Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Do Temelína přivezli záložní generátor. Za hodinu spálí 800 litrů nafty

Osm tisíc kilometrů putoval obří dieselový generátor z Ameriky do jaderné elektrárny Temelín. Zde bude sloužit jako záložní zdroj, pokud by elektrárna přišla o všechny způsoby elektrického napájení. Elektřina je přitom klíčová pro chlazení reaktoru v případě havárie.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z74b18y61n70ě74k 91K66o88ř54í79n66e11k 9414603419712

Nechci zklamat místní odborníky, kteří pokládají otázky typu "a proč si to nevyrobíme sami", ale ani současné systémové dieselgenerátory instalované v Temelíně nejsou české produkce. Jsou to lodní motory firmy Sulcer (snad se nepletu) vyrobené v licenci v Polsku o výkonu 6,6MW a se spotřebou 1600l/hod

0/0
6.5.2014 17:04

L31a54d37i61s72l97a88v 88K29a32l96o43u80s 7805266261190

Nic proti spolupráci s Amíky, ale myslím si, že by to byli schopni vyrobit i u nás. Ale co, on to někdo zaplatí. A hádejte K D O ?;-D

0/0
6.5.2014 15:23

J37i21n51d22r30a 97S13l56a45v76i97k 8445724

Proč se primárně chladí čerpadly, hnanými mnohokrát zálohovanou elektřinou? Nestačilo by využít toho, že teplá voda stoupá nahoru a dole nasává studenou? Nebo jiný samovolný princip, který bude jištěn čerpadlem jaksi navíc?

0/0
6.5.2014 14:08

Z32b84y34n18ě21k 49K21o22ř39í54n84e64k 9374923209492

Obávám se, že přirozenou cirkulaci už někdo vymyslel a dokonce se i v určitých stavech využívá.

Primární okruh je uzavřený celek pod docela vysokým tlakem (nominál 15,6MPa) a vždy v něm (kromě kompenzátoru objemu) musí být zachováno pdochlazení. Tzn dokud je nahřátý nemůžete ho odtlakovat a způsobit var chladiva. Vznikající pára by mohla způsobit nežádoucí odhalení aktivní zóny. A při tlaku v řádech MPa nejde moc dobře zaručit samovolné přisávání studené vody.

Přirozená cirkulace se používá při "ztrátě" hlavních cirkulačních čerpadel a využívá principu, kdy voda ohřátá na AZ odchází do výše položených parogenerátorů, kde dochází k jejímu ochlazování a dál se vrací studenou smyčkou do AZ. Bohužel vychlazování pomocí přirozené cirkulace má omezení v podobě zásoby vody v PG, které se po určitě době odpaří a ztratí svojí chladící schopnost, voda do parogenerátoru lze doplnit zase jen pomocí čerpadla. Dále  nerovnoměrném vychlazování primárního okruhu (voda která není nuceně cirkulována neproudí všemi částmi).Další omezení je, že vychlazováním IO dochází k vnosu kladné reaktivity, tzn nemůžete vychlazovat dokud nemáte nabórováno na teplotu na kterou vychlazujete. Jelikož v IO není nucená cirkulace je distribuce boru v primáru pomalejší a navíc pro dodávku boru do natlakovaného IO potřebujete vysokotlaké čerpadlo, které bude vždy na elektřinu..

+1/0
6.5.2014 16:59

B72e45n 52P55a59v29k39a 1427673747191

Těžko říci, jestli to není fakt úplně zbyteční vyhazování peněz (kor z USA). Jestli se nepletu, tak Temelín má pasívní bezpečnostní prvky, jak je i zmíněno v článku. A reakce se zastavuje automaticky.

Holt Fukušima no.

+2/0
6.5.2014 9:13

J59a63n 37F34r66o14l94í24k 6846920685674

Reakce na Fukušimu je výmluva. To by tam museli postavit stěnu proti tsunami;-D. Ovšem pokud v Německu přestane foukat, nebo bude foukat moc je reálný blackout a to se bude agregát velmi hodit. Jinak Caterpillar je světově uznávaný výrobce velkých dieselových motorů.

