Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Přibývá lesních cest z asfaltu, což ovlivňuje zadržování vody v krajině

Slouží lesní i zemědělské technice a často si je oblíbí turisté. Jenže vznik asfaltových cest v lesích a polích má i své negativní dopady. Způsobují rychlejší odtok vody a eliminují možnost jejího vsakování. A to v době, kdy nejen jižní Čechy bojují se suchem. Každoročně přitom asfaltových cest přibývá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P73a88v65e35l 67J47e64ř38á50b98e79k 7901942724987

Pokud mě někdo vysvětlí, jak se na klasické hlavní štětové lesní cestě vsakuje voda, tak si může za odměnu koupit lízátko.

Odtok vody z takové cesty je téměř stejný, jak z asfaltu. Problém je víc v systému odtoku vody od silničních těles. Respektive v potřebě postavit cesty pro mnoha násobně těžší dopravní prostředky než bylo koňské spřežení.

Zářezy ve stráních - určitě to není dobré. Ale ekologisti by měli říci, jak to dřevo dostat z lesa pryč.

Třeba by to mohli ukázat tím, že by alespoň deset let koněm by vytahovali dřevo z lesa. A nebo pracovat u lanovky.

Jinak - pokud nepoužijeme svoje dřevo - koupíme ho z jiných zemí - zpravidla z rozvojových zemí.

Takže u nás budeme zbrojit proti těžbě a hned na to proti drancování třeba tropických pralesů.

Takže ekologisti si to musí srovnat v hlavě, co vlastně chtějí.

+5/0
20.1.2017 10:20

K52a18t17e41ř52i72n36a 67V29o72ř42í21š96k51o90v29á 7510463912396

Rozorané poslední kousky TTP, mezí a cestiček jsou mnohonásobně větším zlem než asfaltky v lesích (to ale neznamená, že s nimi souhlasím...vůbec ne, nemají tam co dělat, odvozní cesty se ještě před pár lety nikdy neprojektovaly a nestavěly z asfaltu ;-€). Přijde mi, že zelení extrémnisté se zabývají méně podstatnými problémy 8-o...pokud chtějí poukazovat na zadržování vody v krajině, tak se mají zaměřit na velkokapacitní až průmyslové zěmědělství (kukuřice, řepka, slunečnice, kukuřice, řepka....), kdy zemědělci nestále zvětšují lány, místo přirozeného hnojení půdy z ní udělali chemickou laboratoř biologicky mrtvou, z naší ještě nedávno krásné členité krajiny vyrábí step - proč ten samozvaný odborník z Duhy nekříčí tímto směrem? Holt proti svému chlebodárci nekřičí nikdy nikdo!!

+2/0
20.1.2017 9:53

J45i77ř91í 64S54o10u56č44e68k 5696417469739

„Pokud potřebujeme zpracovat nahodilou těžbu, potřebujeme se do lesa dostat kdykoli. To nám zemní cesty neumožňují, nebo za cenu jejich poškození“

To je zajímavé. Jak se to dřevo bez asfaltek těžilo posledních 1000 let? Podobné demagogie by měly být trestné.

+4/−2
19.1.2017 19:36

P60e45t68r 54M67a87r47š16o69u91n 5925568506236

Tak však taky pak byly lesní cesty rozjezdene, kolikrát pěkně rygoly... což možná tak nevadí technice ale co ekologičtí cyklisté? :P

+1/0
20.1.2017 1:24

P46a30v56e43l 98J64o37s30e60f 52M62ö41r95t37l 9669961862367

Tak se jeďte podívat např. na rakouskou stranu Novohradských hor[>-]

+1/0
20.1.2017 7:53

V67á59c61l82a46v 60N63o98v84o69t52n83ý 6446242416622

A co tam uvidím?

0/0
20.1.2017 8:35

P35a87v35e70l 76J18e53ř10á91b15e23k 7711592794187

Jak se dříve z lesa dostalo?

Plavební kanály, koně, sáně.

Kolik dřeva odvezl najednou kůň po štětovaných cestách?

Navíc na vesnici v zimě v lese dělal kdejaký místní, dřevo se vyváželo vším co bylo dostupné - každý krejcar, kteří si v zimě lidi vydělali, byl pro rodiny přínosem.

Dneska - ukažte mi vesnici, kde jsou lidi, kteří pracují v lese, kde jsou koně na tahání dřeva apod. Místo, aby lidi na vesnici šli do této dřiny, hodiny tráví cestou za prací do města

Když nastoupila pro roce 1950 technika - tak dřevo vyvážely zejména Pragy V3S.

Když to nešlo po dobrém, vyrvalo se auto navijákem s tím, že lesní cesta byla prakticky na desítky let nepoužitelná.

Tatry se používaly jen tam, kde byly pevné cesty, navíc prokazatelně ničily štětové cesty - svojí vahou je rozvalovaly do struh.

Dnes není na trhu technika, která by dokázala vyvézt dřevo z nezpevněných cest a navíc, následné opravy takových cest jsou velmi nákladné. Kdysi jsem slyšel, že štětové cesty v kopcích na Šumavě jsou výrazně ničeny cyklisty. Zaasfaltování se v následných letech vrací v omezení údržby. .

