Dálnice D3 na jihu roste, stavba obchvatu Budějovic se ale opět zpozdí

  11:11aktualizováno  11:11
Výběrové řízení na jednu ze dvou částí obchvatu Českých Budějovic se dostalo do problémů. Zabývá se jím antimonopolní úřad. Stavbu, která měla začít letos na podzim, to může oddálit o dlouhé měsíce. Miliardový tendr trvá už dva roky.

Mezi Bošilcem a Ševětínem roste další úsek dálnice D3. Řidiči tudy mají jet od června 2019. | foto: Petr Lundák, MF DNES

V červnu přibude dálnici D3 v Jihočeském kraji dalších osm kilometrů. Na jaře  2020 potom bude ještě o 11 kilometrů delší. Cesta z Českých Budějovic až do Středočeského kraje se pak výrazně zrychlí.

Tím dobré zprávy končí. Roky očekávané zahájení stavby obchvatu krajského města se už poněkolikáte oddaluje.

Už zhruba dva roky trvají výběrová řízení na stavbu D3 kolem Českých Budějovic. Hodnoticí komise by měla letos na podzim vybrat vítěze miliardových tendrů, jenže v jednom ze dvou případů bude muset počkat.

Rozestavěné úseky D3

Bošilec-Ševětín: 8,14 km
Zprovoznění: 2019

Ševětín-Borek:10,68 km
Zprovoznění: 2020

Před zahájením stavby
Úsilné-Hodějovice: 7,2 km
Zprovoznění 2022

Hodějovice-Třebonín: 12,54 km
Zprovoznění 2022

Pozn.: K hranicím s Rakouskem se má dálnice D3 dostat v roce 2024 a o čtyři roky později má být hotová až do Prahy.

Soutěží se začal zabývat antimonopolní úřad. Jen pro připomenutí, když se tak stalo v minulosti u jiných úseků dálnice, znamenalo to zdržení stavby o více než jeden rok. Co se stalo tentokrát? Úsek D3 Úsilné - Hodějovice prověřuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

„Zahájil prvostupňové řízení ve věci zadávacího řízení, a to na návrh společností Astaldi enterprise S.p. A., IC Ictas ze Sdružení pro D3 0310/I Úsilné-Hodějovice. Důvodem návrhu jsou zejména netransparentní změny zadávací dokumentace,“ uvedl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Zásadní je, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nemůže s vybraným zhotovitelem uzavřít smlouvu. Nejnižší cenu za stavbu více než sedmikilometrového úseku nabídlo sdružení Hochtief, Colas, M-Silnice, a to za 5,28 miliardy korun, což je o 23 procent méně, než ŘSD původně předpokládalo.

Rašelina prodraží úsek o 50 milionů

Zvláštní je, že společnosti Astaldi a IC Ictas ani nebyly ve finálním seznamu mezi účastníky uvedeny. Sdružení naopak nabídlo nejnižší cenu na stavbu dalšího úseku mezi Hodějovicemi a Třebonínem. A uchází se rovněž o vybudování dálnice D4 mezi Pískem a Příbramí.

ŘSD věc nechtělo podrobněji komentovat s tím, že se jedná o čerstvou informaci. Víc bude vědět, až zjistí, co je obsahem odporu u antimonopolního úřadu.

„Nemůžeme prozatím odhadovat, co může následovat, jestli to bude nějaké zdržení, nebo něco podobného. Nemyslíme si, že bychom se dopouštěli nějakých netransparentních kroků, protože výběrová řízení i na takto monstrózní a zásadní stavby děláme běžně. Umíme to a zadávací dokumenty procházejí několikanásobnou kontrolou,“ reagoval Jan Rýdl, mluvčí ŘSD.

Blíží se dokončení u Tábora

Ten také minulý týden na stavbě D3 Bošilec – Ševětín sdělil termíny zprovoznění dalších úseků dálnice. K Ševětínu se řidiči rozjedou už v červnu příštího roku a až k Borku pak na jaře 2020. Část Bošilec – Ševětín se také prodražila o 50 milionů korun. Původní cena byla 1,25 miliardy. Důvodem zvýšení nákladů je více rašeliny v podloží v místě mostu poblíž sjezdu na Dolní Bukovsko oproti původnímu průzkumu.