0/0
6.5.2014 10:43

V86á70c33l72a83v 57Z11e80l35i67n13k89a 2272770143402

Nerad Vám kazím iluze, ale Temelín toho moc pasivního nemá. Minimálně v tom smyslu, jaký známe třeba u reaktoru AP1000. Tím ovšem v žádném případě neříkám, že by nebyl bezpečný. Jen přístup k zajištění bezpečnosti je aktivní, tak jak to bylo běžné u reaktorů takzvané druhé generace.

0/0
6.5.2014 11:06

M63a20r24t57i57n 21H86a55v35l59í70k 4780435337523

Stejně je to sranda, když se řekne, že v elektrárne vypad proud ;-D

0/0
6.5.2014 7:11

J62a11n 21S79a70l11o28m58o16n 4109700281425

Sranda to je, ale už jsem to několikrát na klasice zažil. Zažil jsem dokonce i zadřenou turbínu a to už taková sranda nebyla.

0/0
6.5.2014 7:15

A84l32e92š 12H93o79r65á36k 8816816221610

Pokud se turbína zadře za plné zátěže, tak bych byl raději opodál :-)

0/0
6.5.2014 8:19

L21i62b92o49r 34W58a27l34i55c33h28i26e58w55i34c63z 3488956257724

Tak to by celá strojovna udělala kotrmelec.

0/0
6.5.2014 8:22

A87l93e53š 40H79o15r52á60k 8516396111890

Myslím, že ne jeden.

0/0
6.5.2014 8:24

L58i85b31o76r 69W40a81l53i47c98h25i35e76w68i47c54z 3828496637934

Taková "putovní" transmise.

0/0
6.5.2014 8:34

J87a67n 30S40a56l50o88m82o28n 4269430961465

No jednou se na ETI takhle "kousla" jejich nejmenší turbínka (jen nějakých umrněných 12MW). Výsledek byl díra ve stropě haly a to je takových deset metrů nad tou turbínkou. ;-D

0/0
6.5.2014 8:41

J96a49n 88S25a52l19o11m96o98n 4469210351155

Naštěstí nebyla v plné zátěži, ale viděl jsem fotky jak se to stalo v jedné turecké elektrárně a ta hřídel turbíny si udělala výlet přes zeď do rozvodny. :-)Taky jsem viděl co dovede špatné nafázování generátoru k síti. Tedy v tomto případě šlo o přehozené fáze. Naštěstí jen na "malém" genrátoru, ale stejně se rotor hnul o deset centimetrů. :-)

0/0
6.5.2014 8:36

J85o95s64e87f 66B62r71o80ž58k11a 6454412928517

Další příklad, jak oživit Americkou ekonomiku. Teď ještě je nechat dostavět ten zbytek JETE.

0/0
6.5.2014 7:08

A23l47e56š 10H11o75r46á60k 8256386521850

Taky mě to napadlo, takovej agregát jsou naše firmy stoprocentně schopné vyrobit taky, ale neznám zadávací podmínky tendru, takže těžko hodnotit.

0/0
6.5.2014 8:21

T50o27m82á62š 61M43a43c91e61j32k29a 6551452847957

Treba tady ten nebo jemu podobny Catterpillar ma v nabidce takže u nas se nemusel vymyslet, ale "jen" se objednal v USA.

0/0
6.5.2014 8:37

J10a65n 55S46a11l14o62m11o94n 4329100591195

CAT je má v nabídce docela běžně a naše firmy co to uměli vyrobit už bohužel neexistujou (ČKD).

0/0
6.5.2014 8:42

K76a42r20e24l 70D82v10o19ř46á24k 3187827197

Dříve ČKD Praha běžně vyrábělo takové obří agregáty.

0/0
6.5.2014 6:14

R73o94m77a61n 59B98e45č30k98a 4588200

"Je to pro případ, kdyby elektrárna přišla o všechny své bezpečnostní systémy .  Tento generátor by byl dalším zdrojem elektrické energie. Pro mě je to již nepředstavitelná situace, musel by sem spadnou meteorit," konstatoval ředitel elektrárny Miloš Štěpanovský.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Tak tomu říkám   " investice "  ;-D  ....... i když !! rok 2032 se blíží .

