Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stavbám D3 a R4 hrozí zastavení, Česko zaspalo s evropskou směrnicí

  13:56aktualizováno  13:56
Důležité dopravní stavby v Jihočeském kraji mají pořádný problém. Jejich posudky vlivu na životní prostředí přestaly platit, Evropská komise je podle informací MF DNES neuznává. Stavby dalších úseků dálnice D3 či rychlostní silnice R4 tak prozatím nemohou začít.

Letos v dubnu politici zahájili stavbu úseku D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Bošilcem. | foto: Václav Pancer, ČTK

Snad každý řidič by chtěl jet pod dálnici D3 z Budějovic až do Prahy. Sen tisíců z nich se však opět vzdaluje. Pokolikáté už?

Tentokrát jsou důvodem hrozícího zdržení takzvané EIA, tedy posudky vlivu staveb na životní prostředí. Přijetím nového zákona, který je v souladu s evropskými směrnicemi, totiž přestaly platit a Evropská komise je i přes snahy státu prozatím nechce uznat.

V praxi to například znamená, že nemůže začít třeba očekávaná stavba dálnice D3 v 11 kilometrů dlouhém úseku mezi Ševětínem a Borkem. Ještě do konce roku by přitom mělo být jasné, kdo má stavět. Výběrové řízení na akci vrcholí. S vítězem však kvůli EIA a souvisejícím stavebním povolením nebude možné podepsat smlouvu a není vůbec jisté, kdy stavba začne. Problému nahrává jen zima, kdy by stavbaři stejně nepracovali.

Bez souhlasu a potvrzení EIA ovšem nebude možné zahájit práce ani na dalších úsecích dálnice D3 či rychlostní silnice R4. V případě delší prodlevy jsou tak ohrožené i dotace z operačního programu Doprava II. V nejhorším případě se třeba začátku stavby obchvatu kolem Budějovic v roce 2017 obyvatelé města nedočkají.

Smutné na celé věci je, že se o problému dlouho vědělo a nic se nedělo. Evropská komise čekala deset let na uvedení české legislativy v oblasti EIA do souladu s evropskou směrnicí.

„Došlo k tomu, na co jsme upozorňovali. Sice jsme byli ujišťováni, že nedojde k zastavení či zpomalení přípravy staveb, opak je však pravdou,“ konstatoval Pavel Eybert, jihočeský senátor a předseda Sdružení pro výstavbu D3 a R4.

Zdržení dva až čtyři roky?

V jižních Čechách se problém kromě úseku D3 Ševětín - Borek týká třeba i silnice R4 a úseků Čimelice - Mirotice a rozšíření R4 u Mirotic.

„Dále pak staveb Úsilné - Hodějovice, Hodějovice - Třebonín, tedy obchvatu Budějovic, ale i pokračování až k hranicím s Rakouskem. Všechny přišly o platné posouzení vlivu na životní prostředí, a tím i o možnost pokračovat, dokud se situace nevyřeší,“ potvrdil Eybert.

Říká, že ministerstvo životního prostředí bude muset požadovat nová posouzení EIA, což by znamenalo dva až čtyři roky zdržení, než by byly pro tyto stavby posudky zhotoveny. Ministerstva životního prostředí i dopravy to však odmítla. Shodně reagovala, že nadále vyjednávají se zástupci Evropské komise.

„Ještě nebylo rozhodnuto. Jednání pokračují a Komise ověřuje naše stanoviska,“ sdělil Zdeněk Neusar, mluvčí resortu dopravy. Po listopadovém setkání si zástupci Komise vyžádali vypracování dalších podkladů.

Staví se tři úseky D3 na jihu Čech

Pro všechny dotčené projekty je nezbytné stanovisko EIA ověřit. Pokud se projekt neodchýlil od původních plánů, pak bude možné vydat nové, tentokrát už závazné stanovisko EIA. Některé jsou však staré deset i více let. Potom mohou nastat komplikace.

„Bývalé vlády novelizaci zákona EIA odsouvaly tak dlouho, až se Česká republika nyní musí potýkat s těmito komplikacemi v podobě zpětného prověřování všech projektů s neukončenými povolovacími řízeními,“ zmínil ministr životního prostředí Richard Brabec.