0/0
20.1.2017 10:13

P81e64t35r 95B87ü40r10g69e92r 4447236947830

Bohužel, Vaše poznámka je na stejné úrovni: Samozřejmě, že v posledních tisíci letech DOKÁZALI vytěžit dřevo: parta dělníků zpracovala a odvezla za den dva tři stromy. Také by mohli místo motorové pily používat tu ruční, aby zvěř nebyla rušena hlukem - co říkáte?

+1/0
20.1.2017 11:15

V45l25a38d31i77m69í49r 41Z36d20v27i24h59a68l 8769338874134

Duhu a Bláhu je nutné zakázat zvláštním zákonem lexDuha;-€

+5/−4
19.1.2017 18:13

M28i75c86h86a58l 48U35k11r62o65p94e90c 9560804347171

Pevná uježděná cesta nevsákne ani o litr vody víc, než asfaltová. Kolega Václav Poustka má pravdu. Ovšem bludy Bláhového Duhy nemají chybu. Je vidět, že do přírody se jde akorát porvat, nebo přivázat ke stromu. Ale jen za dozoru kamer čeké televize. Jinak není schopen bez Wikipedie rozlišit pampelišku od jelena. Hlavně, že se ke všemu vyjadřuje. Ale jen novinářům. Odbornější diskuzi se vyhybá jak čert kříži, neboť dítě z vesnice by ho rozneslo na kopytech.

+7/−1
19.1.2017 19:29

A83d63o83l44f 12P20l48á81n70s47k21ý 3453296625756

Tak s tím veterinářem máte pravdu. Ten člověk může z fleku dělat ředitele zěměkoule...... Měl jsem tu čest, neskutečnej demagog. By mě zajímalo, kdo ho platí, poctivou prací by se totiž nedokázal uživit.

+3/0
19.1.2017 23:48

M80i88c25h47a17l 95U85k76r12o30p25e14c 9540504797381

Poctivou prací se taky neživí. Hnutí Duha je klasická lobbingová agentura, která dělá PR práci pro OZE. Kdoví, jestli taky nemaj nějakou dceřinku na Kajmanech, která tady provozuje třeba solárko. Jinak příspěvky od provozovatelů skrz nastrčené dárce, aby to bylo čistý.

+3/0
20.1.2017 8:17

P92a16v75e15l 91J87e85ř92á79b93e26k 7491472124167

Nejhorší na tom je, že Hnutí Duha - respektive někteří její představitelé dělají medvědí službu normálním lidem, kteří se snaží o rozumný přístup k péči o přírodu.

Nedávno při jednání s investorem mi řekli - měli jsme z vás strach, že chcete blokovat jako některé organizace. Ale my jsme se vzájemně velmi rychle dohodli o řešeních.

naší snahou bylo, aby investor respektoval místní specifika. A dohodli jsme se.

+1/0
20.1.2017 10:25

M47i85c83h15a74l 19U73k37r31o17p60e63c 9280974657971

Těmto aktivistům o normální lidi a přírodu vůbec nejde. Ti se řídí Leninovým heslem " čím hůř, tím lépe". Z Českého svazu ochránců přírody už skoro nic nezbylo, polopravdama a zkreslenéma informacema útočí i na myslivce, rybáře i včelaře.

+1/0
20.1.2017 10:48

P11a41v54e14l 69J23e69ř87á93b94e45k 7521902564487

ČSOP stále existuje, ale zaměřuje se víc na odborné záležitosti dle svého poslání.

Problém je asi u nich stejný jako u všech spolků - generační.

Staří postupně odcházejí, mladé generace mají mnoho problémů i příležitostí, tak na dobrovolnou práci moc času nezbývá.

0/0
20.1.2017 14:08

M73i95c81h38a29l 48U74k69r64o64p83e67c 9540384687871

Já vím že ČSOP stále existuje. Ale jelikož je odborný, je určen k likvidaci. Odbornost je to co ekologistům nejvíce vadí. Mám v Táboře svou zkušenost.

0/0
20.1.2017 15:05
Foto

J37a81r91e83k 94J42a42k92u76b97č89e19k 7399650828808

Jedna vec je devastace prostredi, dalsi, ze si pak clovek na prochazce lesem pripada jako na silnici :(

+2/−1
19.1.2017 18:02

O82n43d63ř80e89j 77N26o32v41á76k 9887294129679

No, v článku je skrytě napsáno, že se to dělá hlavně kvůli cyklistům, kteří si stěžují, že se jim jinak špatně jezdí ....

+2/−4
19.1.2017 18:05

V41á28c16l67a63v 60P17o61u15s40t13k15a 3390391382

Hloupost, dělají to proto, že už se neví jak smysluplně utratit dotace. Ty cesty jsou předražené zbytečnosti.

+8/−2
19.1.2017 18:29

J45i14ř80í 82S11o33u90č56e78k 5196207589609

Bohužel je to tak. Předloni jsem s údivem zíral na to, jak v části lesa, kde byla původně vyježděná cesta, vznikla čtyři metry široká zrůdnost postavená na půl metru vysokém štěrkovém náspu, která vedla odnikud nikam. Loni pro změnu, jak v přírodní rezervaci na hrázi rybníka vzniklé před 550 lety, kde byla po celou dobu jeho existence jen vyježděná cesta, navezli recyklovaný asfalt a uválcovali.

+4/−1
19.1.2017 19:43







Najdete na iDNES.cz