Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Ultralehká „stíhačka“ z ČVUT unikne radarům. Pekli ji jako bábovku

Na českobudějovickém letišti otestovali unikátní stroj. Strojaři z Ústavu letadlové techniky Českého vysokého učení technického tam představili ultralehký letoun UL - 39 Albi. Je to nový koncept sportovního stroje, který umožní zažít pocit z letu v proudovém letadle.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z32d18e85n61ě34k 93B29l92a43ž19í66č67e72k 8833571515301

Škoda že spadla.

0/0
4.6.2016 9:02

P71e86t33r 77S19e78d88l84á10k 3134885541444

A ještě jeden detail, kterého si asi autoři letadla nevšimli. Ultralight může mít motor do 120hp. Ale tahle věc má 200hp, takže z kategorie ultralight jaksi vypadla.

Další problém je evidentní překročení prázdné hmotnosti, což řadí letadlo do kategorie ELSA. To se ale nemůže vyrábět jako hotový stroj ve fabrice. 50% pracovních hodin musejí být provedeny někým jiným než fabrikou.

A pro případný prodej do USA: Max. rychlost 222 km/h, pevný podvozek.

+1/−1
9.4.2016 14:39

P43e70t59r 13S74e84d62l28á91k 3814535411134

Prosím někoho o vysvětlení, jak vrtule konkrétně odráží radarové signály, když je většinou buď ze dřeva, nebo z kompozitu (bavíme se o ultralightech).

Četl jsem článek na téma - "problémy spojené s radarovou detekcí točící se kovové vrtule". V článku přiznali, že existuje teoretická možnost detekce odrazu radarového signálu, ale vzhledem k rotaci vrtule vzniká fázový posun, díky kterému současné radary nevyhodnotí odraz jako relevantní.

A k teplotní stopě - jak konkrétně by to teplo vznikalo? Řekněme, že vrtule s vysokými otáčkami, kdy špičky listů dosahují nadzvukové rychlosti, opravdu přeměňují část pohybové energie v teplo. Ale protože díky tomu taková vrtule ztrácí účinnost, používají se vrtule s nižšími otáčkami, u kterých je produkce tepla opravdu zanedbatelná. Nevím o tom, že by bylo využíváno k navádění protiletadlových střel teplo vytvářené vrtulí. Ty jsou naváděny na teplo splodin tryskových motorů.

Takže to, že letadlo je blbě vidět na radaru a nezanechává teplotní stopu, nebude důsledek toho, že je vrtule uvnitř, ale toho, že letadlo není z kovu a nemá proudový motor.

0/0
9.4.2016 13:39

O17l12d82ř32i37c61h 24Ř40e65z16n48í11k 7325142964168

k infra navádění - myšleno spíš na rozdíl od proudového motoru, který má výraznější tepelnou stopu; k radarovému obrazu - bude vidět, neexistuje důvod proč by nemělo, samozřejmě adekvátně ke své velikosti a skutečnosti, že nejde o kovový letoun... ale u cvičného letadla je to stejně asi jedno.

0/0
10.4.2016 22:06

M89i60c58h43a39l 44J80a15r53o90š 7754960882685

Prosím iDnes, aby koupila svým redaktorům jednu kameru se stabilizátorem za cca 4 tis Kč. To dokumentární video z mobilu v roztřesené ruce u takovéto akce fakt nechápu.

0/0
8.4.2016 13:49
Foto

M78a30r94e85k 51B37a70š68i46s81t16a 7423202663620

To mají natočené Samsungem S6 na který dělají reklamu ;-D;-D;-D

0/0
9.4.2016 12:05

J96o83s34e14f 84R62i46c72h36t58e26r 9366845437673

To je geniální! Mají s tím komerční záměry?? Podle mě by toho v americe prodali stovky kusů. A pokud by na to šel namontovat kanón tak možná i na blízkým východě :-)

0/0
8.4.2016 9:48

K81a92r45e79l 64R21i39e62g66e24l 3104566496900

Přesne, vzniknou letecké gardy, díky laci provozu a udržovacímu leteckém vycviku..

