Diskuse k článku

VIDEO: Ultralehká „stíhačka“ z ČVUT unikne radarům. Pekli ji jako bábovku

Na českobudějovickém letišti otestovali unikátní stroj. Strojaři z Ústavu letadlové techniky Českého vysokého učení technického tam představili ultralehký letoun UL - 39 Albi. Je to nový koncept sportovního stroje, který umožní zažít pocit z letu v proudovém letadle.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z53d98e36n69ě26k 81B68l59a51ž91í35č83e74k 8883761735361

Škoda že spadla.

0/0
4.6.2016 9:02

P12e80t77r 97S69e76d24l24á80k 3794755201564

A ještě jeden detail, kterého si asi autoři letadla nevšimli. Ultralight může mít motor do 120hp. Ale tahle věc má 200hp, takže z kategorie ultralight jaksi vypadla.

Další problém je evidentní překročení prázdné hmotnosti, což řadí letadlo do kategorie ELSA. To se ale nemůže vyrábět jako hotový stroj ve fabrice. 50% pracovních hodin musejí být provedeny někým jiným než fabrikou.

A pro případný prodej do USA: Max. rychlost 222 km/h, pevný podvozek.

+1/−1
9.4.2016 14:39

P68e17t26r 32S48e39d66l15á36k 3654515961144

Prosím někoho o vysvětlení, jak vrtule konkrétně odráží radarové signály, když je většinou buď ze dřeva, nebo z kompozitu (bavíme se o ultralightech).

Četl jsem článek na téma - "problémy spojené s radarovou detekcí točící se kovové vrtule". V článku přiznali, že existuje teoretická možnost detekce odrazu radarového signálu, ale vzhledem k rotaci vrtule vzniká fázový posun, díky kterému současné radary nevyhodnotí odraz jako relevantní.

A k teplotní stopě - jak konkrétně by to teplo vznikalo? Řekněme, že vrtule s vysokými otáčkami, kdy špičky listů dosahují nadzvukové rychlosti, opravdu přeměňují část pohybové energie v teplo. Ale protože díky tomu taková vrtule ztrácí účinnost, používají se vrtule s nižšími otáčkami, u kterých je produkce tepla opravdu zanedbatelná. Nevím o tom, že by bylo využíváno k navádění protiletadlových střel teplo vytvářené vrtulí. Ty jsou naváděny na teplo splodin tryskových motorů.

Takže to, že letadlo je blbě vidět na radaru a nezanechává teplotní stopu, nebude důsledek toho, že je vrtule uvnitř, ale toho, že letadlo není z kovu a nemá proudový motor.

0/0
9.4.2016 13:39

O59l48d14ř46i37c51h 67Ř91e28z88n69í72k 7315382984488

k infra navádění - myšleno spíš na rozdíl od proudového motoru, který má výraznější tepelnou stopu; k radarovému obrazu - bude vidět, neexistuje důvod proč by nemělo, samozřejmě adekvátně ke své velikosti a skutečnosti, že nejde o kovový letoun... ale u cvičného letadla je to stejně asi jedno.

0/0
10.4.2016 22:06

M67i53c78h70a26l 25J37a15r80o60š 7504860722235

Prosím iDnes, aby koupila svým redaktorům jednu kameru se stabilizátorem za cca 4 tis Kč. To dokumentární video z mobilu v roztřesené ruce u takovéto akce fakt nechápu.

0/0
8.4.2016 13:49
Foto

M72a70r14e35k 26B19a20š30i36s15t20a 7413652583400

To mají natočené Samsungem S6 na který dělají reklamu ;-D;-D;-D

0/0
9.4.2016 12:05

J30o49s96e42f 15R36i51c57h46t25e79r 9766865317103

To je geniální! Mají s tím komerční záměry?? Podle mě by toho v americe prodali stovky kusů. A pokud by na to šel namontovat kanón tak možná i na blízkým východě :-)

0/0
8.4.2016 9:48

K46a86r41e76l 12R95i58e57g66e94l 3234516446670

Přesne, vzniknou letecké gardy, díky laci provozu a udržovacímu leteckém vycviku..

