David Kovařík uváděl s Davidem Albrechtem ranní vysílání na Rádiu Faktor.

David Kovařík uváděl s Davidem Albrechtem ranní vysílání na Rádiu Faktor. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Kreativní a dravé nápady nemůžeme firmám nabízet v saku, říká Kovařík

  • 1
David Kovařík byl moderátorem v rádiu, hrál na kytaru v rockových kapelách. Potom, co prodal všechnu aparaturu, nakoupil horolezecké vybavení a začal lézt po velehorách. S bratrem Ottou je duší českobudějovické agentury Chilli Production, která pořádá třeba Budějovický advent.

Kdybyste ho potkali na ulici v tričku a kraťasech s jeho věčně vyjukaným klukovským výrazem, tipovali byste ho spíše na čerstvého vysokoškoláka.

Šestatřicetiletý David Kovařík je však jedním ze dvou motorů českobudějovické agentury Chilli Production. Pracuje pro největší jihočeské firmy, pro které s bratrem Ottou vymýšlejí reklamy, spravují webové stránky, ale pořádají i velké kulturní akce.

Posluchači jihočeského Rádia Faktor si ho pamatují jako několikaletého spolumoderátora ranního proudu. „Už na gymnáziu jsem byl takový sígr, záškolák, bavič, který byl vidět. Moderoval jsem třeba školní plesy. Byl jsem zástupcem šéfredaktora školního časopisu, přestože jsem měl čtyřku z češtiny. Nastoupil jsem nejprve jako sportovní redaktor do tehdejší televize Gimi. Televize mi ale úplně nevyhovovala,“ líčí David Kovařík.

Největší novinářská zkušenost? Povodně 2002

Pak jeho babička zaslechla na Faktoru výzvu, že hledají moderátory. Přihlásil se do konkurzu a postoupil. Spolu s druhým nováčkem je zavřeli na dva měsíce do studia a nechali vysílat takzvaně do zdi, aby se zaškolili.

David Kovařík (36 let)

Narodil se 23. října 1978 v Českých Budějovicích. Maturoval na Gymnáziu Česká. Studoval obor zdravotnický záchranář na Vyšší odborné škole Bílá vločka, nakonec začal pracovat v rádiu, v letech 2000 až 2011 působil na Faktoru, Hitrádiu Faktor i Rock rádiu. Před čtyřmi roky založil s bratrem Ottou produkční společnost Chilli Production. Hrál na kytaru v kapelách Potrubí a Pampaliny Funky Jam. Potom, co prodal všechny hudební nástroje a aparaturu, se začal aktivně věnovat horolezectví. S přáteli zažil nespočet výstupů v Tatrách, Alpách nebo Skotsku. Pokoušeli se také o prvovýstup na šestitisícovku Mt. Abi v Himálaji, ale těsně pod vrcholem jim expedici překazilo počasí. Příští, nebo přespříští rok by rádi vyjeli na prvovýstup do Peru. Je ženatý, má manželku Evu a tříměsíční dceru Natálku.

Následující tři roky vstával každý den v 5:20 hodin a s populárním moderátorem Davidem Albrechtem uváděli ranní vysílání.

„Nejvíc vzpomínám na povodně 2002. To byla velká novinářsko-moderátorská zkušenost. I když jsme měli vodu po první patro, vydrželi jsme jako jediné rádio v Českých Budějovicích vysílat. Tehdejší technik přivezl elektrocentrálu a vodáci nám na raftech dodávali naftu. Po povodních mi volal jeden kamarád a děkoval, že jsme pro ně tehdy byli jediný jihočeský zdroj informací,“ vzpomíná.

Potom, co se Faktor v roce 2005 začlenil do nově vytvořené sítě regionálních stanic Hitrádio, prošel David Kovařík tvorbou programu, byl také vedoucím vysílání, objížděl a školil moderátory po celé republice. Nakonec zakotvil v čerstvém Rock rádiu, kde měl na starosti marketing.

Před čtyřmi lety dospěl k tomu, že se chce postavit na vlastní nohy. Nasměroval ho i mladší bratr Otta, který do něj prý tak dlouho „hučel“, ať spolu rozjedou produkční agenturu, až se zrodila Chilli Production.

