš. V plánu je nákup 11 vozidel.

Do doby zavedení elektrobusů budou nové zóny placeného stání na Pražském předměstí ve zkušebním režimu. Není vyloučeno, že město ještě upraví podmínky pro začátek fungování systému a pak je doladí se spuštěním linek MHD. Pokud se vše osvědčí, zóny se mohou dál rozšiřovat na jih od centra.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Administrativní centrum Piano v Českých Budějovicích má být hotové do dubna...
Budějovické Piano má hrubou podobu, na jaře se začnou stěhovat nájemci

Duben příštího roku je podle investora českobudějovického administrativního centra Piano konečný termín stavby na rohu ulic Mánesova a Lidická. Minulý týden...  celý článek

Tereza Dobiášová je ředitelkou písecké galerie Sladovna od roku 2012.
Dobiášová končí v čele Sladovny. Přilákala tam ročně desítky tisíc lidí

Ředitelka písecké Sladovny Tereza Dobiášová oznámila rezignaci. Odchází v době, kdy galerie pod jejím vedením zažívá nejúspěšnější období své historie. Město...  celý článek

Soubor vznikl v září 1895. Posledních sedm let má zázemí v Divadle U Kapličky....
Budějovičtí ochotníci mají Cenu města, diváky zvou na čtyři představení

Ochotníci z Divadelního spolku J. K. Tyl převzali v obřadní síni radnice Cenu města za rok 2016. Od roku 1952, kdy se datuje novodobá historie jejich souboru,...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.