0/0
6.5.2014 4:51

J75i51ř89í 27S27c32h52w84a11c33h 5776909487284

objem ničím nenahradíš ;-)

milovníci "downsizingových amerik" jsou "zadupáni do země" ;-D

0/0
6.5.2014 1:10

M45i98c69h87a26l 55M80a50l33a52t 8120114598111

A hádejte kdo to všechno zaplatí?

0/0
6.5.2014 0:05

V10a11c97l10a89v 30B95i53t60t57n34e44r 8900403915705

čtu ty komentáře a opravdu nechápu ty co se zastávaj jaderné energie. Jediná MSI kterejch vznikne na slunci spousta ,pokud by zasáhla zemi jen o trošku vetší než před pár lety Kanadu, tak usmaží všechno co se jen podobá kovu. Zadnej agregát by nás nezachránil ,co se asi stane s elektrárnou ve které shořej všechny kabely?  Nehledě na to ,že jadernou elektrárnu vůbec nepotřebujeme.Vyrábíme tolik energie že jí musíme hodně pod cenou prodávat. Temelín je tu jen pro to, aby boháči byli ještě bohatčí.

0/−12
6.5.2014 0:02

D54a59v78i91d 71N81o88v48o57t34n67ý 2737502395259

Když jsem si tak četl to co jste napsal tak jsem si vzpomněl na jeden český seriál a jednu scénu v něm. Jmenoval se Nemocnice na kraji města a ta scéna začínala slovy " kdyby hloupost nadnášela .... " :-)

+11/0
6.5.2014 0:11

R26o31m54a83n 21C12a80e47s86a70r 9203630780577

a tu energii, které máme tolik, vyrábíme jak?

0/0
6.5.2014 1:07

J34i84ř35í 90E54r60b39e29n 1703624526757

Kam se hrabe Bittner, to se nedá srovnat!

+3/0
6.5.2014 5:48

J39o36s49e90f 79B36r39o12ž50k33a 6884582548827

To vás zase tak chytil ten včerejší Americký cyklus z r. 2009 na ČT2 - Vesmír: Magnetická bouře? Když já mám takový dojem, že to zlé vždy napadá jenom tu severní část Amerického kontinentu a vše podstatné se odehrálo jenom tam. Takže si to do hlavy zase tak neberu.

0/0
6.5.2014 6:48

J83a48n 24S22a24l57o14m22o65n 4799170431315

O tom co tyto pulzy způsobí na našich uzeměných sítích, tedy v soustavách TNC a TNS se diskutuje docela často a stále s výsledkem tím, že by to sítě měli přežít. Ano, mohou se porouchat transformátory a odskáčou si to některé polovodičové prvky, ale kabeláž se neroztaví. :-) Navíc co je vypnuté, to se neporouchá. ;-) A díky sondě SOHO budeme věddět o příchodu takové magnetické bouře hodiny dopředu.

0/0
6.5.2014 7:20

A68l62e73š 54H24o56r70á21k 8106206571670

A víte o čem hovoříme ?

0/0
6.5.2014 8:25

A69l40e89š 97H79o11r51á52k 8406476251700

Ne

0/0
6.5.2014 8:26

A65l49e85š 94H32o92r28á31k 8276616831870

No, to nevadí, ale možné to je...

0/0
6.5.2014 8:26

J92a61n 76F57r43o35l25í77k 6826320255764

Ano. Zavřete Temelín a Dukovany. Stačí nám stávající fotovoltaika, která nás během 20 let bude stát pouhých 1000 miliard a vyrobí celá 2,5% spotřeby ČR.

+1/0
6.5.2014 10:47

J12a70n 23F49r69a27u59e12n23b87e59r90g 6637524883820

Přeji si, aby tato záloha nebyla nikdy potřebná....

0/0
5.5.2014 23:39

P58a72v79e75l 78H22e50k 8457756353741

Záloha pro zálohu, šílený. A melouny to stejně neuspokojí.

+5/0
5.5.2014 22:52

M56a24r98t93i63n 77J72i55r62o74u67s29e14k 7736345955398

Alektrárna co se bez elektřiny roztaví je prostě špatná elektrárna.

