Dálnici D3 je už 30 let, hotových je však dodnes jen 70 kilometrů

  10:11
Slibů ministrů, dalších politiků a ředitelů bylo nepočítaně a nakonec se prakticky všechny změnily jen v pouhou hru s čísly a daty. Žádný z původních termínů už dnes neplatí. A právě neustálé změny harmonogramů a odsouvání termínů jsou jedním z velkých symbolů výstavby dálnice D3. Tedy komunikace, která na konci června oslavila kulaté třicátiny.
Rozestavěná dálnice D3 v červnu 2021 nedaleko Budějovic

Rozestavěná dálnice D3 v červnu 2021 nedaleko Budějovic | foto: Petr Lundák, MF DNES

Je to tak, od vzniku první části D3 u Tábora uteklo už 30 let. Přitom má za tak dlouhou dobu stále jen necelých 70 kilometrů a větší část chybí. Spousta chybějících úseků je navíc v nedohlednu. MF DNES zmapovala vývoj a zajímavé události z historie „dé trojky“.

V souvislosti se zpožděními za všechny jeden dobrý příklad. Před třemi lety tehdejší ministr dopravy Dan Ťok oznámil, že středočeská část D3 by se měla začít stavět v roce 2021. Dnes už všichni vědí, že je to absolutně nereálné.

Jak šel čas na dálnici D3

30. června 1991: Zprovozněný obchvat Tábora v parametrech plánované dálnice. Krátce nato prodloužení ke Stoklasné Lhotě.

Únor 1997: Vláda rozhodla o vynětí D3 z harmonogramu stavby dálnic.

Červenec 1999: Vláda projekt dálnice D3 zařadila zpět do návrhu rozvoje dopravních sítí.

14. února 2002: Zahájení stavby čtyřkilometrového úseku z Chotovin do Stoklasné Lhoty na Táborsku.

7. října 2004: V provozu je úsek Chotoviny–Čekanice.

14. prosince 2005: Vláda rozhodla, že D3 povede přes Posázaví, nebude ale pokračovat tunelem nedaleko Votic.

17. prosince 2007: Funguje úsek Chotoviny–Mezno dlouhý 7 km.

22. prosince 2009: V provozu je 1,7 km, Nová Hospoda – Mezno

28. června 2013: Řidiči mají k dispozici 25 km mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí.

27. září 2017: Zprovozněný úsek Borek–Úsilné, 3 km.

12. října 2017: Dalších 5 km, Veselí nad Lužnicí – Bošilec.

25. března 2019: ŘSD oznámilo, že požádá o vyvlastnění pozemků, kvůli nimž nemůže dostavět 400 metrů D3 u Tábora. Spor s vlastníky pozemků trvá od roku 1998. Dodnes není problém vyřešený.

29. března 2019: ŘSD zahájilo stavbu Hodějovice–Třebonín. Úsek dlouhý 12,5 km bude součástí obchvatu Budějovic.

17. dubna 2019: Zahájení stavby druhé části obchvatu, 7,2 km úseku Úsilné – Staré Hodějovice.

24. června 2019: Otevření části Bošilec–Ševětín, 8,1 km.

10. prosince 2019: Otevření 10,7 km, úsek Ševětín - Borek.

12. května 2020: ŘSD oznámilo, že obchvat Budějovic zprovozní až v roce 2023, o rok později, než avizovali. Zastavili práce na tunelu Pohůrka, příčinou je agresivní spodní voda. Nyní to vypadá na dvouleté zpoždění.

10. listopadu 2020: Ministerstvo dopravy povolilo stavbu části Třebonín - Kaplice nádraží. Úsek dlouhý 8,5 kilometru by se měl začít stavět letos.

A dalo by se směle pokračovat. Při poklepávání na základní kámen obchvatu Budějovic také hlasitě znělo, jak bude hotovo v roce 2022. Realita? Zpoždění bude pravděpodobně dva roky kvůli problematické výstavbě kilometrového tunelu Pohůrka.

Takto by se dalo ve velkém pokračovat. Také proto už před pár lety Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) upravilo texty svých informačních letáků a u harmonogramů raději uvádí, že jsou předběžné a termíny dokončení předpokládané.

Spousta problémů = prodlevy

Přípravy jednotlivých úseků totiž často provázejí nejrůznější problémy. Objeví se třeba odpůrci stavby, kteří ji dokážou na měsíce i roky blokovat. Do toho byrokracie. Jindy jsou zase potíže s výkupy pozemků. Nebo se až po zahájení prací zjistí, že je třeba podloží nestabilní více, než ukázaly průzkumy.

Navíc D3 v minulosti uškodilo i to, že s ní stát na konci devadesátých let vlastně ani nepočítal, což vše ještě zpomalilo.

V posledních osmi letech se ale přece podařilo výrazně pokročit a dálnice se dostala od hranic Jihočeského a Středočeského kraje až do Budějovic, což třeba hodně urychlilo cesty z Tábora či naopak z krajského města do Prahy.