Současný stav je vyčkávací. Resort dopravy a jeho organizace Ředitelství silnic a dálnic zatím nové posudky vlivu na životní prostředí nezadává. Bylo by to neskutečně zdlouhavé. I proto věří, že se ještě podaří u Evropské komise uspět.

„Je nutné, aby se do věci vložili nejvyšší představitelé státu, a ne jen náměstci, ale osobně třeba ministr dopravy, který by měl jednat přímo v Bruselu. Ještě tento týden budeme dopisem o aktuální vážné situaci informovat i premiéra Bohuslava Sobotku,“ potvrdil Eybert.

Ve hře jsou především dopravní projekty za desítky miliard korun. Těm bylo stanovisko EIA vydáno před více než deseti lety a i po tolika letech se nacházejí stále v územním nebo stavebním řízení.

Pokud se nepodaří situaci vyřešit, může to mít negativní dopad i pro stavební firmy, které by za pár let neměly dostatek práce. V současné době je stav naopak pozitivní. Dálnice D3 roste hned ve třech úsecích mezi Českými Budějovicemi a Veselím nad Lužnicí.

V případě nedostatku zakázek se pak společnosti o jejich získání předhánějí, odvolávají se proti výsledkům výběrových řízení, což v konečném důsledku znamená další zdržení. U D3 je tato praxe dobře známá, naposledy oddálila třeba zahájení úseku Borek - Úsilné zhruba o rok.

Autor:


Nejčtenější

Dvouletý chlapec se dostal z domu do bazénu, následkům tonutí podlehl

Ilustrační snímek

Dvouletý chlapec zemřel poté, co se topil v zahradním bazénu u rodinného domu v Písku. O letošních prázdninách je to v...

Na Prachaticku spadlo unikátní letadlo Be 50 Beta Minor, pilot zemřel

U Strunkovic nad Blanicí na Prachaticku se při leteckém dni zřítilo unikátní...

U Strunkovic nad Blanicí na Prachaticku se v sobotu odpoledne při leteckém dni zřítilo unikátní letadlo Be 50 Beta...



Po čelní srážce zemřeli dva motorkáři na Českobudějovicku

Nehoda motorkářů mezi Hlubokou nad Vltavou a Municemi (11. srpna 2018).

Při dopolední nehodě na Českobudějovicku zemřeli dva řidiči motorek ve věku 44 a 39 let, uvedla policie. Čelně se...

V Hluboké se rozloučili s Kamilem Benešem, který padl v Afghánistánu

Lidé se loučí s Kamilem Benešem při smutečním obřadu v kostele sv. Jana...

V Hluboké nad Vltavou se lidé rozloučili s Kamilem Benešem, jedním ze tří českých vojáků, kteří se na misi v...

Zahradu s biotopem buduje rodina jako jedinečné království

Jezírko bylo tím prvním, co Piherovi na své zahradě vybudovali. Teprve pak se...

Holou parcelu bez jediného stromu koupili v malebné jihočeské vesničce před sedmi lety na stavbu rodinného domu a spolu...

Další z rubriky

Postavme divadlo a mosty, říká hlavní architekt Českých Budějovic

Hlavní architekt Budějovic Jan Němec dojíždí do krajského města na jeden den v...

Podle hlavního architekta města Jana Němce je urbanistická podoba Českých Budějovic zakotvena v územním plánu....

VIDEO: V Hrdějovicích u Budějovic hořel autobus MHD, uhasili ho řidiči

V Hrdějovicích u Českých Budějovic hořel autobus MHD.

Černý dým a plameny stoupající ze zadní části vozu překvapily cestující, kteří odpoledne jeli v autobusu MHD v...

Řidič nepřežil čelní střet s kamionem, silnice u Třeboně už je průjezdná

Citroën Saxo se poblíž Třeboně střetl s kamionem. Řidič osobního vozu nehodu...

Tragická nehoda se stala ve středu večer poblíž Třeboně. Řidič Citroënu Saxo nepřežil čelní střet s kamionem. Úsek...

Najdete na iDNES.cz