Po náplavce u Vltavy v Českých Budějovicích vede oblíbená cyklostezka.

Po náplavce u Vltavy v Českých Budějovicích vede oblíbená cyklostezka. | foto: Petr Lundák, MF DNES

Budějovice bojují o parkování na náplavce u Vltavy. Zóny se zpozdí

  • 13
Parkovací zóny na Pražském předměstí v Českých Budějovicích začnou platit místo v září až v listopadu. Zástupci radnice už připravují rozšíření i na Pražské sídliště. Náplavka se otevře třeba pro zaměstnance úřadu práce nebo pro učitele z okolních škol.

Máme pro vás tisíc parkovacích míst v centru města. A to hned. Tohle bylo jedno z předvolebních lákadel hnutí ANO v Českých Budějovicích před komunálními volbami v roce 2014. Představa byla taková, že se stačí podívat z Dlouhého mostu na náplavku, kde jsou stovky míst k dispozici.

Pak přišlo rychlé vystřízlivění a slib se ukázal jako nesplnitelný. Nyní však přece jen existuje velká šance, že se bude v určitém omezeném režimu na náplavce parkovat.

Náměstek primátora František Konečný (ANO) to oznámil na čtvrtečním veřejném jednání o zavádění parkovacích zón ve městě.

„Pracujeme na umožnění částečného parkování. Bylo by to pro konkrétní vozidla a projíždělo by se branou zřejmě na čipovou kartu. Místo patří státnímu podniku Povodí Vltavy, se kterým jednáme. Jednou z jejich podmínek je, aby byla v případě ohrožení povodní do určeného času náplavka vyklizená,“ vysvětlil Konečný.

Věří, že se příští rok pod Dlouhým mostem začne pravidelně parkovat. Místa by tam měli vyhrazená třeba zaměstnanci úřadu práce, čímž by se částečně uvolnila nedaleká Klavíkova ulice. Dále by náplavku mohli využívat učitelé ze škol na Pražském sídlišti, což by znamenalo další volná místa v této lokalitě.

Na přípravě projektu se pracuje skoro rok. „Technicky a právně jsme před dokončením. Je to však ožehavá záležitost a od Povodí Vltavy máme prozatím osobní příslib. Musíme připravit smlouvu o smlouvě budoucí a domluvit přesné podmínky,“ zdůraznil Konečný.

Na jednání o zónách na možnost stání na náplavce několik lidí upozornilo. „Když byly velké povodně, tak jsme o tom věděli dva dny dopředu. Přece by tam mohlo být parkování třeba od šesti ráno do sedmi do večera. Žádná záplavová vlna to místo nespláchne, než všechna auta odjedou,“ upozornil jeden zúčastníků akce.

Lidé s trvalým bydlištěm budou platit 400, nebo 500 korun

Náměstek primátora Petr Podhola (ČSSD) však upozornil, že zákony jsou neúprosné. „V tuto chvíli platí pouze výjimky například při Zemi živitelce a podobných velkých akcích,“ konstatoval Podhola.

Na jednání o chystaných parkovacích zónách na Pražském předměstí a v některých přilehlých ulicích směrem k Lannově třídě dorazila ve čtvrtek zhruba jen dvacítka lidí. Někteří si stěžovali, že město o akci pořádáné v ZŠ J. Š. Baara málo informovalo, a mnozí se o ní dozvěděli na poslední chvíli. V září bude další setkání na toto téma a radnice zvažuje, že tentokrát na jednání upozorní městským rozhlasem.

Jisté je, že parkovací zóny nakonec spustí později. Místo v září to bude až v listopadu. Důvodem je zdržení při různých povolovacích procesech. Jinak platí, že budou lidé s trvalým bydlištěm platit 400, nebo 500 korun za vozidlo podle ulice, ve které žijí. „Druhá a další karta v těchto cenových pásmech už bude stát desetkrát více,“ zmínil Petr Podhola.

Takzvaní abonenti pak ročně na předměstí zaplatí čtyři nebo pět tisíc korun. Systém má celou řadu doplňkových slev a služeb. Bude tedy nutné, aby například obyvatelé z Otakarovy nebo Pekárenské ulice sledovali, jestli na některou ze slev nemají nárok.

V ulicích bude možné parkovat i krátkodobě a platit se bude v automatech nebo přes mobilní aplikace. Většinou 10 až 20 korun za hodinu. Město se rozhodlo, že zóny na předměstí budou aktivní ve všední dny od 8 do 20 hodin.

Za rok zóny rozšíří na Pražské sídliště

Na čtvrteční jednání přišli příznivci i odpůrci systému. Zajímavé bylo, že zatímco jedna obyvatelka Riegrovy ulice sdělila, že by zóny nezaváděla, protože v Riegrově jsou pravidelně volná parkovací místa, tak obyvatel téže ulice tvrdil opak.

Všechny ulice, kde má systém začít platit, procházeli zástupci zpracovatele projektové dokumentace z atelieru M.O.Z. Consult Praha a spočítali, že je ve špičce předměstí přeplněné o deset procent, než je jeho reálná kapacita.

„Mezi ulicemi Pekárenská a Rudolfovská je přibližně dva tisíce míst, ale je zde přes den 2 200 aut. Naopak v noci je 300 stání volných,“ spočítal Petr Horský z M.O.Z. Consult Praha. Systém zón má část řidičů vytlačit na záchytné parkoviště, které začne fungovat na konci Jírovcovy ulice ve směru z města. Odtud budou jezdit do centra minibusy MHD.

Zmíněné výpočty ovšem některé občany pobouřily a tvrdí, že i v noci je s parkováním velký problém a třeba Skuherského a Lipenská jsou neustále plné.

Je pravděpodobné, že se po zavedení systému mnozí řidiči začnou přesouvat na vedlejší Pražské sídliště mezi Pražskou třídu a Vltavu. „I proto už zpracováváme dokumentaci na rozšíření zón do této lokality,“ potvrdil náměstek Podhola. Fungovat by tam měly začít v průběhu příštího roku.


Témata: Jihočeský kraj