Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Krása, či ostuda? Darovaná socha zakladatele Budějovic dráždí i baví

Velký rozruch vzbudilo odhalení sochy Přemysla Otakara II. v parku Na Sadech v Českých Budějovicích. Místním se pomník většinou líbí, sochaři a odborníci však kritizují výsledek i to, že radnice dar od autora Františka Postla vůbec přijala.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J36o54s34e22f 20V54o36l46f31í33k 4618875689343

"Čí pes to byl?"

0/0
3.11.2015 8:43

K37a95r71e33l 72D12r91d89a 6303145407559

Mňo, dole někdo vytahuje Václavák. Že bychom s takovou kritikou neměli ani sochu sv. Václava. Dávám odkaz. Toto je první socha sv. Václava z Václaváku, co tady roky strašila děti. Troll na psu. ;-D Poslední "mistrovské dílo" Jana Jiřího Bendla z roku 1680.

  Stejný "umělec" stvořil roku 1650 slavný mariánský sloup na Staromáku, který sletěl 1918 díky českým vlastencům k zemi.

  Ve Vídni oslavili nezlomnou habsburskou moc a vítězství katolíků nad protestanty pískovcovým mariánským sloupem již 1646. Byl pro Prahu vzorem, dvojče. Jako pískovcové provizorium byl ale z Vídně vykopnut již 1667 a byl nahrazen solidním sloupem z bronzu. Což už Praha nezvládla a Staromák "zdobil" roky rozpadající se a dělostřelbou poničený pískovec. Rok 1918 Staromák zachránil před další ostudou blamáží.

  Dnes je tady ovšem parta katolických aktivistů, která pražský pískovcový sloup opět amatérsky vytesala k radosti všech vlastizrádných katolíků a ráda by symbol nadvlády Vídně a katolíků nad Čechy opět ráda lupla na Staromák. Klidně jako dar a zadarmo. Nejblíž k tomu měli za primátora Svobody. Ostatně, nová mariánská socha už stojí pod mohutnou kamerovou ostrahou vedle Týnského chrámu a sloup na Strahově.

  Tak mi to přijde, jako dost podobná situace. Dnes fandové klidně postaví zadarmo sochu Heydricha uprostřed Lidic, zastupitelé tomu budou tleskat a česká veřejnost bude vcelku spokojena. ;-D

http://vytvarkapostupicka.rajce.idnes.cz/Ikonografie-sv.Vaclav/?order=create&src=0#sv._Vaclav_-_Jan_Jiri_Bendl-_17._stol.jpg

https://de.wikipedia.org/wiki/Mariens%C3%A4ule_(Wernstein_am_Inn)

+2/−2
2.11.2015 10:43

P96a82v18e33l 64K59o44l90á23č22e92k 9834394412501

Super demagogie po českonárodovecku. ;-D

+1/0
2.11.2015 23:11

K17a94r65e93l 12D74r11d55a 6483675397259

A co demagogie od katolíků? Jak zacházet s tradicí vlastizrady? ;-)

+1/−1
3.11.2015 5:51

D34a97n46i33e29l 80A63l56t52m38a97n 3677126528

V čem podle Vás spočívá ta demagogie?

0/0
3.11.2015 8:50

C76t20i24b13o86r 93Š41a61t84á94n64e19k 9388805947375

Nevypadá zrovna nejlépe, ale darovanému koni na zuby nesahej.Jinak souhlasím s vyjádřením pana primátora, že i ostatní umělci mají možnost svá díla věnovat městu a toto je zcela určitě umístní.Asi dobrá by byla Stromovka,umístňovat tam sochy, stejně jako v Hořicích, kde je kamenická škola, ale tam se jedná o špičková díla.

+2/0
2.11.2015 8:11
Foto

V68ě64r35a 43P20r91a76g88a72č12o74v83á 1965783958967

...nevypadá zrovna - nejlépe - Přemysl Otakar II., král železný a zlatý byl-podle zobrazené sochy - HRBÁČ- ???8-o

0/0
8.11.2015 22:54

J58o96s89e41f 44K80o45z83e71l 1236516675195

Škoda, že autorem nebyl Milan Knížák. Mohla být sranda.