0/0
8.4.2016 22:03

O49l88d19ř26i72c25h 12Ř20e65z33n26í40k 7655762834678

jed z pilotu si vezme na palubu brokovnici a vyrazí na kachny ;-D ;-D ;-D

0/0
10.4.2016 22:07
Foto

V72o93j50t59ě28c87h 41P28a70v97l52í47k 5104821564698

Kdyby to dmychadlo uvnitř poháněli elektřinou, mohli aspoň poškádlit Airbus s jejich eFANem.

0/0
7.4.2016 20:17

P55e44t94r 80B21a36č97a22v82č73í71k 3393668451729

Čušte rejpalové! Postavte vlastní! Je to novinka, je na tom ještě hodně práce. Doporučoval bych spolupráci s výrobci ultralightů - máme jich dost a umí!. Každopádně mají velmi dobře nakročeno a kdo urve výrobu, ten bude mít dobrý odbyt. Vidím to na Hradec. Pěkné letadlo!

+6/0
6.4.2016 22:38

P42e27t11r 28B38a82č70a73v98č39í89k 3383408951409

Ode mne mají velké plus!!!R^R^R^

+2/0
6.4.2016 22:43

M21a23r84i25o 56V19á17p37e33n77í23k 4380328294759

Tak bezelstná poznámka, že jeho stopu nezachytí radar, je kandidát na technický vtip roku.

+7/−1
6.4.2016 19:35

H58o54n98z68a 85H12r36o50m38a67s 1375157217192

Teď to můžou prodat isis nebo kung ching unowi. Radary to nezachyti ale holé ucho určitě.

+3/0
6.4.2016 7:27

O47l37d67ř31i54c42h 74S98t54r32á87d26a 4690912211112

Z vesničky vzdálené od "ranveje" vzdušnou čarou 3,5 km zdravím šikovné konstruktéry a konstruktérky. Letadélko tu budí pozdvižení už několik dní a přeju vám, ať vše pokračuje podle vašich představ. Zatím v dobrém a s úsměvem však nemohu nenapsat, že poslouchat se to FAKT nedá! ;-)

+3/0
5.4.2016 22:19

F58r92a59n70t17i70š61e81k 51K40a52l36v82o88d16a 5797487103271

Menší už je pak jen raketa profesora Mišpulína.;-D Jo kdyby to nezachytil ani radar stíhaček a nešlo to tímpádem sestřelit ze vzduchu....

+1/−1
5.4.2016 20:23

A65l13e89š 94Z61e54l14i21n34k69a 1414792486

šlo, palubním kanonem nebo ze země něčím podobným :-)

0/0
5.4.2016 20:27

A33l67e75š 25Z14e62l26i87n65k60a 1604912606

Vlastně by na to stačilo i DBT - dlouhá bambusová tyč ;-)

+6/0
5.4.2016 20:54

J33a67n 12N94o15v37á63k 9215728104405

0/0
5.4.2016 19:38

J36a56n 80N22o18v17á77k 9395158814945

Rychlejší, lehčí (ale jen pro jednoho)

0/0
5.4.2016 19:39

A12n49t82o21n71í83n 23P13o85l12i38c10k92ý 9210602111117

A nelze na piloťák ULL

0/0
6.4.2016 9:47

P39e83t43r 95B14a64č52a13v31č89í40k 3833488511849

Lze

0/0
6.4.2016 22:40

A81n92t62o29n10í12n 86P80o10l11i26c27k32ý 9690782821187

Turbinovy/proudovy? Muzete pislat odkaz, od kdy?

0/0
7.4.2016 8:39

P23e65t78r 14S79e65d28l16á85k 3174175401204

www.laacr.cz

Odstavec "ELSA 1 použitelnost" písmeno c) s jedním neturbínovým motorem a vrtulí

Takže nelze. V ČR.

