Nádraží v Novém Údolí je konečnou na jedné z nabízených tratí

Nádraží v Novém Údolí je konečnou na jedné z nabízených tratí | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Na šumavské koleje chtějí čtyři dopravci. Hrají o dvě miliardy korun

  • 3
Vozit cestující ve vlacích na třech pošumavských lokálkách chce víc zájemců. Nabídky do tendru podaly České dráhy, GW Train Regio, což je dceřiná společnost ČSAD Jihotrans, a Arriva. O práci stojí také Leo Express, který však podal Jihočeskému kraji nabídku mimo výběrové řízení, a kraj s ním proto nepočítá.

Největší zakázka v historii Jihočeského kraje s cenou 2,25 miliardy korun zajistí vítězné firmě provoz na patnáct let na tratích České Budějovice - Černý Kříž, Číčenice - Volary - Nové Údolí a Strakonice - Volary.

Cena soutěže je odhad dotace, kterou kraj vyplatí novému dopravci za patnáct let provozu na těchto tratích. „Je to v cenách letošního roku, nejsou v tom zahrnuty vlivy ať do plusu, či minusu, například změna DPH nebo zdražení nafty. Při výrazném posunu těchto vlivů na obě strany bychom jednali o změně dotace,“ objasnil poradce hejtmana pro dopravu Ivan Študlar.

V současnosti dotuje hejtmanství České dráhy v průměru 112 korunami na jeden vlakový kilometr a netají se tím, že chce dotaci stlačit. Srovnává ji s provozem linkových autobusů, na jejichž jízdu doplácí zhruba třetinu částky.

Při vypsání tendru šéf krajského odboru dopravy Jiří Klása odhadoval, že přijde čtyři až pět nabídek. Při středečním otevření zapečetěných obálek se v pražské advokátní kanceláři KŠD Legal sešli tři dopravci, čtvrtý se obrátil přímo na kraj.

„Je potěšující, že přišlo víc nabídek a budeme z nich moci vybrat tu nejvýhodnější,“ podotkl Klása.

Leo Express nabízí projekt kombinující železnice s ekobusy

Vítěze bude vybírat devítičlenná hodnoticí komise. Nabídky dopravců posoudí 19. prosince a v lednu si pozve jednotlivé uchazeče k vyjasnění podrobností. Pokud vše půjde hladce, mohl by Jihočeský kraj s vítězem podepsat v únoru, či březnu smlouvu.

„S Českými drahami jsme počítali, že se přihlásí, asi by nebylo dobře, kdyby se nechtěl zúčastnit národní dopravce. Máme tu i Jihočecha GW Train Regio, který má licenci a převzal i železniční regionální dopravu v jiných krajích. A Arriva, která provozuje v Česku ve velkém autobusovou dopravu, se tu chce etablovat i na železnici,“ popsal Študlar jednotlivé uchazeče tendru.

Ambiciózní Leo Express, který podal nabídku na šumavské lokálky mimo standardní výběrové řízení, slibuje, že kraji ušetří miliardu korun. A proč obešel vyhlášený tendr? Společnost nesouhlasí s tím, aby po regionu lidé jezdili jen vlaky. Její projekt nabízí kombinaci železnice s ekologickými autobusy.

„Dopravní koncepce požadovaná krajem vychází z dogmatu, že správná veřejná doprava musí být zajištěna vlakem. My naštěstí nejsme pod tlakem železničních odborářů, abychom nemohli přiznat, že někde je levnější a pohodlnější autobus. Proto kraji nabízíme kombinaci vlaku a autobusu, která uspokojí požadovaný výkon a ušetří spoustu peněz,“ vysvětluje generální ředitel společnosti Leo Express Leoš Novotný.

Jenže pro kraj je tato nabídka neakceptovatelná. „Společnosti Leo Express jsme odepsali, že její projekt nesplňuje podmínky zadání. Zadali jsme celý balík tratí vcelku, trať tam obsluhuje jiné území než silnice a někde nejede nic jiného než vlak. Třeba do oblasti Černý Kříž - Stožec - Nové Údolí ani autobus nesmí,“ sdělil Študlar s tím, že nabídka vychází i z nereálných ekonomických podkladů. Navíc si v šumavském cyklistickém ráji ani nedovede představit, jak by autobus převážel okolo stovky bicyklů.

Cestující si ještě dva roky počkají

Trojlístek dopravců přihlášených do tendru teď netrpělivě vyčkává další kroky kraje. Obsah svých nabídek během jejich vyhodnocování nechtějí veřejně komentovat, a nahrávat tak svým konkurentům. „Nabízíme vyšší kvalitu oproti současnému stavu za nižší cenu,“ podotkl Robert Krigar, člen dozorčí rady GW Train Regio a generální ředitel ČSAD Jihotrans.

Jenže do vyjetí nových vlaků na šumavských lokálkách ještě uplyne poměrně dlouhá doba. V optimálním případě se jich cestující dočkají v prosinci 2016. „Rok a půl až dva roky potřebují dopravci na pořízení vozidel. I když netrváme na nových, stačí modernizované a částečně nízkopodlažní,“ shrnul Študlar.