Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Heliport v Plané stál 60 milionů, ale záchranka má nově létat z Bechyně

Kraj ani šéf jihočeské záchranky nesouhlasí se stěhováním stanoviště letecké záchranné služby z Plané u Budějovic do Bechyně. Armáda se pro změnu rozhodla proto, že pro její vrtulníky je nový heliport malý.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J97a97n 96B91r61a44u21n39e64r 7955714783869

Ve vyjádření pana Pejška se zcela vytratilynevýhody vrtulníku Sokol. Jde především o jeho hmotnost (maximální 6 400kg),která mu neumožňuje přistávat na střešních heliportech – ty jsou stavěny namaximální zatížení 3,5 tuny. Jen pro doplnění EC135 má max. hmotnost něco přes2900kg. Další nevýhodou vrtulníku Sokol oproti EC135 je jeho velikost připřistání do malého prostoru. Průměr nosného rotoru Sokola 15,2metrů a EC13510,2m. V praxi to znamená např. nemožnost pro Sokola přistát na silnici,kde jsou po obou stranách překážky (stromy). Jinými slovy, Sokol prostěnepřistane tam, kde přistane EC-135.

+3/−2
12.9.2016 18:30

T97o46m39á85š 13C36h69r10a39s66t26n63ý 2661134271563

Na silnici Sokol problém přistát nemá - to byste se divil kam všude to dokážou kluci z CSAR narvat. Navíc, tím že to létají to kluci z jednotky bojových záchranářů, nemají problém s fast rope na místo incidentu či rope deploymentem pro výškové práce a jsou cvičeni pro noční operace i ve velmi složitém terénu.

Jediné co tak jsou ty střešní heliporty, které, ale přiznejme si, například v Ústí netrpí tím že by neměli nosnost, ale konstrukčním šlendriánem a šizením norem při stavbě.

0/0
13.9.2016 11:38

P67e96t27r 54V32á82c55l68a19v39e33k 6665928779567

nikdo nezpochybňuje schopnosti kluků z armády. Koneckonců většina pilotů soukromých DSA a Alfa jsou bývalí piloti armády se spoustou hodin.

Armáda má ale jiné primární úkoly než záchranná služba a proto ani není vybavena vhodným vrtulníkem, který by splňoval evropské normy na vrtulník HEMS. Slaňování a noční lety dělají i soukromí provozovatelé. Zkuste se jinak podívat na pár fotek, kde je EC135 doslova napasován na silnici, protože průměrná šířka silnice II třídy je nějakých 7m!

0/0
13.9.2016 23:25

J17a90n 27B24r59a93u94n34e63r 7415364943719

Po přečtení tohoto mi tonedalo a musím reagovat na tvrzení pana Pejška:

1) Bechyně je ekonomicky pro armádu přijatelnější– ano, protože tam má 15. ženijní pluk, který je schopen vrtulník plnělogisticky zabezpečit.

2) Bechyně má geograficky výhodnější polohu –nepravda, stačí se podívat na mapu – Šumava, Novohradské hory, oblast kolemČeských Budějovic jsou časově dostupnější z ČB než z Bechyně (časovýrozdíl je vzhledem ke vzdálenosti mezi ČB a Bechyní 10 minut, což může býtrozhodující faktor mezi životem a smrtí). Rád bych také, aby pan Pejšek vysvětlil, co jena tom výhodného, když bude vrtulník vzdálen cca 40 km vzdušnou čarou odfakultní nemocnice s urgentním příjmem. Dovedu si představit situaci, kdypo příletu do fakultní nemocnice a předání pacienta dostanou další výzvu nazásah, ale protože nebudou mít dostatek paliva, budou muset letět do Bechyněnatankovat. Vzdálenost mezi Bechyní a ČB bude v tomto případě opětpříčinou velkého časového zpoždění a toto zpoždění může ohrozit pacienta naživotě. Takže když to shrnu, samá pozitiva, že pane Pejšku.

3) Armáda může létat i v noci. To ale může Alfaa Delta také, jen to musí po nich ministerstvo zdravotnictví chtít. Skutečnostje taková, že se v současnosti ministerstvo zdravotnictví brání tomu, aby civilníprovozovatelé záchranky létali v noci na stanicích, kde to nemá s niminasmlouváno.