+3/0
2.11.2015 7:13

V51l82a60d25i68m43í41r 67D42v83o43ř34á39k 6836286564634

Za současné politické situace je dílo M.Knížáka nežádoucí. Co se týče umělecké kvality a hodnoty by však bylo mnohokrát lepší. Zase na druhou stranu platí: Blebej kdo dává, blbější kdo nebere. Jak označit názory současných radních mě nestačí slovní zásoba;-).

+1/−1
2.11.2015 8:31

J15i97ř66í 27J79o82z15a 3948333830891

No hlavne ze se tu musi vyjadrovat i ti co znaji nase mesto leda tak z mapy :D Za rok budou vsichni chodit okolo sochy bez povsimnuti... jako okoli Votejcha Lanny nebo okoko Jirsika..

0/0
2.11.2015 5:38

J48a78k34u30b 63K59o91s 3326812200624

Vaše starosti na naši hlavu

0/0
2.11.2015 0:18

P65e34t25r 22M55a16r15š95o27u36n 5175188536116

jen nevím, co kecají o tom přijímání něčeho, co neví jak bude vypadat. Koukám že ve starých článcích o tom, že sochař chce sochu darovat, má už na fotce v roce 2013 tento model...

+3/0
1.11.2015 22:27

J91i71ř98í 55S29o44u58č51e18k 5926157199149

Problém je, že na fotkách v původních článcích není tak zjevný onen přidřepnutý postoj (kterým, jak tu bylo několikrát poznamenáno, silně připomíná Havla). Proto ty rozčarované reakce... Jinak nevím, jestli se mi to zdá, ale když si porovnám obě fotky, vypadá to, jako by finální verze měla oproti modelu mnohem jednodušeji zpracovanou hlavu a úplně jiný výraz v obličeji (proč? ten původní byl mnohem lepší)

http://i.idnes.cz/15/104/org/MRL5eee85_sochaPemyslaOtakara3.jpg

http://i.idnes.cz/13/101/org/JKR4e4298_162245_2725830.jpg

0/0
1.11.2015 22:36

P75e33t35r 34M81a94r44š11o92u63n 5705588886286

no, ale město a komise ten model nejspíš viděli. Takže věta v článku, od bývalého radního, že město přijímalo něco co neznalo je blbost. o to mi šlo.

O tom, že to neviděli pořádně občané nepochybuji...

Pak je tu otázka jak moc se model a konečné dílo liší, i s ohledem mého pohledu jen na dvě fotky z jiného úhlu

+1/0
1.11.2015 22:41

J86i72ř32í 40S70o80u29č70e87k 5926757619749

Nejdříve jsem si myslel, že by to odlišný úhel záběru mohl vysvětlovat, ale účes se evidentně liší a třeba lícní kosti, které jsou na modelu velmi výrazné, finální socha postrádá. Původní zamyšlený výraz, který jakoby zdůrazňoval váhu zodpovědnosti, se do té finální verze nedostal. To je velká škoda.

0/0
1.11.2015 22:54

P13e23t25r 31M17a46r11š38o71u90n 5115358226186

To souhlasím, že výsledek nepůsobí dle fotek tak "mužně". Ale nevím, muselo by se to vidět naživo.

0/0
1.11.2015 23:08

P98a97v17e38l 95K39o25l71á77č84e62k 9444384842141

Jinak to dobové vyobrazení Přemysla Otakara II ve fotogalerii, je coby mladého markraběte moravského, nikoli českého krále.

0/0
1.11.2015 20:04

Z45d42e57n29ě29k 41Č87e76r41v62e22n86k88a 2259810307159

Katastrofální dílo. Neumětelské dílo .