0/0
8.4.2016 22:03

O80l41d60ř56i11c68h 38Ř39e34z61n20í62k 7935192524828

jed z pilotu si vezme na palubu brokovnici a vyrazí na kachny ;-D ;-D ;-D

0/0
10.4.2016 22:07
Foto

V54o76j32t66ě27c94h 13P57a98v47l96í37k 5844221134308

Kdyby to dmychadlo uvnitř poháněli elektřinou, mohli aspoň poškádlit Airbus s jejich eFANem.

0/0
7.4.2016 20:17

P85e25t35r 88B86a96č60a80v57č29í98k 3353368801659

Čušte rejpalové! Postavte vlastní! Je to novinka, je na tom ještě hodně práce. Doporučoval bych spolupráci s výrobci ultralightů - máme jich dost a umí!. Každopádně mají velmi dobře nakročeno a kdo urve výrobu, ten bude mít dobrý odbyt. Vidím to na Hradec. Pěkné letadlo!

+6/0
6.4.2016 22:38

P62e40t98r 95B14a53č91a91v42č44í32k 3713878651179

Ode mne mají velké plus!!!R^R^R^

+2/0
6.4.2016 22:43

M52a18r36i30o 74V96á58p70e35n35í76k 4960408464399

Tak bezelstná poznámka, že jeho stopu nezachytí radar, je kandidát na technický vtip roku.

+7/−1
6.4.2016 19:35

H49o27n98z50a 91H82r91o29m70a84s 1625527467332

Teď to můžou prodat isis nebo kung ching unowi. Radary to nezachyti ale holé ucho určitě.

+3/0
6.4.2016 7:27

O78l53d51ř54i36c53h 12S76t65r54á39d84a 4420682591742

Z vesničky vzdálené od "ranveje" vzdušnou čarou 3,5 km zdravím šikovné konstruktéry a konstruktérky. Letadélko tu budí pozdvižení už několik dní a přeju vám, ať vše pokračuje podle vašich představ. Zatím v dobrém a s úsměvem však nemohu nenapsat, že poslouchat se to FAKT nedá! ;-)

+3/0
5.4.2016 22:19

F13r74a91n90t52i48š78e67k 93K32a89l65v89o96d95a 5527167263981

Menší už je pak jen raketa profesora Mišpulína.;-D Jo kdyby to nezachytil ani radar stíhaček a nešlo to tímpádem sestřelit ze vzduchu....

+1/−1
5.4.2016 20:23

A81l74e29š 73Z90e98l63i83n40k90a 1274792276

šlo, palubním kanonem nebo ze země něčím podobným :-)

0/0
5.4.2016 20:27

A37l78e42š 23Z72e77l38i56n63k85a 1634392566

Vlastně by na to stačilo i DBT - dlouhá bambusová tyč ;-)

+6/0
5.4.2016 20:54

J58a70n 48N55o57v19á23k 9945688754485

http://flsmicrojet.com/fls-microjet/

0/0
5.4.2016 19:38

J89a61n 10N35o68v60á40k 9255888754915

Rychlejší, lehčí (ale jen pro jednoho)

0/0
5.4.2016 19:39

A21n67t48o88n30í61n 69P34o26l58i34c44k50ý 9540692451317

A nelze na piloťák ULL

0/0
6.4.2016 9:47

P50e40t36r 74B78a17č54a22v47č23í66k 3863928521709

Lze

0/0
6.4.2016 22:40

A17n68t49o86n85í32n 91P64o69l34i34c93k30ý 9260772831387

Turbinovy/proudovy? Muzete pislat odkaz, od kdy?

0/0
7.4.2016 8:39

P33e64t45r 81S31e79d73l54á81k 3124365191974

http://www.laacr.cz/SiteCollectionDocuments/predpisy/2011-06-30-ELSA-A.pdf

Odstavec "ELSA 1 použitelnost" písmeno c) s jedním neturbínovým motorem a vrtulí

Takže nelze. V ČR.

