Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stromy u silnic mizí nejrychleji na jihu Čech. Nových přibývá málo

Ještě před dvěma lety rostlo u silnice spojující Třeboň s Veselím nad Lužnicí stromořadí košatých lip. Loni při silničních opravách padlo. O náhradní výsadbě, která je ze zákona povinná, se dodnes dohaduje obec Frahelž na Jindřichohradecku s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R61o17m30a88n 23P44í48c15h39a 8512243695476

jezdím tu trasu denně do práce, jen pár těch lip bylo zdravých, při každém větším větru se tam alespoň jedna zlomila, padali z nich suché větve, na tom že se porazily nevidím nic špatného, pro náhradní výsadbu nevidím důvod, kolem je stromů dost

+5/−3
13.12.2016 17:39
Foto

D56a21n76i55e47l 10T48u28r30e27k 4448513798204

Stromy u silnice nemají co dělat. V Rakousku nic takové není... také tam není tolik pomníčků u silnice. Stromy ano, ale v lese! Tím neomlouvám šílence, který to v plné rychlosti opře o strom, ale už jsem zažil x situací, kdy mi do protisměru vlétl kamion, protože se uhýbal stromům.

+3/−7
13.12.2016 16:38

M46a77r91t94i41n 80K16r27á11t95k19ý 3416224525634

Stromům? 8-o

+2/0
13.12.2016 18:39

K24a41r54e15l 90Z32á46p80o91t89o40č29n96ý 5419883841

Co se divíte? Vám se nestalo, že jste řídil svůj vůz a zničehonic se uprostřed silnice objevil strom? :D

+6/0
13.12.2016 19:48

D46a42g33m12a37r 47Č55a82m87k41o39v20á 6800456167869

;-D

0/0
14.12.2016 6:07

V95l63a15d84o 88Č46e88r86m98á96k 8982141105618

Ano, stromům! Prostě ty staleté listnáče zasahují mnohdy kmenem nebo větvemi do profilu vozovky a kamioňák ve snaze nerozpárat si návěs vesele přejede v plné rychlosti přes plnou čáru do protisměru přímo před vás. Ale kdo to nezažil, neuvěří.

0/0
14.12.2016 13:31

J19i84n22d20ř71i98c87h 49Š36k76o84p71e26k 4595921360985

strom do cesty neskočí.

A pokud někdo jezdí tak, že se vybourá, je mnohem lepší, když se vybourá do stromu než nevinného protijedoucího

+5/−1
13.12.2016 19:58

P55a83v52e33l 43D36o13m94i10n52i45k 8138395473508

Jestli citujete Štíchu doslova, tak je zralý na vyhazov. Odporné argumenty. Stromy neohrožují motoristy, ale motoristé ohrožují stromy. Vykácet tu zmiňovanou nádhernou alej je zrůdnost. Jediná větev z těch starých lip má větší hodnotu než ten, kdo ji povolil porazit.

+8/−7
13.12.2016 16:11

M81i36l32a53n 97L70i72n16h97a55r36t 8384106277296

Souhlas ! A howado, které případný náraz do stromu přežije, bych pořádně potrestal - pro začátek pokutou a zabavením řidíčáku na doživotí...

+1/−4
13.12.2016 16:15

J38a93n 71Š96t53í30c56h37a 8757584188

Vážený pane Dominiku,

byť na internetové diskuse zpravidla nereaguji, Vášpříspěvek nemohu nechat bez povšimnutí. Jsem rád, že píšete „jestli citujeteŠtíchu doslova...“, neb mé stanovisko k dotazu pana redaktora bylo výrazněobšírnější s vysvětlením všech problémů s kácením a náhradní výsadbousouvisejícími. Pro ilustraci několikero mých autorských vět: „Pracovníci SÚS JčK provádějí kontroly stavusilničního stromoví, neb jim tak ukládá legislativa. Kontroly jsou prováděny vdobě kdy jsou stromy ještě olistěné, přičemž se zaměřují na rozsah prosychání,případné opadání stromové kůry, praskající kmeny a hrozící vznik dutin, polámané či popraskané odumřené větve, rizikové větvení stromů,fyzické poškození hrozící ztrátou stability, případné napadení plísněmi, výskytplodnic houbovitých rostlin, odumírání částí stromu apod.

V obecné roviněsilniční stromoví jako krajinotvorný prvek dotváří celkovou malebnostkonkrétních míst, nicméně dle platnélegislativy, tedy zákona č. 13/1997 Sb., tvoří stromoví rostoucí na krajnicipřekážku v silničním tělese, kterou je správce komunikace povinen odstranit.Dochází tedy ke střetu citovaného zákona a zákona č. 114/1992 Sb., resp. kestřetu vnímání priorit mezi bezpečností silničního provozu a ochranou krajiny.Odstraňovány jsou stromy, jejichž zdravotní stav je výše popsán a stromy ohrožujícíbezpečnost silničního provozu, tedy takové, které rostou v krajnicích,zatáčkách, či omezují rozhledové poměry v křižovatkách.“

.....

