U budějovického Mercury centra přebíhají rušnou čtyřproudovku denně desítky...

U budějovického Mercury centra přebíhají rušnou čtyřproudovku denně desítky lidí. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Chodci chtějí delší zelenou na semaforech, musí utíkat před auty

  • 21
Na některých přechodech v Českých Budějovicích lidé nestíhají kvůli krátkému intervalu na semaforu přejít silnici. Problémy jsou například v Mánesově a Rudolfovské ulici. Prodloužit zelenou jen o pouhou sekundu je přitom velmi složité.

Pětice lidí čeká na přechodu přes Mánesovu ulici u supermarketu. Padne zelená, skupinka vyrazí. Než však stačí dojít na druhou stranu, začnou se rozjíždět auta, protože už mají také zelenou. Nastavení tamních semaforů proto mnozí dlouhodobě kritizují a mají obavy o své zdraví.

„Přece není možné, abych to nestihl přejít ani svižným krokem. To máme běhat? Člověk, který už se nemůže pohybovat tak rychle, to nemá šanci zvládnout. Pak uvázne na ostrůvku a kolem něj sviští desítky aut a hlavně i hodně kamionů,“ upozornil Lukáš Jánský z Českých Budějovic. Do něj samotného už jednou auto v místě narazilo zrcátkem.

Přechod u supermarketu není jediný, kde mají lidé podobné potíže. Za problematický označují také ten na konci Mánesovy ulice u křižovatky s Průmyslovou nebo na Dlouhé louce u výstaviště.

Úpravy jsou komplikované

Řešení existuje. Docílit ovšem nějaké změny a případného prodloužení intervalu je hodně složitý proces. Lidé mohou podat připomínku prostřednictvím budějovického magistrátního odboru správy veřejných statků, kde ji posoudí a poté informují o rozhodnutí.

„Zabýváme se každým postřehem. Na druhou stranu musím říct, že všechny světelné signalizace a jejich řízení je zpracované odborným projektantem,“ zdůraznil Petr Jaroš ze správy veřejných statků.

Každý semafor pro chodce má podle jeho slov zelenou minimálně pět vteřin a pak by měl být dostatek času pro vyklizení přechodu. „Problém může nastat, když někteří vstoupí do vozovky později, nebo se naopak řidiči rozjedou už na oranžovou, to pak mohou být ty rozhodující vteřiny a chybějící metry,“ vysvětlil Jaroš.

Případná úprava je celkově velmi komplikovaná, protože jednou změnou je často nutné upravit semafory i na několika dalších místech. „Přechod na Mánesově bychom však mohli přehodnotit, domnívám se, že je tam už dlouho stejné nastavení,“ reagoval Radek Terber ze společnosti Swarco Traffic, která pro Budějovice zajišťuje provoz světelných signalizací.

Auta v pruhu pro autobusy zkracovala zelenou ostatním

V poslední době musel s kolegy řešit především nastavení semaforů na dokončené zanádražní silnici tak, aby tam fungovala takzvaná zelená vlna. Vše pak zkomplikoval nový vyhrazený pruh pro autobusy a cyklisty v Rudolfovské třídě.

„Často do něj vjel řidič s autem, který tam nemá co dělat. Tím automaticky zkrátil zelenou pro ostatní na křižovatce Rudolfovské a zanádražní, protože vozy MHD dostávají díky preferenci přednost na úkor ostatních. Stačí, aby takový přestupek udělali řidiči v krátké době třeba třikrát, a už se tvoří dlouhé kolony. Proto je třeba dodržovat předpisy, jinak podobná opatření ztrácí smysl,“ konstatoval Terber.

Řízení semaforů je podle něj ve městě na dobré úrovni a srovnatelné s jinými evropskými městy. „Problémem je chybějící obchvat kolem Budějovic či některé další silnice. Takto pouze houstne doprava a pro auta nevznikají další možnosti, kudy jet,“ navázal Terber.

Řidiči tak pravděpodobně nebudou spokojeni s tím, že na Nádražní ulici a Žižkově třídě u Mercury Centra vzniknou přechody pro chodce.

„Chtěli jsme tam udělat úpravy už letos na podzim, nakonec by to mělo být až na jaře příštího roku,“ řekl náměstek primátora Petr Holický. V místě už léta přebíhají každý den silnici mezi zastávkami MHD desítky, možná i stovky lidí a je překvapivé, že se tam prozatím nestala žádná tragédie.