+1/−6
5.5.2014 22:41

Z18b87y73n84ě61k 45K11o14ř20í73n40e35k 9454473919542

Třeba jakákoliv tepelná. Ted co s tím :-/

+8/0
5.5.2014 22:55

P28a65v48e44l 24H13e38k 8877846683781

Doporučuju nečíst Prométea od Robinsona a Scotii ( asi tihle dva, nejsem si jist ).

+1/0
5.5.2014 22:55

D83a48v82i46d 69K33r75a60j24í88č72e52k 7143343626377

Prometheus v plamenech - Robinson, Scortia

Pak ale nesmíte koukat ani na Highlandera - vždycky, jak setne protivníkovi hlavu, tak to odpálí blízkou rozvodnu nebo elektrárnu. :-P

0/0
6.5.2014 11:01

T42o34m63á17š 56Z12e80m68a58n 3305668514335

Nechtějte vědět co se stane s vodní, když jí skokově spadne zátěž....

+1/0
5.5.2014 23:35

J28a94n 10S22a62l64o43m86o97n 4799210551745

Žádná elektrárna dnes nefunguje bez elektřiny. Ono je to způsobené mimo jiné třeba také tím, že samotný generátor je třeba nejdříve elektřinou vybudit, než sám nějakou elektřinu vyrobí. :-)

0/0
6.5.2014 7:22

M48i50c92h13a20e12l 89G49o31t41z 5814878193

Diky za zajimavy clanek.

0/0
5.5.2014 22:40

M35a27r25t94i46n 14M80o60t11y36č17k19a 6271367827264

Fukušima nám ukázala... Tak teĎ už jen začít stavět hráze proti 15-ti metrový tsunami...

+5/−7
5.5.2014 20:19

D85a58v24i66d 63Š98a70f65r68á80n45e19k 5507404847743

Fukušima ukázala, že pokud se něco může pokazit, tak se to pokazí. Co se vám nezdá?

+8/−3
5.5.2014 20:20

M93a46r69t95i81n 26M28o19t29y66č39k33a 6651307927254

problém Fukušimy, kterej způsobil ten průser, bylo tsunami 2x větší než s čím se počítalo při návrhu... nebejt toho, tak se o žádný Fukušimě neví a nikdy by nezačalo to protiatomový šílenství.. Ať se vám to líbí nebo ne, tka nic lepšího se zatím nevymyslelo a pokud se to vymyslelo, tak do komerčního provozu to má sakra daleko...

+10/−2
5.5.2014 20:25

D40a34v63i77d 82Š27a52f66r46á78n84e95k 5737944857173

Takhle retrospektivně je ta analýza vždy zajímavá, že? Problém Černobylu, Fukušimy, Three Mile způsobilo...

Ale dopředu to nikdo kromě vás předpovědět nedokáže.

+3/−4
5.5.2014 20:29

M88a47r22t44i19n 63M17o65t90y83č43k96a 6781767507374

hm.. fakt ste si jistej, že do Temelína může přijít 15m tsunami? A že tu může bejt zemětřesení o cca 9st. Richtera?

+3/−2
5.5.2014 20:36

D55a80v41i67d 22Š42a18f57r66á83n10e17k 5317424117403

Hmmm, jste si fakt jistý, že ty ostatní reaktory vyřadila 15m tsunami a zemětřesení?

0/−3
5.5.2014 20:42

J29a27n 87S55a65l84o58m48o50n 4309790141495

Většinou to vyřadila nějaká obyčejná lidská chyba a chybná konstrukce reaktoru. Například Černobil je typický případ obojího. Jaslovské Bohunice a testovací reaktor A1 byl vyřazen kvůli lidské chybě a roztrhnutému pytlíku se silikagelem. Každá nová havárie poučí a provedou se opatření. Jaderky mají ovšem tu smůlu, že se lidé radiace někdy až přehnaně bojí, protože o ní nic neví.

+12/−1
5.5.2014 20:48

M12a38r89t97i53n 38J60i62r76o58u31s62e22k 7366875305158

Ano, bojí se jí a právem. Není vidět, není slyšet, není cítit a spolehlivě zabíjí. Třeba ne hned ... Umírání na následky radiace je VŽDY  zdlouhavé a VŽDY bolestivé.

+1/−6
5.5.2014 22:36







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.