+2/−3
1.11.2015 19:40

J57i71ř30í 72L80e63b78e31d59a 7416442406684

Socha je pekna, nasvicení by bylo fajn, a akademici, by nam vsem obcanum mohli ve forme neceho uchopiltelneho, myslim tim viditelneho, prispet. Jinak zustanou jen doktory Cvachy, kteri v akademickem sborniku, ktery si ve vlastnim nakladu vydavaji v poctu asi 8 kusu, honit vlastni ego.

+4/−1
1.11.2015 19:24

T71o18m 26K34l36í57č53n15í92k 5760214315745

Posílám pozdrav do Českých Budějovic, které vykročily brněnskou cestou zkulturnění veřejných prostor za každou cenu. Sice je ve srovnání s naší sochou exekutora, obřím falusem nebo tou hrůzou na žirafě tento kousek stále jaksi uťáplý a nesmělý, ale je to každopádně krok správným směrem!

+6/−5
1.11.2015 16:10

P74a83v52e36l 56K95o63l57á86č65e63k 9414644772781

Ta hrůza na žirafě je povedené dílo, a v daném prostoru působí dobře. Mně Rónova nadsázka neuráží, protože dokázal být nad věcí aniž by z toho udělal vážně se tvářící avantgardu za každou cenu. Je v tom kus klasické sochařiny a současně to není postmoderní cosi pro pár snobů.

+3/0
1.11.2015 19:46

P96a69v98e52l 45K72o90l13á70č64e87k 9334764982631

Kotrbův "exekutor" je rovněž krásná sochařina. Jinak, když si člověk přečte nějakou tu knížku pojednávající o životě moderních  umělců z 19. či 20. století, tak se to tam takovými šosácky úzkoprsými odsudky na malířská či sochařská díla jen hemžilo. Nic s tím Gogh, Gauguin, Rodin či Moore nenadělali.

0/0
1.11.2015 19:54

J94a18n 50T15i88c94h78y 9324849480766

Jak ten Jošt, tak ten exekutor jsou povedené věci a na rozdíl např. od debilního orloje přínosem a zpestřením brněnského prostoru.

+1/−1
1.11.2015 23:51

L21u84d52v61í91k 71G78a74j17d33o76š68í84k 2125833804812

Osobně si myslím, že veřejný prostor by měla zdobit kvalitní profesionální díla. Nikoliv díla poloamatérů, kteří se tím chtějí zviditelňovat a za tím účelem se je snaží vnutit radnici jako dar.

Když si tohle dá někdo na soukromou zahradu, tak proč ne. je to jeho věc.

+6/−6
1.11.2015 16:04

R71o67m72a85n 57K33o69r55e89c 9586882822288

Nesouhlasím s vámi. Souhlasil bych s tím, že si o tom mají rozhodnout místní občané.

Pro koho ty sochy stojí? Pro kritiky a "profesionální umělce"? Nemyslím.

+4/−1
1.11.2015 16:15

L46u24d14v68í61k 16G60a18j71d26o53š12í90k 2405273494652

Ve veřejném prostoru je samozřejmě socha pro všechny lidi. Zejména pro místní. Nicméně toto by mělo být podmíněno nějakou minimální kvalitou díla, protože umělecké dílo ve veřejném prostoru má mít i funkci výchovnou a má působit na estetické cítění diváků.

A jistě uznáte, že mizerné dílo takovou funkci moc neplní a spíše lidem kazí vkus.

+4/0
1.11.2015 16:22

J12a15k23u96b 60K26o74n89i62c61a81r 4169111226899

Jasně, že socha je všeobecně pro lidi. Jen nesmí prvoplánově lhát. Sice jsem Přemysla osobně neznal (a asi ani autor sochy) ale ani tak si nemyslím, že trpěl skoliózou, měl nevyvinuté dolní končetiny, výhřezlou kýlu a s obtížemi udržel stolici.

0/0
2.11.2015 5:29

J90a88n 85T62i64c25h50y 9764299720106

To je hrůza. Ano, ten postoj by se hodil tak na Havla jak zde kdosi trefně podotkl, ale na krále Železného a zlatého? všem když uvážím co se děje v Budějicích, ti všelijací rechtoři co ohlupují děcka a ta pak demonstrují a neví proč..., no je to dobré...

