Cyklisté by mohli projet kolem Vltavy z  Boršova až na Hlubokou. Stezka v...

Cyklisté by mohli projet kolem Vltavy z Boršova až na Hlubokou. Stezka v Rožnově je ale v ohrožení. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Cyklostezka za dvacet milionů může skončit v polích, její trasa vadí

  • 9
Po cyklostezce mezi Budějovicemi a Hlubokou jezdí několik tisíc lidí denně. Stejně atraktivní má být i její pokračování směrem na jih do Boršova nad Vltavou. Jenže tam se projekt nečekaně zasekl. Město chce na podzim začít se stavbou lávky přes Vltavu v Rožnově u Meteoru, ale dál by stezka mohla skončit v polích.

Navrhovaná trasa se totiž nelíbí zástupcům magistrátního odboru ochrany životního prostředí, a příprava projektu tak nemůže postupovat dál.

Starostové Boršova, Homolí a Plané však bojují za její pokračování. Právě jejich obyvatelům by stezka sloužila při dopravě do krajského města. Připojit by se k nim mohly Litvínovice a Včelná. To už dohromady dělá zhruba desetitisícovou aglomeraci. Spousta dalších lidí by ji využívala k rekreačním vyjížďkám.

„O propojení z Boršova do Budějovic se mluví minimálně od doby, kdy jsem se sem s rodinou přistěhoval, tedy od roku 2004. Nejdříve to mělo být na pravé straně od Vltavy, asi před třemi lety jsme se s dalšími starosty zaměřili na levý břeh. Na druhé straně se plánuje silnice známá jako jižní tangenta a s propojením tam jsou potíže. Teď ale vznikly i tady a dost nás to překvapilo,“ sdělil boršovský starosta Jan Zeman.

V plánech už proto udělali změnu a stezka nemá vést podél řeky, ale nejdříve by směrem k Homolím kopírovala železniční vlečku. Celá trasa má měřit přibližně šest kilometrů. Jenže ani tato úprava nestačí a odbor ochrany má problém s vedením v katastru obce Planá.

Vadí trasa kolem náhonu a dubového stromořadí

„Se záměrem zásadně nesouhlasíme. V části od Plané je trasa vedena po břehu mlýnského náhonu, který je významným krajinným prvkem,“ píše se mimo jiné ve stanovisku odboru, konkrétně oddělení ochrany přírody a krajiny.

Vypracoval ho Radek Kyrian, který upozornil i na další úskalí projektu. Má v něm být zcela pominuta i ochrana krajinného prvku dubového stromořadí v Homolích. Na dotaz MF DNES Kyrian nechtěl reagovat a odkázal na tiskovou mluvčí.

„Vím, že tam měli nějaké připomínky myslivci, ale tyto nové detaily ještě neznám. Určitě však platí, že chceme cyklistiku podporovat, a věřím, že se podaří najít řešení, protože stezka směrem od lávky u Meteoru k Boršovu by mohla být úžasná,“ sdělil z dovolené náměstek primátora pro dopravu František Konečný.

Pokud by se řešení najít nepodařilo, lávka, jejíž odhadovaná cena je 20 milionů korun, by ztrácela na svém původním smyslu. Lidé by se k ní dostávali pouze po vyjetých polních cestách. Cyklostezka přitom má být asfaltová, podobně jako na Hlubokou i dál k Purkarci.

Stavba má vyjít na 15 milionů

Pokud se stezku podaří postavit, dostanou se obyvatelé z obcí na jih od Budějovic na kole do krajského města přibližně za 15 minut a až do centra se vyhnou autům. Naopak z města by mohli cyklisté vyrážet do přírody. Odhadovaná cena za stavbu stezky je kolem 15 milionů korun, pokud bude bez veřejného osvětlení.

„Jsem zvědavý, jaké dostaneme vysvětlení. Trasu jsme společně řešili a myslel jsem, že jsme se dostali k variantě, kterou bude možné udělat. Byla navíc na pozemcích obce, takže bychom neměli problém s výkupy a podobně. Akce má i podporu kraje,“ upozornil starosta Plané Tomáš Pintér.

Michal Šram z magistrátního útvaru hlavního architekta, který má na starost také cyklistiku, rovněž věří, že se podaří najít kompromis. „Od této cesty se hodně očekávalo a určitě by byla dobrým počinem,“ zmínil.

Místo asfaltu by se možná dalo v některých úsecích uvažovat jen o zpevněné cestě, ale to ukážou až další jednání.

Mezitím se už blíží stavba lávky v Rožnově. „Práce začnou letos na podzim, kdy chceme stihnout základy po obou stranách řeky, příští rok by přišlo na řadu samotné přemostění,“ potvrdil před časem náměstek primátora Petr Holický.