4) Vrtulníky Sokol rychlejší. Další neznalost, nebože by vědomá nepravda?

Sokol mámaximálku 270km/h a cestovní rychlost 235 km/h. Taková EC-135T2 má maximálku podlevzletové hmotnosti až 155 kts (287 km/h) a cestovní rychlost je u plněnaloženého vrtulníku 125 kts (232 km/h).

5) Vrtulníky Sokol uvezou více pacientů. Ano, to jepravda. Jen zapomněl říci, že v drtivé většině případů je potřeba odvéztjen jednoho pacienta.

6) Ve vyjádření pana Pejška se zcela vytratilynevýhody vrtulníku Sokol. Jde především o jeho hmotnost (maximální 6 400kg),která mu neumožňuje přistávat na střešních heliportech – ty jsou stavěny namaximální zatížení

+3/−2
12.9.2016 18:28

P37e90t32r 77N93o75v97á92k 1535327282115

Ano, střešní heliporty jsou stavěny na max. zatížení, ale většina střešních heliportů je dimenzována i na Sokoly a jiné těžké vrtulníky. Potřeba transportu dvou pacientů naráz je velmi častá zejména u dopravních nehod. V Českých Budějovicích není fakultní nemocnice...

0/−1
12.9.2016 21:28

J29a84n 62B29r79a10u90n10e43r 7585694873559

Doporučuji prostudovat VFR příručku, což je oficiální dokument vydávaný Řízením letového provozu. Ve VFR příručce jsou uvedeny všechny heliporty pro leteckou záchrannou službu, včetně střešních (prosím nezaměňovat za provozní plochy HEMS). Ani jeden střešní heliport není dimenzován na Sokola.

0/0
12.9.2016 22:08

P20e64t50r 82N66o59v37á58k 1905377812445

V Jindřichově Hradci je pavilon s heliportem ani ne deset let starý. Kdo poddimenzoval stavbu, že nemůže sloužit pro vojenské záchranné vrtulníky? Heliport v Plané je ještě mladšího data a nevyhovuje velikostí ani pro noční lety? Jinak možných nočních přeprav na území Jihočeského kraje je řádově v desítkách případů měsíčně...

+1/−4
12.9.2016 14:48

L60a39d12i55s78l22a25v 29H30a16d71r76a33v44a 7553727749902

je to obráceně armádní vrtulník sokol nesplňuje požadavky na záchranný vrtulník

+2/−2
12.9.2016 17:39

P36e98t31r 43V45á16c19l46a42v67e76k 6275618349357

ty požadavky na heliporty jsou dány normou, a jsou i normy na to co má splňovat vrtulník systému HEMS. PZL sokol toto nesplňuje a má v ČR výjimku aby mohl fungovat jako záchranářský vrtulník.

0/0
13.9.2016 23:13

S70t87a71n18i65s81l28a67v 42C76h97y49t31r61a 3604873607349

To zase někdo něco vymyslel. Za chvilku bude pro pacienty místo běžných sanitek jezdit armáda v Tatrách 815. On je rozdíl, když vám nad hlavou v noci letí současný vrtulník a vojenská potvora. O spotřebě už ani nemluvím.

Někomu hold došla baterka v kalkulačce, aby si to spočítal.

+9/−2
12.9.2016 14:43

P56e80t18r 68N69o12v12á33k 1445757192205

Vojenští piloti záchranných vrtulníků musí nalézat počty hodin, takže je výhodnější je nasadit do služby, než létat prázdný. Jinak na území ČR musí armáda, dle mezinárodních pravidel, zajišťovat 24h leteckou záchrannou službu...

+2/−2
12.9.2016 14:53

K83a72r14e98l 15H81o31r47á14k 4127646909658

Nepleťte si HEMS a SAR,

+1/0
12.9.2016 16:57

P61e26t48r 75N69o44v28á55k 1645117462745

Mám na mysli SAR a samozřejmě v rámci HEMS může armáda cvičit i pro SAR.

0/−1
12.9.2016 21:33

P45e41t89r 98V95á21c26l64a18v41e31k 6405208779867

nemáte pravdu, armáda má trošku jiné úkoly než záchranná služba. Asi byste nechtěl aby řidiči tanku si najížděli hodiny v sanitkách....

0/0
13.9.2016 23:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.