+4/−1
1.11.2015 15:32

B50o29h83u65s91l51a15v 34K56r83á69l30í85k 2961380789976

Ještě že tu sochu nedělal nějaký kýčař, který by udělal široce rozkročené železné  a zlaté klišé.

+2/0
2.11.2015 0:47

J54a78n 11B69a14r63t21u12š53k64a 7846491611373

Příkladů by se našlo hodně, ale jeden velmi známý: Eiffelova věž byla v době vzniku také označována jako hnus. A dnes? ;-D

+2/−4
1.11.2015 15:17

J93a33n 60V74á55c15l95a68v39í10k 3762656151319

Eiffelova věž také vznikla jako dočasná stavba na předměstí.

+7/0
1.11.2015 15:28

J68a10n 64B35a46r51t32u49š71k39a 7466641711633

Jsou kladné i negativní odezvy. Ale které dostanou více místa, co myslíte? ;-D

+2/0
1.11.2015 15:15

J48a86n 30V84á93c56l74a95v34í31k 3812726111859

Co napsat a neurazit?

Ale tak nakonec proc ne? Pro naves nekde v Budejicich je to asi dobre dost. Tech 600 tisic je mozna hodne, ale jsou to jejich penize, tak co bysme jim do toho kecali?

Konecne muzou byt radi, ze jim umelec nedaroval treba Premysluv ztoporeny ud - nejspis by ho umistili take, kdyz by to byl teda ten dar.

+1/−1
1.11.2015 15:15

O48t11a92k47a57r 89Š43p52a10č58e13k 5191142532619

Umělcovo pojetí portrétu zamyšleného krále mi připadá jako alegorie symbolické sebereflexe panovníka, zahloubaného do historických důsledků svých činů. "Byl můj skon na Moravském poli trestem Božím za přivedení cizáckých kolonistů do vlasti mého lidu?" 

Najde se umělec, který dokáže vyjádřit sebereflexivní zamyšlení i novějších vládců 

v českých zemích 20. století? Jak budou za 100 let vypadat umělecké portréty Gottwalda, Havla, Angely Merkel? Pevně rozkročené, hledící k zářným zítřkům?

+3/−2
1.11.2015 15:12

M30a38r89t43i42n 29B52u78s90i70d58e55a 4713750

No, tentokrát musím dát zapravdu odborníkům. 

Tenhle postoj se k takovému panovníkovi opravdu nehodí. Sice o jeho podobě a vystupování víme prdlajs, ale je to určitý symbol.

Takový postoj by se spíše hodil ke sv. Václavovi nebo Václavovi Havlovi.. Ale Přemysl Otakar II je přece jen symbolem něčeho jiného..

+7/−2
1.11.2015 15:09

R43o53m72a50n 46K11o69r46e97c 9176812302958

Chcete sochu symbolu, nebo člověka? Přece jen - po "pár" stoletích už bychom mohli opustit ideologii a jestli je nám dotyčný něčím vlastní, nemuseli bychom na něj aplikovat klišé. V opačném případě bych měl návrh - stanovme pro každý, k sochaření vhodný vzor, nějakou národní normu. Tam definujeme potřebu rozkročení, úhel vytrčení brady, plamennost pohledu, velikost zbraní... budete spokojen? Mohli bychom to pak někde vyrábět nahrubo ve fabrice a doladili by to žáci místní střední školy, samozřejmě v rámci povolených norem.

+5/−1
1.11.2015 16:13

M85a71r81t84i51n 30B43u13s92i91d39e68a 4653950

U takto historické postavy skutečně spíše sochu symbolu. Historické události a význam jsou alespoň nějakým vodítkem. 

Socha "člověka" z tak dávné historie je totiž je totiž naprostá (a v případě konkrétní jmenovité postavy navíc svévolná) fabulace. 