„Oba jsme měli už zkušenosti a kontakty. Brácha pracoval v produkčních agenturách. Od začátku jsme měli jasno, že chceme zachovat malou firmu. Nechceme také nic vlastnit, abychom klientům neprodávali pořád to samé. Já mám na starosti jednání s klienty, moderování, pořádání akcí, bratr zase tvorbu webů, správu sociálních sítí nebo mobilních aplikací. Spojuje nás nadšení pro marketing a kreativní nápady,“ popisuje David Kovařík. Najímají si je největší jihočeské firmy jako Budějovický Budvar, Madeta nebo Fruko Schulz, ale i desítky menších společností.

David Kovařík s bratrem Ottou založili před čtyřmi lety produkční agenturu Chilli Production.

„Prodáváme kreativu. Budvar například přijde s tím, že má nový produkt PardálOVO bezové a potřebuje ho dostat k vodákům. My vymyslíme koncept, že celý den bude jezdit pardálovská pramice po řece, moderátorka s megafonem bude vodákům rozdávat žetony a zvát je do kempu, kde si za ně mohou dát tento nový nápoj. Tam navíc večer připravíme koncerty, zábavu a třeba různé hry,“ popisuje.

Upozorňuje, že se často s bratrem hádají jako koně, ale včas musí spory ukončit, protože se jeden bez druhého neobejdou. Ve firmě jsou vedle něj a Otty ještě dva stálí zaměstnanci, jinak si najímají odborníky na volné noze podle zakázek.

Zakládají si i na tom, že mají „floutkovskou“ image. „Když prodáváme někomu mladý dravý nápad, tak to přece nemůžeme nabízet v obleku,“ usmívá se.

Z velkých kulturních akcí, které pořádají, je nejznámější Budějovický advent. Po čtyřech letech v jejich režii se vyprofiloval k akci, která dává prostor zajímavým hvězdám, ale i regionálním kapelám. „Je to čistě komerční akce, lidé si tam vesměs nejdou užívat duchovní atmosféru za zvuku koled, ale hlavně se pobavit,“ upozorňuje. Dodává, že další ročník je ale v jejich pojetí nejistý, rozhodující bude nové složení rady města.

Od neustálého zvonění mobilu, pípání zpráv a mailů si nejlépe odpočine v horách, kde není signál. K horolezectví přitom vedla jeho cesta přes muziku. Nejprve hrál na kytaru v kapele Potrubí, potom v Pampaliny Funky Jam, kterým tehdy sehnal například koncertování před J. A. R.

Prodal kytaru a koupil lana

„Tam jsem si sáhl na muzikantský strop. Když jsem se rozhodl, že muziku zabalím, odnesl jsem všechnu aparaturu a nástroje do hudebnin. Po měsíci mi volali, že je vše prodané, a já jen zašel za roh a nakoupil horolezecké vybavení,“ vypráví.

K adrenalinu v přírodě už předtím přičichl jako skaut v oddílu. S kamarády začali vyrážet do Tater, Alp nebo Skotska. Jejich dosavadním vrcholem byl loňský výstup na Mt. Abi, šestitisícovku v Himálaji. Chtěli být první na světě, kdo by zdolal severní stěnu. Prvovýstup však zhatilo 200 metrů po vrcholem počasí.

„Nějakou dobu před samotným výstupem přišel cyklon, který změnil podmínky a naše plány. Čekali jsme, až popadají laviny. První den to bylo trochu lepší, ale druhý den to ve stěně nebylo ideální, terén se stával stále víc lavinézní a místy padaly deskové laviny. Měl jsem neustálý strach. Třetí den jsme rozhodli, že je konec. Zdraví je důležitější,“ popisuje.

V horách prý mírní i svou cholerickou povahu. „Tam vám žádný vztek nepomůže. Často se dostanete do situace, kdy jste odkázaný jen sám na sebe, a musíte to vyřešit v klidu,“ líčí Kovařík a dodává, že se těší na expedici do Peru, kam se s partou v budoucnu chystá.

„Rádi bychom uskutečnili nějaký prvovýstup. Himálaj je ve srovnání s Peru turistická komerce, Jižní Amerika není horolezecky tolik prozkoumaná,“ říká David Kovařík.