Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Budějovice brání obchvat D3, odmítají trasu dál od města

  • 6
Raději vůbec neuvažujte o tom, že byste dálnici kolem Českých Budějovic vedli po jiné trase, než je dlouhodobě naplánovaná. Tak lze přeložit ve středu schválený dokument budějovických radních, který je plný argumentů pro stavbu dálničního obchvatu z Úsilného k Hodějovicím.

Je možné ho přeložit také jako vzkaz k Ministerstvu dopravy, které koketuje s posunutím dálnice dál od města směrem na Lišovský práh. Obchvat by se pak postavil jako silnice první třídy.

Podle informací MF DNES chce mít ministerstvo srovnávací studii, jež by nastínila, která z variant bude výhodnější. Důvodů pro poměrně nečekaný krok je hned několik. Jedním z hlavních je skutečnost, že naplánovaný dálniční obchvat nesplňuje normy, které se týkají výstavby Pohůreckého tunelu.

Dalším důvodem může být dlouhodobá stagnace v přípravě a také vysoká cena. Přibližně 7,2 kilometru z Úsilného do Hodějovic má stát podle předpokladů Ředitelství silnic a dálnic 7,1 miliardy korun.

Zástupci Budějovic jsou však přesvědčeni, že případná změna o roky oddálí pro město prioritní stavbu. „Také proto jsme sestavili obsáhlý dokument s argumenty, který rada jednomyslně podpořila. Veškeré debaty o přesunu dálnice jinam a změně obchvatu na komunikaci první třídy jsou nesmyslné,“ prohlásil primátor Juraj Thoma (HOPB).

Právě náskok současného návrhu je podle něj hlavním argumentem. Thoma však také doplnil, že ví, že se ministr dopravy Antonín Prachař (ANO 2011) zabývá dalšími alternativami. Podle jeho stranického kolegy a poslance Romana Kubíčka by mohlo být více jasno už v září, či říjnu, kdy by měl ministr přijet na jih Čech právě i kvůli obchvatu.

„V tuto chvíli nelze úplně zavrhovat jiné vedení dálnice. To můžeme udělat, až budeme mít srovnání. Číslo jedna je však rozhodně obchvat Budějovic, který už měl dávno stát,“ reagoval Kubíček.

Jisté je, že současné dohady nepomáhají samotné stavbě a na veřejnost se dostávají různé zprávy. Ministerstvo dopravy totiž v pátek informovalo, že s jiným vedením dálničního obchvatu nepočítá. Na druhou stranu ví, že ho není možné stavět, dokud nebude splňovat všechny normy.

„Jediné, o čem ministerstvo uvažuje, jsou změny řešení v prostoru tunelu Pohůrka tak, aby došlo k jeho zlevnění. Pokud ministerstvo úpravy navrhne, pak pouze za podmínky, že bude možné je rychle projednat změnou územního rozhodnutí,“ sdělil Tomáš Neřold, mluvčí ministerstva.

Naopak třeba budějovický zastupitel Stanislav Rataj (nezávislý) tvrdí, že by vedení dálnice po Lišovském prahu bylo lepší variantou. „Prosazuji to dlouhodobě. Někteří politici tady stále mluví o zdržení stavby, pokud se začne plánovat jinak. Ale opakují to samé už roky, a nic se přitom neděje. Kdyby chtěli, mohli jsme už dávno minimálně vědět, která z variant je lepší,“ zdůraznil Rataj.

Dálnice by podle něj mohla vést z Borku do Úsilného, jak je plánovaná, dál by auta najela na výpadovku na Jindřichův Hradec a poté sjela na Lišovský práh na nově vedenou D3 směrem na jih. Kolem Budějovic by pak vedl obchvat jako silnice první třídy.