Rozestavěné jsou nyní dva úseky kolem Budějovic. A ani těm se nevyhýbají pořádné potíže. Začalo to na části Hodějovice – Třebonín. Krátce po zahájení prací před dvěma lety skončila na stavbě italská firma Salini Impregilo. Vše tak zůstalo na slovenském Doprastavu, který se však se situací dost rychle vypořádal – i díky subdodavatelům.

Horší je to nyní na části Úsilné – Hodějovice, přesně u kilometrového tunelu Pohůrka. Asi ke všem Jihočechům už se dostala informace, že tam mají problémy se spodní vodou. Práce tak dlouho stály. Nyní už se konečně pokračuje a stavbaři postupují tak, aby voda v tunelu nedělala problémy. I tak má být zdržení kolem dvou let a zprovoznění v roce 2024.

Nastane kolaps dopravy?

V souvislosti s tím není jisté, jak to bude v Budějovicích vypadat s dopravou. ŘSD původně počítalo, že otevře obě části obchvatu bez tunelu a auta pak pojedou zhruba rok po náhradních trasách, především po zanádražní komunikaci.

To však vedení Jihočeského kraje i města odmítají. Mají obavy z negativních následků a kolapsu dopravy na východě Budějovic. 

„V první řadě požadujeme, aby ŘSD vytvořilo dopravní modely, jak se provoz v takovém případě zachová. Na základě toho se můžeme dál bavit a hledat nejvýhodnější řešení,“ upozornil hejtman Martin Kuba.

Výpočty by mohly být k dispozici na podzim. Jednou z variant také bylo, že by po obchvatu bez tunelu jezdila třeba jen osobní auta, kamiony a těžký transit pak dál po Dlouhé louce. Někdo také v nadsázce zmínil, že než bude tunel hotový, může obchvat sloužit jako atrakce pro bruslaře a cyklisty.

A to ještě není vše. Už teď je víceméně jasné, že včas nebude hotový ani jeden ze sjezdů z dálnice u Budějovic, a to obchvat Srubce. Nejsou vykoupené žádné pozemky, termín zahájení stavby lze jen těžko odhadnout.

Naopak o poznání pozitivnější je to s pokračováním D3 směrem k hranicím, hotovo má být za čtyři roky. Úsek o délce 8,6 kilometru z Třebonína do Kaplice by se měl začít stavět letos. Projekční cena je 2,3 miliardy korun bez DPH. „Hodnotící komise prověřuje reference a cenové nabídky účastníků výběrového řízení,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký. Stavba potrvá tři roky. Pak chybí ještě část k Nažidlům a do Dvořiště.

Stále také chybí několik stovek metrů D3 u Tábora. Důvodem je letitý spor ŘSD s bratry Bratránkovými, vlastníky potřebných pozemků. Celá dálnice až do Prahy má být hotová v roce 2028, opět je ale nutné brát tento termín jen jako předpoklad.

Autor:
  • Nejčtenější

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Popsané zdi a špína. Chatka byla odříznutá od města, o dětech v ní nikdo nevěděl

23. dubna 2024

Popsané zdi a napůl rozbitá okna, pár matrací na spaní a jedna malá kamna s hrncem na plotně....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zaměstnanci letiště dávají výpovědi kvůli šikaně. Nezvládli tempo, řekl Kuba

25. dubna 2024  15:11

Už deset zaměstnanců společnosti Jihočeského letiště České Budějovice podalo v posledních týdnech...

Lidé křičeli, ať nám naloží víc, vzpomínaly „máničky“ na masakr v Rudolfově

23. dubna 2024  5:38

V Českých Budějovicích uspořádali akci, která připomněla, že uplynulo 50 let od brutálního zásahu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na sídlišti v Písku někdo zastřelil ročního psa, majitel se teď bojí o děti

23. dubna 2024  16:15

Neznámý člověk za bílého dne střelil vzduchovkou mladou fenku na zahradě na píseckém sídlišti...

V bytě mám cizího muže, volal majitel strážníky. Vetřelce našli v posteli s pivem

26. dubna 2024  17:05

Neznámý návštěvník se ve čtvrtek odpoledne objevil muži v bytě na českobudějovickém sídlišti Máj....

Na billboardu nedaleko památníku holokaustu vyzývá kult k revoltě proti církvi

26. dubna 2024

Sotva dva kilometry od památníku holokaustu v Letech na Písecku se nachází velmi zvláštní...

Orty chtějí upravit tak, aby bývalým kaolinovým dolem projeli i vozíčkáři

26. dubna 2024  13:16

Jihočeský kraj pracuje na zpřístupnění podzemních chodeb blízko Českých Budějovic, kde se těžil...

Kowal v Budějovicích končí, s titulem se vrací trénovat do Polska

26. dubna 2024  11:18

Trenér Andrzej Kowal po zisku mistrovského titulu s volejbalisty Českých Budějovic končí....

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...