Nový úsek dálnice D3 spojil Tábor a Veselí nad Lužnicí. Řidiči se po něm poprvé...

Nový úsek dálnice D3 spojil Tábor a Veselí nad Lužnicí. Řidiči se po něm poprvé projeli 28. června. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Dělníci opravují reklamovaný most na dálnici D3. Práce zaplatí firma

  • 1
Na jednom z mostů na novém úseku jihočeské dálnice D3 pracují v těchto dnech dělníci a těžké stroje. Rok a čtvrt po otevření musí u Plané nad Lužnicí vyměnit povrch. Veškeré náklady spojené s opravou uhradí stavební firma.

„Vytvořily se tam vzduchové kapsy, které se plní vodou. Ta pak vystupuje přímo na vozovku, což v zimě může být velmi nebezpečné, protože hrozí její namrzání,“ vysvětlil Jan Kudrle z českobudějovického Ředitelství silnic a dálnic.

Povrch v obou pruzích ve směru na České Budějovice byl na mostě Koberný, který překlenuje stejnojmenný rybník, kompletně vyfrézován. Řidiči tu musí zpomalit a doprava je svedena do dvou pruhů.

Omezení bude trvat patrně několik týdnů. Původně Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) předpokládalo podstatně dřívější ukončení stavebních prací, které měly být v případě dobrého počasí hotové už o tomto víkendu. Podle vyjádření mluvčího ŘSD Jana Rýdla pro ČTK se však po čtvrteční inspekci ukázalo, že vady jsou rozsáhlejší a bude potřeba delší oprava, než bylo původně v plánu.

Není to jediný úsek, kde ŘSD se stavební firmou jedná o úpravách. Mezi 84. a 95. kilometrem se objevují boule, u kterých zatím není jisté, jak vznikají.

„Běžný řidič si jich ani nevšimne. Není to tak nebezpečné jako v případě zatékání vody na mostu Koberný. Ty boule se provozem zajezdí. Je to závada, která časem možná zmizí,“ popsal situaci Kudrle, jenž je v současnosti pověřen vedením českobudějovického ŘSD. „Se zhotovitelem teď řešíme, co s tím. Bude patrně prodloužena záruční doba,“ dodal.

Požadují doplatit 1,26 miliardy

Úsek dálnice D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Táborem se pro řidiče otevřel loni v létě. Pětadvacetikilometrová trasa stála zhruba 14 miliard korun. Tyto dva úseky se závadami jsou jediné, které dosud ŘSD nepřevzalo do správy od zhotovitelů, jimiž bylo sdružení společností Strabag, Eurovia, Metrostav a Inžinierské stavby Košice.

Sdružení podalo koncem srpna na ŘSD žalobu kvůli neproplaceným fakturám a domáhají se doplacení částky 1,26 miliardy korun. Státní investor považuje nároky stavbařů z převážné části za nedůvodné. Důvodem neproplacení byly právě objevené závady (více čtěte zde).

Kromě uvedených potíží s mostem a boulemi ŘSD na několika místech reklamuje sesouvání bočních svahů.

Další spor se rýsuje ohledně termínu dokončení stavebních prací a případné sankci pro stavební firmy za zpoždění. Při zahájení prací v říjnu 2008 se předpokládal termín dokončení v červnu 2011, reálně se ale stavba do provozu dostala až o dva roky později.

Za část tohoto zpoždění je odpovědný investor, ale část připadá i na stavební firmy. ŘSD tak předpokládá, že bude penále za zpoždění po zhotovitelích vymáhat. Kolik peněz bude ředitelství po stavebních firmách požadovat, zatím není jasné. Celkovou sumu ŘSD stanoví poté, co stát převezme kompletní stavbu včetně všech jejích součástí.