Diskuse k článku

Heliport v Plané stál 60 milionů, ale záchranka má nově létat z Bechyně

Kraj ani šéf jihočeské záchranky nesouhlasí se stěhováním stanoviště letecké záchranné služby z Plané u Budějovic do Bechyně. Armáda se pro změnu rozhodla proto, že pro její vrtulníky je nový heliport malý.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J18a31n 52B70r30a52u32n18e30r 7145884663629

Ve vyjádření pana Pejška se zcela vytratilynevýhody vrtulníku Sokol. Jde především o jeho hmotnost (maximální 6 400kg),která mu neumožňuje přistávat na střešních heliportech – ty jsou stavěny namaximální zatížení 3,5 tuny. Jen pro doplnění EC135 má max. hmotnost něco přes2900kg. Další nevýhodou vrtulníku Sokol oproti EC135 je jeho velikost připřistání do malého prostoru. Průměr nosného rotoru Sokola 15,2metrů a EC13510,2m. V praxi to znamená např. nemožnost pro Sokola přistát na silnici,kde jsou po obou stranách překážky (stromy). Jinými slovy, Sokol prostěnepřistane tam, kde přistane EC-135.

+3/−2
12.9.2016 18:30

T50o89m45á85š 31C51h42r64a15s23t19n34ý 2801464551393

Na silnici Sokol problém přistát nemá - to byste se divil kam všude to dokážou kluci z CSAR narvat. Navíc, tím že to létají to kluci z jednotky bojových záchranářů, nemají problém s fast rope na místo incidentu či rope deploymentem pro výškové práce a jsou cvičeni pro noční operace i ve velmi složitém terénu.

Jediné co tak jsou ty střešní heliporty, které, ale přiznejme si, například v Ústí netrpí tím že by neměli nosnost, ale konstrukčním šlendriánem a šizením norem při stavbě.

0/0
13.9.2016 11:38

P33e62t21r 95V22á36c10l14a49v19e52k 6565188159797

nikdo nezpochybňuje schopnosti kluků z armády. Koneckonců většina pilotů soukromých DSA a Alfa jsou bývalí piloti armády se spoustou hodin.

Armáda má ale jiné primární úkoly než záchranná služba a proto ani není vybavena vhodným vrtulníkem, který by splňoval evropské normy na vrtulník HEMS. Slaňování a noční lety dělají i soukromí provozovatelé. Zkuste se jinak podívat na pár fotek, kde je EC135 doslova napasován na silnici, protože průměrná šířka silnice II třídy je nějakých 7m!

0/0
13.9.2016 23:25

J66a54n 69B30r85a75u87n12e69r 7125504123189

Po přečtení tohoto mi tonedalo a musím reagovat na tvrzení pana Pejška:

1) Bechyně je ekonomicky pro armádu přijatelnější– ano, protože tam má 15. ženijní pluk, který je schopen vrtulník plnělogisticky zabezpečit.

2) Bechyně má geograficky výhodnější polohu –nepravda, stačí se podívat na mapu – Šumava, Novohradské hory, oblast kolemČeských Budějovic jsou časově dostupnější z ČB než z Bechyně (časovýrozdíl je vzhledem ke vzdálenosti mezi ČB a Bechyní 10 minut, což může býtrozhodující faktor mezi životem a smrtí). Rád bych také, aby pan Pejšek vysvětlil, co jena tom výhodného, když bude vrtulník vzdálen cca 40 km vzdušnou čarou odfakultní nemocnice s urgentním příjmem. Dovedu si představit situaci, kdypo příletu do fakultní nemocnice a předání pacienta dostanou další výzvu nazásah, ale protože nebudou mít dostatek paliva, budou muset letět do Bechyněnatankovat. Vzdálenost mezi Bechyní a ČB bude v tomto případě opětpříčinou velkého časového zpoždění a toto zpoždění může ohrozit pacienta naživotě. Takže když to shrnu, samá pozitiva, že pane Pejšku.

3) Armáda může létat i v noci. To ale může Alfaa Delta také, jen to musí po nich ministerstvo zdravotnictví chtít. Skutečnostje taková, že se v současnosti ministerstvo zdravotnictví brání tomu, aby civilníprovozovatelé záchranky létali v noci na stanicích, kde to nemá s niminasmlouváno.