0/0
9.4.2016 14:10

L81u95b70o54š 61B51ř35e77z18i48n19a 2822403190331

Má značku, že je z Uherského Hradiště.

0/0
5.4.2016 19:23
Foto

P64e51t85r 13Š66r70a15i65e43r 9713252242577

No jestli unikne radarům, to bych byl dost skeptickej - radar odhalí i "střeva" v té skořepině. Letadlo je to na pohled (na UL) docela pěkný ale tímhle si asi někdo chtěl nahonit PR až moc ... ;-D

0/−3
5.4.2016 16:33

J49a44n 82N79o93v91á93k 9845178504725

Fungovat to může na protiletadlové střely navádějíci se pomocí IR (např Stinger)

0/0
5.4.2016 19:24

M63i61c92h89a69l 48M56a38l38á71t 7576116951253

Radarům to neunikne, to tě můžu ujistit.

+1/−1
5.4.2016 21:13

M37a86r10t84i23n 61P18r87á48š14e27k 8195511940823

Trabi goes into the sky...

+8/0
5.4.2016 16:24

M71a42r17t88i59n 62M75a47r12e49k 3851951277477

co nemá porodní bolesti? Ano lepší motor.. Výborná zpráva je ale ta, že se o takovéhle letadlo vůbec někdo pokouší a důležité je vidět mladé lidi dělat vlastní vývoj!!!!!

+25/0
5.4.2016 14:17

J53i80ř41í 32V81a24v11ř51í68k 7304639755790

R^[>-]

0/0
6.4.2016 6:06

P38e61t59r 18V34a21c61e16n15o22v53s64k88ý 5474370467195

Jaký vývoj? Zmenšit na kopírce L-39 není žádný vývoj, obšlehli to skoro jako kdysi Číňani minibajka i se sjetou gumou - viz deflektory rázové vlny na vstupním kanále... pro rychlosti 200km/h zcela k ničemu, jen pláty uhlíku navíc. To letadlo je slepá ulička, turbofan poháněný písťákem s je pohonná jednostka s mizernou učinností. Se podívejte na video ze startu, jak dlouho jede po betonu a pak tu "ohromnou" stoupavost :-) Jára Cimrman zjistil, že vyfukováním cigaretového kouře do vody nelze vyrábět zlato a ČVUT s Jihlavákama zjistili, že "Albi" je jenom parádní díra na dotace.

0/−2
6.4.2016 13:48

K74a59r67e12l 52R85i79e64g69e63l 3604896286160

Jake deflectory rázový vlny...když už tak oddělovače mezní vrstvy...Vy budete jednoduššího vzdělání, fan má hodně rezerv a da se velice pohodlnější zvysit tah...v trysce za nim

+1/0
8.4.2016 22:07

M47i90l42a22n 71K31u21b34í45č19e22k 8422280354268

Co si pamatuju, tak se vyrábí i malé proudové motory, které se montují třeba i na větroně, a ani nejsou drahé, proč tam nenamontovali nějaký vhodný proudový motor? Toto je fakt parodie na všechno.

+1/−5
5.4.2016 14:16

M68i70l45a61n 30K91u26b66í14č77e92k 8562640474408

Proudový motor:

www.pbsvb.cz

skutečné stihačky:

www.youtube.com

www.youtube.com

a i skutečný zvuk.

Tady tu cvut parodii nebrat.

+4/−5
5.4.2016 14:28
Foto

P96a45v50e60l 62P46o82k10o46r14n96ý 2136384550772

Jak to, že se větroni s proudovým motorem neulomí křídla? Třeba na tom zmíněném videu zde www.youtube.com

+1/0
5.4.2016 19:09
Foto

V17o76j66t31ě51c38h 44P30a57v69l84í70k 5494951144278

Zas takový výkon to nemá ...

0/0
7.4.2016 20:16

T43o40m87á53š 74S11y30s 2894749170173

Proč parodii? ČVUT není fabrika, primárně se zabývá výukou, výzkumem a vědou. Jestliže v rámci výuky, výzkumu a vědy vytvoří něco podobného se studenty, je to naopak skvělá zpráva.

