Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Miliardy pro dostavbu D3 jsou připravené. Začátek prací je však daleko

  8:49aktualizováno  8:49
Jihočeši pravidelně slýchají, jak je pro všechny prioritou dostavba dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic a dále k hranicím jako R3. Realita je však jiná, čtyři úseky stojí. Dva zablokovaly firmy poražené v soutěži, další dva zbrzdil stát.

Zatím posledním otevřeným úsekem D3 byl ten mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí, po kterém začali řidiči jezdit loni na konci června. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Původně to byly ty nejméně problematické úseky dálnice D3. Ta se však ukazuje jako zakletá, a tak nyní potíže provázejí hned čtyři části z Veselí nad Lužnicí až po obchvat Českých Budějovic. Nově se týkají staveb z Bošilce do Ševětína a odtud na Borek, tedy více než 19 kilometrů dálnice.

Vedení Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v čele s novým šéfem Janem Kubišem totiž objevilo chyby v zadávacích podmínkách mimo jiné i na dva zmíněné úseky. Nyní je musí odstranit. Jak dlouho úpravy potrvají, zatím není jisté, ale vypsání soutěže na dodavatele stavby v květnu je téměř nereálné.

Ještě před měsícem přitom ŘSD počítalo právě s tímto termínem a MF DNES ho potvrdila i jeho mluvčí Nina Ledvinová.

Problematické úseky D3 na jihu Čech

Nová komise znovu hodnotí výsledky soutěže
Veselí – Bošilec 5,1 km
Borek – Úsilné 3,2 km

ŘSD opravuje zadávací podmínky stavby
Bošilec – Ševětín 8,1 km
Ševětín – Borek 10,7 km

"Předpokládáme vypsání výběrového řízení v květnu 2014 a zahájení stavby v posledním čtvrtletí tohoto roku. Termín zahájení stavby může být ovlivněn průběhem výběrového řízení," popsala Ledvinová. Podle minulého vedení tedy bylo vše v pořádku, s příchodem ředitele Jana Kubiše už to tak není.

ŘSD tvrdí, že nový systém je prevencí proti ochromení až zastavení budoucích zadávacích řízení, která hodlá vyhlásit, a v konečném důsledku může současné zdržení stavby naopak urychlit.

"Systém bude úspornější a efektivnější, je samozřejmě nutné se podrobně seznámit s aktuálním stavem veřejných zakázek ŘSD," vysvětlil generální ředitel.

Kubiš dodal, že kontroly budou tak rychlé, aby to stavby časově co nejméně narušilo.

Nějaké dlouhé přešlapování by ŘSD nemělo riskovat i proto, že na stavby jsou vázané velké evropské dotace, které je potřeba vyčerpat do roku 2015 z Operačního programu Doprava. V opačném případě České republice hrozí jejich vracení. Ve zmíněném programu zbývá 17 až 20 miliard korun.

"Je důležité, abychom stavby do konce roku 2015 zahájili. Pak můžeme předpokládat čerpání dotací v maximální možné míře," doplnila Ledvinová.

To se samozřejmě týká i dalších dvou částí dálnice D3, které se měly začít stavět dokonce už v loňském roce. Jsou to úseky Veselí nad Lužnicí - Bošilec, Borek - Úsilné. Druhý jmenovaný měl být hotový do konce roku 2015, podle aktuálních informací je jisté, že tento termín není reálný a bude to později, stejně tak i u dálnice z Veselí do Bošilce.

Jihočechům neustálé průtahy a posouvání harmonogramu hodně vadí. "Když se řekne dálnice D3, tak už ničemu nevěřím. Je neuvěřitelné, jak je tato stavba nekonečná. Jsou to především sliby, ale činy nikoli," konstatoval zatrpkle Milan Nováček z Českých Budějovic.

Naposledy před pár dny ujišťoval na schůzce ministr dopravy Antonín Prachař jihočeského radního a předsedu dopravního výboru kraje Miroslava Jocha, že ministerstvo i ŘSD udělají vše pro to, aby se podařilo naplánované úseky co nejdříve dostavět.

Pomoci k tomu má i v polovině března sestavená komise, jejímž úkolem je znovu vyhodnotit výsledky výběrového řízení na stavbu dálnice z Borku do Úsilného a z Veselí do Bošilce a respektovat přitom požadavky antimonopolního úřadu, který původní výsledky soutěže zrušil.

Potíže budou pokračovat

Schůzka Prachaře s Jochem měla i další téma. "Hovořili jsme nejen o výstavbě zpožděných úseků dálnice D3, ale i komplikacích s technickým řešením na českobudějovickém dálničním obchvatu," přiblížil krajský radní a náměstek primátora Joch.

Špatnou zprávou pro obchvat je podle něj nadále nedořešená situace kolem dvou mimoúrovňových křižovatek v úseku Úsilné - Hodějovice.

"Jejich propojení a následné připojení k dálnici před portálem tunelu neodpovídá normám. Vzdálenost mezi nimi je příliš malá. Ministerstvo vnitra odmítlo udělit výjimku, a je tedy třeba hledat nové, kompromisní řešení," uvedl Joch.

Průjezd dálnicí D3 u Tábora:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Obsazenost parkoviště u výstaviště v Písku sledují čidla zapuštěná v zemi,...
Písek chystá jako první město v Česku aplikaci, která usnadní parkování

Motoristy v Písku navede k volnému parkovacímu místu unikátní aplikace v mobilu. Zaznamená polohu vozidla a na mapce ukáže ulice s možnostmi, kde ho odstavit....  celý článek

Stanislav Pilát z Tálína na Písecku si doma čistí krev pětkrát týdně. Mobilní...
Jsem sám sobě sestřičkou, říká první jihočeský pacient s domácí dialýzou

Podnikatele Stanislava Piláta z Tálína zradily ledviny loni v lednu. Rok a půl dojížděl na hemodialýzu do písecké nemocnice, ale od letošního července už si...  celý článek

V obecním bytě v tomto domě v Besednici žila naposledy rodina Branislava...
Unesené děti žily naposledy s rodiči v Besednici, sousedům vadil křik

Děti skoro nevycházely ven. Podle místních se občas z domu ozýval křik. MF DNES zjistila, že Branislav Sloboda a Anita Lackóová, kteří v pátek unesli své syny...  celý článek

Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?
Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?

Tragický případ z minulého týdne nejspíš pohne českými zákony o pěstounské péči.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.