0/0
9.4.2016 14:10

L26u57b18o47š 57B27ř61e15z74i96n25a 2452163580101

Má značku, že je z Uherského Hradiště.

0/0
5.4.2016 19:23
Foto

P32e25t87r 81Š76r83a65i23e77r 9263352662237

No jestli unikne radarům, to bych byl dost skeptickej - radar odhalí i "střeva" v té skořepině. Letadlo je to na pohled (na UL) docela pěkný ale tímhle si asi někdo chtěl nahonit PR až moc ... ;-D

0/−3
5.4.2016 16:33

J77a87n 16N44o55v31á76k 9175428244505

Fungovat to může na protiletadlové střely navádějíci se pomocí IR (např Stinger)

0/0
5.4.2016 19:24

M80i68c92h26a15l 45M59a15l90á90t 7766976451233

Radarům to neunikne, to tě můžu ujistit.

+1/−1
5.4.2016 21:13

M81a90r90t94i69n 68P21r26á59š53e30k 8185131910173

Trabi goes into the sky...

+8/0
5.4.2016 16:24

M29a63r32t70i75n 41M33a60r31e86k 3491371307107

co nemá porodní bolesti? Ano lepší motor.. Výborná zpráva je ale ta, že se o takovéhle letadlo vůbec někdo pokouší a důležité je vidět mladé lidi dělat vlastní vývoj!!!!!

+25/0
5.4.2016 14:17

J46i16ř24í 53V59a61v17ř94í25k 7644969605590

R^[>-]

0/0
6.4.2016 6:06

P88e34t97r 26V95a82c30e24n45o73v84s90k53ý 5424620697945

Jaký vývoj? Zmenšit na kopírce L-39 není žádný vývoj, obšlehli to skoro jako kdysi Číňani minibajka i se sjetou gumou - viz deflektory rázové vlny na vstupním kanále... pro rychlosti 200km/h zcela k ničemu, jen pláty uhlíku navíc. To letadlo je slepá ulička, turbofan poháněný písťákem s je pohonná jednostka s mizernou učinností. Se podívejte na video ze startu, jak dlouho jede po betonu a pak tu "ohromnou" stoupavost :-) Jára Cimrman zjistil, že vyfukováním cigaretového kouře do vody nelze vyrábět zlato a ČVUT s Jihlavákama zjistili, že "Albi" je jenom parádní díra na dotace.

0/−2
6.4.2016 13:48

K32a62r95e72l 98R90i23e22g86e37l 3204676136420

Jake deflectory rázový vlny...když už tak oddělovače mezní vrstvy...Vy budete jednoduššího vzdělání, fan má hodně rezerv a da se velice pohodlnější zvysit tah...v trysce za nim

+1/0
8.4.2016 22:07

M45i77l24a37n 77K10u71b13í63č45e18k 8922720604828

Co si pamatuju, tak se vyrábí i malé proudové motory, které se montují třeba i na větroně, a ani nejsou drahé, proč tam nenamontovali nějaký vhodný proudový motor? Toto je fakt parodie na všechno.

+1/−5
5.4.2016 14:16

M64i38l53a98n 51K64u15b47í47č11e96k 8862570924498

Proudový motor:

http://www.pbsvb.cz/zakaznicka-odvetvi/letectvi/letecke-motory/proudovy-motor-tj-100

skutečné stihačky:

https://www.youtube.com/watch?v=-X8E3XTHqfA

https://www.youtube.com/watch?v=TeXV5ij4_t4

a i skutečný zvuk.

Tady tu cvut parodii nebrat.

+4/−5
5.4.2016 14:28
Foto

P83a46v30e45l 17P89o80k38o98r33n85ý 2396884440882

Jak to, že se větroni s proudovým motorem neulomí křídla? Třeba na tom zmíněném videu zde https://www.youtube.com/watch?v=-X8E3XTHqfA

+1/0
5.4.2016 19:09
Foto

V43o62j68t23ě45c71h 14P30a64v40l48í89k 5664431374268

Zas takový výkon to nemá ...