+10/0
5.4.2016 19:56

P98e78t29r 55D21v69o11r49a47k 3781570697739

U nás nejsou proudové motory v UL legální. Na letadlo s proudovým motorem musíte mít také patřičný průkaz... :-/

+8/−1
5.4.2016 15:17

J74i92ř22í 26K41r88á23t25k75ý 3630112974

Tak to lecos vysvětluje a je to škoda. Ten motor opravdu celkový dojem i užitnou hodnotu velmi sráží.

+2/0
5.4.2016 15:23

M21a22r47t28i32n 91N30e30v47r68l23a 2497691164507

Mám chatu v Beskydech. A párkrát mi nad hlavou proletělo cosi jako motorový větroň ovšem bez vrtule a s turbínovým zvukem. Co to tedy bylo?

Nejbližší letiště na tohle je asi ve Frýdlantu n. Ostravicí (Malenovice).

Fakt se ptám, nejsem odborník na tyhle stroje.

0/0
6.4.2016 13:29

J93o83s44e26f 93M91i19k95i14n 5373554955614

Proudový motor je zbytečně drahý a jeho porvoz je velice nákladný v porovnání s pístovým motorem. Spotřeba je cca o 1/3 větší a jde špatně za plynem

0/0
5.4.2016 20:40

A90n74t19o65n13í78n 57P68o12l38i35c40k39ý 9470802541717

Ze by na to pak nestačil piloťák na ULL?

0/0
6.4.2016 9:49
Foto

M73a56r28i48a52n 19T34i68š26e62r 1944281546

Borci, moc dobrá práce R^R^

Až to dostane lepší motor, bude to super cvičný letoun.

+9/0
5.4.2016 14:04

P18e36t86r 91P74a51l16e31č74e59k 3500465254352

Nádherná hračka, to bych chtěl.

+4/0
5.4.2016 13:18

J75i23ř65í 66K78r65á66t55k11ý 3340862434

Ale jo, na ultralight pěkný, ale měli by ještě zapracovat na zvuku toho motoru, chtělo by to nějakej laděnej tlumič, aby to neznělo jak křovinořez.

+7/−1
5.4.2016 12:57

O55n70d22ř93e54j 87K51o48l43á16ř 1853315203931

Stačilo by dát tam skutečnej prouďák.

+1/0
5.4.2016 13:06

J61i95ř32í 50K96r73á91t68k86ý 3530892864

Tak to určitě, jen se nejsem jistej, jestli ho tam nedali kvůli nějaký kategorizaci aby se vešli do škatulky ultralight. Třeba kdyby ho tam dali, tak by museli splňovat nějaké přísnější normy pro schválení do provozu nebo by to nemohl pilotovat někdo jen s pilotním průkazem na ultralight. Ale jestli by to nemělo vliv, tak ten motor ze sekačky fakt nechápu, když už to stálo tolik peněněz a práce.

+6/0
5.4.2016 15:20

P80e62t86r 39M70a29r45š73o26u29n 5875288886376

samozřejmě že to nemá proudový motor přesně z důvodů co vyjmenováváte.

Je to prostě stále ultralight... asi jako šlapací kolo tvaru formule vám projde, ale pravou vám na silnici běžně nepustí ;-)

jiný smysl ten použitý motor nemá

+2/0
5.4.2016 22:17

M52a70r46t34i74n 32N59e92v44r56l61a 2487371644927

Mám chatu v Beskydech. A párkrát mi nad hlavou proletělo cosi jako motorový větroň ovšem bez vrtule a s turbínovým zvukem. Co to tedy bylo?

Nejbližší letiště na tohle je asi ve Frýdlantu n. Ostravicí (Malenovice).

Fakt se ptám, nejsem odborník na tyhle stroje.Děkuji.

0/0
6.4.2016 13:31

Najdete na iDNES.cz