Nový ředitel strakonického pivovaru Marek Pohanka.

Nový ředitel strakonického pivovaru Marek Pohanka. | foto: Petr Lundák, MF DNES

Chci trvanlivější pivo a vařit nové speciály, říká nový ředitel Dudáka

  • 6
Měšťanský pivovar Strakonice má nového ředitele. Minulý týden se jím stal dosavadní obchodní ředitel Marek Pohanka. Uspěl ve výběrovém řízení vypsaném poté, co strakonická radnice odvolala dosavadního ředitele Jaroslava Tůmu.

Pohanka plánuje v pivovaru změny: chce, aby pivo bylo trvanlivější, ve skladech lepší evidence a zároveň z prodeje větší zisky. „První krok bude získat nového sládka. Poté budeme vytvářet tlak na obchodní oddělení, abychom splnili plány, které jsme si s představenstvem vytyčili. Výstav do konce roku chceme mít o 1 500 hektolitrů vyšší, než byl loni. Ten byl 62,5 tisíce hektolitrů. Prvotní úkol je ale v obsazení sládka,“ říká Pohanka.

Máte už konkrétní jména sládků, se kterými jednáte?
Máme ve hře tři lidi, se kterými jednáme. Dva už dříve v pivovaru pracovali a jeden je bývalý sládek pivovaru Bernard, pro kterého hrají zkušenosti. Rádi bychom to do konce měsíce vyřešili, aby pivovar nebyl bez jména a člověka, který ručí za kvalitu piva. Chtěli bychom udržet současné receptury a chceme, aby pivo co do trvanlivosti vydrželo alespoň dva měsíce. Zároveň nový sládek by měl přinést své recepty na speciální a třeba sezonní piva, která nám otevřou dveře do dalších restaurací.

Čím zlepšíte trvanlivost, když pasterizaci se pivovar po celou dobu bránil?
Investovali jsme do výroby, ale neměli jsme stále garantovanou trvanlivost. Po konzultacích dnes víme, že když standardizujeme výrobu, aby neměla výkyvy, a při dodržení jednotlivých kroků na jednotlivých odděleních bychom měli garantovat trvanlivost dva až tři měsíce včetně stálosti chutě.

Opustil jste pozici obchodního ředitele. Bude na ni vypsáno výběrové řízení?
V rámci mzdových úspor a i vzhledem k velikosti pivovaru bude tato funkce částečně spojená. To znamená: nebude už pozice obchodního ředitele, ale bude vedoucí obchodních zástupců, který by měl zhruba polovinu až šedesát procent mé práce, a jednání s řetězci a dlouhodobé smlouvy bych měl pod sebou stále já. Nechceme dělat nějaké výrazné řezy, abychom lidi propouštěli a zase nabírali, a nebudeme ani navyšovat počet zaměstnanců, ale chceme vnést do pivovaru novou dynamiku. Může se stát, že budou lidé, kteří takto nebudou chtít spolupracovat. Může dojít k jejich obměně.

Marek Pohanka

V pivovarnictví začal pracovat před patnácti lety. Nastoupil jako řadový obchodní zástupce do pivovaru Krušovice, později přešel do Staropramenu a pak byl obchodním ředitelem rodinného pivovaru Kácov. Posledních sedm let pracoval jako obchodní ředitel Dudáku – Měšťanského pivovaru Strakonice. Je ženatý a má dvě děti. V současné době žije v Praze a zvažuje své přestěhování do Strakonic.

Jak si představujete větší dynamiku podniku?
Určitě v lepší kontrole obchodních zástupců, aby plnili své úkoly. Chceme vytvořit zdravý tlak na obchodní oddělení, je třeba zapracovat na marketingu, na kterém se od začátku roku šetřilo. Některé informace o pivovaru nebyly kladné a pivovaru toto neprospívalo. Chceme, aby lidé jasně věděli, že pivovar nekrachuje, není na prodej a neupadá.

Nebylo vaší náplní práce sedm let, kdy jste byl obchodním ředitelem, vytvářet právě tento tlak, o kterém hovoříte?
To samozřejmě, ale rozdíl bude v rozpočtu. Dosud jsme měli jednu peněženku, která se musela rozdělit mezi obchodní oddělení a výrobu. Za tu dobu se utratilo zhruba šedesát milionů korun a vše šlo do výroby. Bylo to po dohodě se mnou, aby byla výroba v pořádku a měli jsme kvalitní výrobek, protože v případě pivovaru naší velikosti se chyby ve výrobku neodpouští.

Jaký to mělo konkrétní dopad na obchodní oddělení?
Obchodní oddělení tak bylo limitováno rozpočtem, který nedovoloval oslovit nové trhy, a museli jsme se soustředit na trh, jak se říká, okolo komína. Z kraje roku, kdy se dají oslovit noví zákazníci, jsme měli na obchodním oddělení malý rozpočet, protože pivovar je vždy na malém výstavu. V sezoně, kdy se rozpočet navýšil, už bylo pozdě, protože sehnat v tu dobu zákazníka je složité. Ti už mají smlouvy s pivovary a měnit v tu dobu hlavní sortiment v restauraci je složité.

To se teď tedy změní?
Dosud se pracovalo jen s číslem výstavu, a ne s číslem peněz. Pro nás je důležité, abychom přinesli pivovaru finance. Spokojen budu třeba, když splníme finanční očekávání s menšími hektolitry, tedy podaří se nám prodat více maržových značek. To jsou v podstatě produkty od jedenáctistupňového piva dále. Naproti tomu nebyl bych spokojen, kdyby se nám podařilo prodat více hektolitrů třeba desetistupňového piva a nepřineslo nám to takový zisk. Chceme přesáhnout obrat 110 milionů korun, dnes se pohybujeme okolo 105 milionů korun.

Po volbách nové vedení města zjistilo, že v pivovaru chybí lahve a bedny za tři miliony korun. Už jste zjistili, jak k tomu manku došlo?
Pivovar po této kauze chce uzavřít skladové prostory a dát jednotlivým zaměstnancům, kteří budou mít sklady na starosti, hmotnou odpovědnost. Už jsme zavedli první opatření, prošli jsme celý pivovar a zjistili, kde jsou snadno přístupná místa. Dosud nikdo v podniku neměl hmotnou zodpovědnost za obalový materiál, teď budou sklady uzavřené, skladníci si je budou navzájem předávat.

Promiňte, já neznám skladníka, který by neměl hmotnou zodpovědnost...
Já také ne. Kontrola byla celková jen inventurou, žádná dílčí.

Debata byla také o sponzoringu ze strany pivovaru. Jaký je váš názor – sponzorovat ano, či ne?
Primárně chci, aby když například budeme sponzorovat fotbalový nebo basketbalový klub, tak se v jejich prostoru točilo naše pivo a vrátilo se nám to konzumací piva. Určitě nechceme sponzorovat akce tak, že bychom dali padesát tisíc korun a bylo jen naše logo na letáku.

To se v minulosti dělo, že jste sponzorovali nějaký klub a při zápasech se točilo jiné pivo?
Ano, třeba speciálně při basketbalu tam byla i konkurence.

To nikoho nenapadlo už dříve, že je to špatně?
K tomu asi jen: no comment.