„Připomínalo to problémy, jaké jsme řešili na dálnici D8, ovšem tam jsou jiné a podstatně závažnější. Tady jsme, i když byl velice důsledný geotechnický průzkum, zjistili při průběhu stavby, že rozsah rašelin je větší. Neodpovídal modelu zatížení, jak nám test říkal,“ upřesnil Rýdl.

Část mostu proto museli stavaři udělat jinak, než předpokládal projekt. Zároveň museli reagovat na stav, kdy část dálnice, která navazuje na mostní konstrukci, poklesla víc, než ukázal propočtený model.

Mluvčí komentoval i přípravu dalších úseků. Část z Třebonína do Kaplice směrem k hranicím se má začít stavět už v roce 2020. „To znamená, že bychom začali příští rok soutěžit,“ dodal Rýdl.

Jihočeská část D3 by tak měla být k hranicím s Rakouskem hotová do roku 2024. Ve stejném roce by se měla začít stavět dálnice ve středních Čechách směrem z Mezna k Praze, kde by se mělo budovat zhruba do roku 2032. To už jsou však vzhledem ke komplikacím provázejícím stavby silnic a dálnic jen odhady.

„Nejrozestavěnější ze všech dálnic je nyní jihočeská část D3, kde se aktuálně pracuje na skoro devatenácti kilometrech, ke které se přidá dalších dvacet kilometrů obchvatu Českých Budějovic,“ upozornil před nedávnem ministr dopravy Dan Ťok.

ŘSD také věří, že se brzy podaří prolomit kauzu nedokončené části dálnice D3 u Tábora. Čeká, až ministerstvo vydá nové stavební povolení, takže se pak stroje po skoro 15 letech nečinnosti zřejmě opět dají do pohybu. Až poté hodlá stát řešit odškodné, jež přiznal soud majitelům motocentra Bratránkovým, kteří chtějí mít ke své nemovitosti sjezd z dálnice.

Autor:

Nejčtenější

Učitelka z Prachatic vydržela 49 dní ve tmě. Nyní si chce změnit život

Marcela Haspeklová uspořádala ve vimperské kavárně Ve Skále komponovaný večer s...

Zatímco většina lidí si vyzkouší pobyt ve tmě maximálně na týden, prachatická učitelka Marcela Haspeklová vydržela v...

Nadějná zlatovláska. Nástupkyně Neumannové o tetováních i hubnutí

Nadějná česká lyžařka Barbora Havlíčková

Pyšně vyhrnuje rukáv levé ruky. Nic nezakrývá. Naopak vášnivě popisuje příběhy důkladně promyšlených tetování. V...

Při nehodě na Písecku zemřeli čtyři cestující v osobním autě

U Drhovle na Písecku se srazil nákladní vůz s osobním, ve kterém zemřeli muž a...

U Drhovle na Písecku se srazilo nákladní auto s osobním. Při havárii zahynuli čtyři lidé. Tragédie se stala na silnici...

Muž v klubu prohýřil 30 tisíc. Když měl platit, volal na pomoc strážníky

Poslední noční kluby v Dubí bojují po otevření dálnice D8 do Německa o

Říká se, že každá zábava něco stojí, ale návštěvník nočního klubu v Českých Budějovicích si zřejmě myslel opak....

Tři zájemci o dostavbu dálnice D4 mají smůlu, ministerstvo je vyloučilo

Vizualizace dálnice D4 u Příbrami

Do druhého kola výběrového řízení na dostavbu 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem vybralo ministerstvo...

Další z rubriky

Poražení chtějí zrušit volby ve Strakonicích, vítěz prý blokoval plakáty

Starosta Strakonic Břetislav Hrdlička.

Krajský soud v Českých Budějovicích začal projednávat žalobu na komunální volby ve Strakonicích. Podle spisu se volební...

Primátorem Budějovic je opět Svoboda. Prioritou zůstává doprava, řekl

Primátorem Českých Budějovic byl zvolen Jiří Svoboda (ANO).

Primátorem Českých Budějovic bude i nadále Jiří Svoboda z hnutí ANO. Rozhodli o tom zastupitelé. Dostal 32 hlasů ze 45,...

Dřív jsme měli radost z každé nové vysílačky i obleku, líčí oceněný hasič

Ladislav Šenkýř převzal Křišťálovou růži za celoživotní působení u...

Dvaaosmdesátiletý Ladislav Šenkýř prožil mezi hasiči v Jindřichově Hradci 38 let. Začínal u dobrovolníků, později se...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz