Na dálnici D3 u Tábora chybí z důvodu letitého sporu zprovoznit několik stovek metrů na straně ve směru do Českých Budějovic. Místo je tam zúžené do jednoho pruhu v každém směru a rychlost omezená.
Až vyvlastnění nabude právní moci, je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) připraveno úsek D3 dostavět a zprovoznit za čtyři až pět měsíců. Rozhodnutí očekávají silničáři do dvou až tří týdnů. Poslední jednání proběhlo v pondělí 17. února.
ŘSD požádalo o vyvlastnění loni, kvůli pozemkům nemůže dostavět 400metrový úsek dálnice. Vlastníkům pozemků navrhlo ŘSD již dříve odškodnění, majitelé nabídku nepřijali. Návrh odškodnění zaslalo ŘSD jak Bratránkovým, jimž patří pozemky s motocentrem, tak i firmám Milan Král a Taartrade.
„Ze strany státu žádný nový návrh nepadl. Nesouhlasíme s vyvlastněním, označujeme ho jako nezákonné. Stát nám zmařil naše investice, vydal nezákonné stavební povolení. Teď ty škody odmítá platit a jen silovou formou, přes vyvlastnění, se nás snaží o naše nemovitosti připravit,“ řekl Pavel Bratránek, který motocentrum provozuje od roku 2000.
12. listopadu 2019 |
Soud už dříve rozhodl, že ŘSD musí vlastníky sporných pozemků buď připojit k D3, nebo je odškodnit. Právní zástupce ŘSD Jaroslav Heyduk označil situaci za patovou.
„Ale je potřeba ji vyřešit. A myslíme si, že postup vyvlastnění, i když je takový extrémní ve smyslu toho, že je to až poslední možnost, tak umožní vyčíslit spravedlivou částku, která náleží vlastníkům nemovitostí, a mohla se tak ta stavba odblokovat,“ uvedl Heyduk.
Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla nedal vyvlastňovací úřad při jednání najevo, že by ŘSD něco nedodalo nebo udělalo chybu při předkládání důkazů. ŘSD dříve uvedlo, že navrhlo Bratránkovým odškodnění téměř 20 milionů. Pavel Bratránek to včera označil za lež.
„Mně nabídli 2,5 milionu, ale ještě bych to za ty peníze musel zbourat,“ prohlásil Bratránek.
Pozemky s motocentrem, které patří bratrům Bratránkovým, k D3 připojit nelze – vlastníci pozemků, přes něž by k němu měla vést příjezdová cesta (Jihočeský kraj či městská část Měšice), s tím nesouhlasí.
Bratránek je rozhodnut, že se svého motocentra nevzdá. „Budou mě odsud muset vyvést v řetězech, dobrovolně nepůjdu,“ řekl před nedávnem odhodlaně.
Kauza vznikla kvůli chybám úřadů. Táborský stavební úřad totiž motocentrum v roce 2000 zkolaudoval jako stavbu trvalou, namísto dočasné, která by se vznikem dálnice zanikla. Vedoucí stavebního úřadu v Táboře Jitka Doležalová už dříve uznala, že stavba nikdy neměla být trvalá.
„Na pozemky bylo pouze právo dočasného sjezdu na komunikaci. Při povolování stavby motocentra si toho však stavební úřad ani katastr nemovitostí ani další instituce nevšimly,“ uvedla.