0/0
7.4.2016 20:16

T35o82m27á38š 27S22y44s 2614599770983

Proč parodii? ČVUT není fabrika, primárně se zabývá výukou, výzkumem a vědou. Jestliže v rámci výuky, výzkumu a vědy vytvoří něco podobného se studenty, je to naopak skvělá zpráva.

+10/0
5.4.2016 19:56

P63e63t61r 30D52v77o33r65a34k 3821360377189

U nás nejsou proudové motory v UL legální. Na letadlo s proudovým motorem musíte mít také patřičný průkaz... :-/

+8/−1
5.4.2016 15:17

J45i55ř63í 12K78r73á54t54k81ý 3940672264

Tak to lecos vysvětluje a je to škoda. Ten motor opravdu celkový dojem i užitnou hodnotu velmi sráží.

+2/0
5.4.2016 15:23

M54a82r39t65i63n 15N59e82v50r61l52a 2407741234177

Mám chatu v Beskydech. A párkrát mi nad hlavou proletělo cosi jako motorový větroň ovšem bez vrtule a s turbínovým zvukem. Co to tedy bylo?

Nejbližší letiště na tohle je asi ve Frýdlantu n. Ostravicí (Malenovice).

Fakt se ptám, nejsem odborník na tyhle stroje.

0/0
6.4.2016 13:29

J39o16s29e79f 79M29i25k58i53n 5663884785634

Proudový motor je zbytečně drahý a jeho porvoz je velice nákladný v porovnání s pístovým motorem. Spotřeba je cca o 1/3 větší a jde špatně za plynem

0/0
5.4.2016 20:40

A20n81t19o79n32í64n 87P72o73l82i83c30k82ý 9950432321477

Ze by na to pak nestačil piloťák na ULL?

0/0
6.4.2016 9:49
Foto

M33a94r59i92a74n 35T66i45š24e59r 1644141746

Borci, moc dobrá práce R^R^

Až to dostane lepší motor, bude to super cvičný letoun.

+9/0
5.4.2016 14:04

P55e81t94r 78P59a84l72e79č66e91k 3390865554192

Nádherná hračka, to bych chtěl.

+4/0
5.4.2016 13:18

J85i57ř42í 95K29r98á59t90k63ý 3220272944

Ale jo, na ultralight pěkný, ale měli by ještě zapracovat na zvuku toho motoru, chtělo by to nějakej laděnej tlumič, aby to neznělo jak křovinořez.

+7/−1
5.4.2016 12:57

O31n53d75ř56e19j 16K76o94l32á97ř 1563135393511

Stačilo by dát tam skutečnej prouďák.

+1/0
5.4.2016 13:06

J92i60ř76í 84K73r45á42t39k46ý 3460632674

Tak to určitě, jen se nejsem jistej, jestli ho tam nedali kvůli nějaký kategorizaci aby se vešli do škatulky ultralight. Třeba kdyby ho tam dali, tak by museli splňovat nějaké přísnější normy pro schválení do provozu nebo by to nemohl pilotovat někdo jen s pilotním průkazem na ultralight. Ale jestli by to nemělo vliv, tak ten motor ze sekačky fakt nechápu, když už to stálo tolik peněněz a práce.

+6/0
5.4.2016 15:20

P11e90t57r 59M59a51r13š13o75u65n 5135708686406

samozřejmě že to nemá proudový motor přesně z důvodů co vyjmenováváte.

Je to prostě stále ultralight... asi jako šlapací kolo tvaru formule vám projde, ale pravou vám na silnici běžně nepustí ;-)

jiný smysl ten použitý motor nemá

+2/0
5.4.2016 22:17

M39a52r79t44i64n 80N28e43v35r24l58a 2347741804417

Mám chatu v Beskydech. A párkrát mi nad hlavou proletělo cosi jako motorový větroň ovšem bez vrtule a s turbínovým zvukem. Co to tedy bylo?

Nejbližší letiště na tohle je asi ve Frýdlantu n. Ostravicí (Malenovice).

Fakt se ptám, nejsem odborník na tyhle stroje.Děkuji.

0/0
6.4.2016 13:31







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.