4) Vrtulníky Sokol rychlejší. Další neznalost, nebože by vědomá nepravda?

Sokol mámaximálku 270km/h a cestovní rychlost 235 km/h. Taková EC-135T2 má maximálku podlevzletové hmotnosti až 155 kts (287 km/h) a cestovní rychlost je u plněnaloženého vrtulníku 125 kts (232 km/h).

5) Vrtulníky Sokol uvezou více pacientů. Ano, to jepravda. Jen zapomněl říci, že v drtivé většině případů je potřeba odvéztjen jednoho pacienta.

6) Ve vyjádření pana Pejška se zcela vytratilynevýhody vrtulníku Sokol. Jde především o jeho hmotnost (maximální 6 400kg),která mu neumožňuje přistávat na střešních heliportech – ty jsou stavěny namaximální zatížení

+3/−2
12.9.2016 18:28

P43e45t49r 15N76o78v95á50k 1775707492235

Ano, střešní heliporty jsou stavěny na max. zatížení, ale většina střešních heliportů je dimenzována i na Sokoly a jiné těžké vrtulníky. Potřeba transportu dvou pacientů naráz je velmi častá zejména u dopravních nehod. V Českých Budějovicích není fakultní nemocnice...

0/−1
12.9.2016 21:28

J89a40n 46B22r97a84u56n10e42r 7515794203269

Doporučuji prostudovat VFR příručku, což je oficiální dokument vydávaný Řízením letového provozu. Ve VFR příručce jsou uvedeny všechny heliporty pro leteckou záchrannou službu, včetně střešních (prosím nezaměňovat za provozní plochy HEMS). Ani jeden střešní heliport není dimenzován na Sokola.

0/0
12.9.2016 22:08

P68e62t45r 60N50o93v71á34k 1905707132685

V Jindřichově Hradci je pavilon s heliportem ani ne deset let starý. Kdo poddimenzoval stavbu, že nemůže sloužit pro vojenské záchranné vrtulníky? Heliport v Plané je ještě mladšího data a nevyhovuje velikostí ani pro noční lety? Jinak možných nočních přeprav na území Jihočeského kraje je řádově v desítkách případů měsíčně...

+1/−4
12.9.2016 14:48

L46a79d38i18s38l88a82v 29H16a95d44r50a89v71a 7263937119742

je to obráceně armádní vrtulník sokol nesplňuje požadavky na záchranný vrtulník

+2/−2
12.9.2016 17:39

P90e65t38r 88V17á25c60l89a37v76e77k 6885978699437

ty požadavky na heliporty jsou dány normou, a jsou i normy na to co má splňovat vrtulník systému HEMS. PZL sokol toto nesplňuje a má v ČR výjimku aby mohl fungovat jako záchranářský vrtulník.

0/0
13.9.2016 23:13

S60t15a27n91i14s62l95a89v 19C71h28y93t70r78a 3764763327269

To zase někdo něco vymyslel. Za chvilku bude pro pacienty místo běžných sanitek jezdit armáda v Tatrách 815. On je rozdíl, když vám nad hlavou v noci letí současný vrtulník a vojenská potvora. O spotřebě už ani nemluvím.

Někomu hold došla baterka v kalkulačce, aby si to spočítal.

+9/−2
12.9.2016 14:43

P79e46t40r 57N71o22v56á48k 1615167512275

Vojenští piloti záchranných vrtulníků musí nalézat počty hodin, takže je výhodnější je nasadit do služby, než létat prázdný. Jinak na území ČR musí armáda, dle mezinárodních pravidel, zajišťovat 24h leteckou záchrannou službu...

+2/−2
12.9.2016 14:53

K97a74r17e46l 20H20o75r19á70k 4377696479788

Nepleťte si HEMS a SAR,

+1/0
12.9.2016 16:57

P45e96t66r 29N57o98v10á66k 1815897962215

Mám na mysli SAR a samozřejmě v rámci HEMS může armáda cvičit i pro SAR.

0/−1
12.9.2016 21:33

P13e43t15r 44V65á11c88l48a91v73e53k 6865338679667

nemáte pravdu, armáda má trošku jiné úkoly než záchranná služba. Asi byste nechtěl aby řidiči tanku si najížděli hodiny v sanitkách....

0/0
13.9.2016 23:16



Najdete na iDNES.cz