+1/0
13.12.2016 18:02

J24a71n 55Š52t46í95c38h43a 8887894378

„Nebráníme sepřípadné náhradní výsadbě, pokud nám je příslušným orgánem nařízena, ta má všakřadu specifik a úskalí. Nemá logiku, a ani oporu v legislativě a normách,provádět náhradní výsadbu v místech, odkud byly stromy odstraněny z důvoduzajištění bezpečnosti silničního provozu, nýbrž je nutno vyhledávat vhodnéprostory tak, aby vyhověly legislativě a technickým předpisům. To znamená tak,aby se nové stromy v budoucnosti nestaly novou závadou v silničním tělese ahrozbou pro účastníky silničního provozu a nezpůsobovaly v budoucnosti problémani vlastníkům sousedních nemovitostí.“

Termín "odpouštějící komunikace" asi netřeba rozváděta o fatálních následcích srážky se stromem můžete číst denně i na tomto webu.PřejiVám, ostatním diskutujícím a všem řidičům bezpečné jízdy nejen po Jihočeskýchsilnicích.

S pozdravem

Jan Štícha, ředitel SÚS JčK

+1/0
13.12.2016 20:31

J48a38n 38Š81t76í54c76h16a 8967134778

... omlouvám se za spojení slov vzniklé připřekopírování textu...

+1/0
13.12.2016 20:36

J80i24r51i 40R42u93s30n35o97k 4565942887553

Pane Sticho, jsem si jisty, ze to vite take, ale presto mi to neda, abych to nerekl explicitne:

vzhledem ke stavu znaceni ceskych silnic, zj nizsich trid, stormy tez v zime plni funci tim, ze navadeji ridice kudy maji jet. To plati i za spatneho pocasi ci neuklizenych krajnic, kdy neni videt, kde konci krajnice, nebot chybi vodici bila cara. Stromy tez lamou vitr a pomahaji tim, ze omezuji zavati silnice snehem. V lete tez stini slunce, cimz znemoznuji oslneni ridicu a tim padem ohrozeni bezpecnosti.

Pokud se nekdo o strom zabije, je to v 90 % pripadu pouze jeho chyba. Dokonce si nevzpominam na pripad, kde by zemrel nevinny ridic.

Nejsem si vedom toho, ze by se u krajnic pohybovaly zakerne stromy, ktere skacou ridicum do cesty ci zaludne vyrostou uprosted silnice.

+1/−1
13.12.2016 22:00

P11a60v55e18l 39J98e65ř37á39b11e54k 7431682714527

Celkem dobře napsáno, ale má to jednu chybu.

Povinnost odstranit můžete nahradit slovy zabezpečit tak, aby nebyly překážkou provozu. Takže například instalovat svodidla, stejně jako mají být instalovány okolo jiných, zejména technických překážek v blízkosti silničního tělesa.

Protože je zajímavé, že stromy se pokácí, ale vedle vozovky zůstanou třeba reklamní tabule, sloupy přemostění, atd.

Za další - majitelé dřevin se mají starat o jejich dobrý bezpečný stav. jen výjimečně je vidět silniční správa, která zajisti odborný řez silničního stromořadí. Výjimečně - znám úsek u nás, kde silnice jakýsi řez dělají - ale jen v nižších patrech - ale myslím, že ten úsek před desetiletím prolezli arboristi.

Nicméně - 80 let stará lipová alej, dlouhodobě ovlivněná posypovými solemi a exhalacemi ze silničního provozu - po zdravotní stránce to už nebude zázrak. Pokud to vyhodnotil odborník (certifikovaný), tak bych moc nediskutoval. Všechno zelené okolo cest je hezké do chvíle, něž mi to leží na střeše auta.

Pokud jde o svodidla - tam v některých případech cena jejich instalace může být nižší než hodnota aleje, kde je vedle ceny dřeva hodnoceny i funkce aleje v krajině )eroze, mikroklima. snížení prostupu imisí do potravinového řetězce atd.

Taková orientační kalkulačka je i na internetu na stránkách AOPK ČR

0/0
14.12.2016 2:16

J12a59n 68D60u15d46í90k 8413101167637

Za svodidly by ale měl být prostor pro deformaci, jinak takové svodidlo hned na stromu nemá příliš efekt - místo stromu se do auta zařízne oplechovaný strom :-)

Náhradní výsadbu nemůže nikdo bez dohody provést na cizím pozemku - to může být leckde problém, protože silniční pozemek končí za příkopem.

Ona i z relativně zdravého stromu může občas spadnout třeba jen malá větev - a že je to pěkná rána, když spadne na střechu auta, to vám tedy můžu říct :-)

+1/0
14.12.2016 11:02







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.