Pakliže chce někdo sochu člověka, nechť je to socha pojmenovaná "člověk" nebo podle nějaké emoce, kterou zobrazuje.

+2/0
1.11.2015 16:57
Foto

P31a11v76l97a 43Z70a75n66d15l40o68v66á 7524905830392

Tak nějak mi to připadá, jako kdyby "odborník" těžce nesl, že tam nestojí socha od něj, ideálně ještě významně ohonorovaná.

+15/−3
1.11.2015 14:23

B82o60h22u32s65l17a19v 84K16r34á37l71í49k 2611420819806

Takhle vypadají typické sochy od toho Michala Gabriela, kterému vadí, že má král nohu pokrčenou jako modelka: http://michal-gabriel.cz/sousosi/joginky/1.jpg

+1/0
1.11.2015 14:05

M14a48r44e31k 18S47a58j29d29a 2655500266838

Libi R^ Tu z vlasaku si dovedu predstavit, ze bych si i poridil (jen kdybych na to mel odpovidajici interier, bohuzel). Samozrejme kdyby byla z bronzu - jako ta smecka v Trutnove - tak by to bylo asi jeste o level vys - ta smecka je mimochodem velmi povedena R^

+1/0
1.11.2015 14:16
Foto

M77i51r29o62s18l77a55v 42S39t23e91i90n90e19r 6438144263535

Z bronzu by vám zmizela za pár týdnů. Jedině z plastu.jak předvádí pan Knížák. Nestál on náhodou modelem k tomu Přemyslovi?

0/0
1.11.2015 14:22

L96u86d85v48í52k 48G18a73j23d63o13š45í50k 2675683314562

Na však. To je taky v kvalitě o několik tříd výš. :-)

0/0
1.11.2015 16:09

M84a52r85e52k 63S35a47j73d34a 2525390276388

Postavou mi - na prvnich dvou fotkach - pripada spis jako stara tlusta zenska :-P Ale zas ten prvni stredovekej obraz - tam je vyobrazen jako mlada zenska, takze je to asi tak spravne ;-D

P.S. Musel bych videt na zivo - takhle tezko soudit.... kupr. ten model ma foto #4 mi zas prijde jako velmi dobry.

0/0
1.11.2015 13:50

R24a25d13e22k 53Č39e97r39v98e79n54k44a 5644911394932

Dobrý :-), takže pokud tohle zdělení ČB radnice veme za své nějaký "umělec" a vytvoří obludárium a dá je darem, tak se máte v ČB asi na co těšit;-D

0/0
1.11.2015 13:47

R72a33d31e68k 61Č57e61r39v11e42n60k48a 5734271954772

ůůůů - "sdělení" :-/

0/0
1.11.2015 13:48

B55e84r48u86s42k37a 24K39r33o27f85k71a41t17a 3988430173799

Ha, my v Brně, už se z obludária těšíme dlouho a stále přibývají nové kousky, jenže my jsme si je museli zaplatit, na rozdíl od ČB

0/0
2.11.2015 10:01

J61a28n 17F57l75o66r62i72á21n 2207778594641

No proti té šílenosti Jošta a jeho koňožirafy je toto ještě veledílo.

+7/−2
1.11.2015 13:45

S80t83á75ň87a 78K52o51m60o44r19o91u45s44o71v88á 3975923437279

A proti "pomníku generála Pattona" v Plzni, který vypadá jako zapomenutý kus železa také.

+4/0
1.11.2015 14:55

J40i93r65i 76R70u97s18n81o33k 4695262137613

Jako bycejnemu cloveku mi to prijde celkem dobre. Co me mirne zarazi je pohled do zeme, ale na druhou stranu, kdo rika, ze vsichni musime stastne a odvazne hledet vstric svetlym zitrkum.

+7/0
1.11.2015 13:38

B73o62h14u87s64l28a30v 89K65r29á26l19í25k 2221410939736

Kam jinam by měl král koukat než na ty lidi, co se mu hemží pod pomníkem?

+8/0
1.11.2015 13:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.