Most přes Otavu a Volyňku ve Strakonicích je opravený jen z poloviny. (srpen...

Most přes Otavu a Volyňku ve Strakonicích je opravený jen z poloviny. (srpen 2016) | foto: Petr Lundák, MF DNES

Stavební společnost má potíže, dělníci opustili rozkopané mosty

  • 43
Finanční problémy firmy SDS Exmost zastavily práce na opravách mostů v Táboře a Strakonicích. Pokud se společnost nedohodne s investory, dobu rekonstrukcí prodlouží až o půl roku nová výběrová řízení na zhotovitele stavby.

Dělí je sedmdesát kilometrů, trápí stejný problém. Rozestavěné mosty, ze kterých zmizeli dělníci i technika.

Výběrové řízení na zhotovitele rekonstrukce mostu Jana Palacha ve Strakonicích a Švehlova mostu v Táboře vyhrála brněnská firma SDS Exmost, která se dostala do finančních problémů a práce zastavila. Informaci potvrdil výrobní ředitel společnosti Roman Daniel.

„Řešíme teď společně s investory způsob financování staveb směrem k subdodavatelům tak, aby se je podařilo dokončit,“ vysvětluje Daniel.

O dalším postupu společnost jedná s Ředitelstvím silnic a dálnic, investorem akce ve Strakonicích, a Jihočeským krajem, jenž platí opravy v Táboře. V obou případech tak začíná hra o čas.

„Pokud se podaří jednání dokončit, dělníci by se mohli na mosty vrátit zhruba do deseti dnů. V opačném případě to bude o nových výběrových řízeních na dokončení staveb a to bude v řádech měsíců,“ odhaduje Daniel.

Čtyřproudový most Jana Palacha u strakonického hradu je opravený jen zpoloviny. Při Mezinárodním dudáckém festivalu na konci srpna se tudy má přitom vydat oblíbený průvod. Firma měla hotové dílo předat 22. srpna. Už teď je podle Daniela jasné, že termín nestihne.

Ředitelka českobudějovické správy Ředitelství silnic a dálnic Vladimíra Hrušková tvrdí, že situace program festivalu neohrozí. „Připravujeme se na variantu, že bude zprovozněná jen polovina mostu. Zabezpečíme most tak, aby bezpečně fungovala hotová část. Rozdělanou půlku musíme uzavřít, je tam odkrytá mostovka, chybí izolace, nemohou tam stát třeba stánky. Bude tam provizorní zábradlí, od projektanta chci, aby mi nakreslil, jaká se musí udělat opatření, aby lidé bezpečně prošli na druhou stranu,“ popisuje Hrušková, která by byla ráda, kdyby opravy dokončila společnost Exmost.

„Je dobré, když rekonstrukci dělá jedna firma. Ale nevím, jak velké má majitel finanční problémy, a podobně. Oprava mostu má stát 14 milionů korun, částka 10 milionů korun je už zaplacená. Správa ŘSD České Budějovice nedluží společnosti ani korunu,“ podotýká Hrušková.

Současně ředitelka dodává, že ŘSD je připravené i na variantu odstoupení od smlouvy. „To samozřejmě smlouva umožňuje. Nechci nikoho pohřbívat, ale musíme řešit problém a chránit svůj majetek. Naší povinností je opravit most. Museli bychom pak poptat firmu, která by stavbu dokončila. Bylo by to samozřejmě zdržení,“ uvažuje.

Před stejnou otázkou stojí i Jihočeský kraj. Oprava Švehlova mostu v Táboře začala 31. března a měla trvat do konce roku. Rekonstrukce vyjde celkově na 35,8 milionu korun a kraj počítá s dotací 31,4 milionu z IROPu. Peníze musí proinvestovat do konce roku.

„Teď práce na mostě stojí. Požádali jsme firmu Exmost o to, aby nám sdělila, jestli na stavbě bude pokračovat, nebo ne. Potřebné informace zatím nemáme, jen od stavbyvedoucího víme, že mají finanční problémy. Pokud by společnost nedokončila práce a stavba by se musela zakonzervovat, museli bychom vypsat výběrové řízení na její dokončení. Prodleva by mohla být půl roku,“ tvrdí náměstek hejtmana Jaromír Slíva.

Zároveň vysvětluje i úskalí dotace. „O situaci budeme jednat s Centrem pro regionální rozvoj, které řídí přidělování a administraci dotací z IROPu. Chtěli bychom požádat o prodloužení realizace projektu, abychom v případě, že opravu bude muset dokončovat jiná firma, nepřišli o dotaci,“ dodává.

Úplná uzavírka Švehlova mostu přináší nemalé komplikace i samotnému městu Tábor. V serpentýnách do Čelkovic, přes které vede objížďka, výrazně zhoustla doprava. Kromě osobních aut tudy jezdí kamiony a vozidlům se musí vyhýbat chodci.

„Pokud dojde na nové výběrové řízení, bude třeba jednat o tom, jakým způsobem stavbu zakonzervovat a zabezpečit, aby se přes ni mohl pustit provoz pro pěší a cyklisty. V serpentýnách mají značně snížený komfort. Nemáme pro ně ale vhodnou náhradní trasu,“ upozorňuje vedoucí táborského odboru dopravy Jan Pávek.

A prodloužení termínu rekonstrukce by se Tábora dotklo i po finanční stránce. „Už současná objížďka nám zvyšuje náklady na provoz městské hromadné dopravy,“ vysvětluje Pávek.