Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Přibývá lesních cest z asfaltu, což ovlivňuje zadržování vody v krajině

Slouží lesní i zemědělské technice a často si je oblíbí turisté. Jenže vznik asfaltových cest v lesích a polích má i své negativní dopady. Způsobují rychlejší odtok vody a eliminují možnost jejího vsakování. A to v době, kdy nejen jižní Čechy bojují se suchem. Každoročně přitom asfaltových cest přibývá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P48a41v38e51l 19J24e30ř62á65b65e27k 7421462144617

Pokud mě někdo vysvětlí, jak se na klasické hlavní štětové lesní cestě vsakuje voda, tak si může za odměnu koupit lízátko.

Odtok vody z takové cesty je téměř stejný, jak z asfaltu. Problém je víc v systému odtoku vody od silničních těles. Respektive v potřebě postavit cesty pro mnoha násobně těžší dopravní prostředky než bylo koňské spřežení.

Zářezy ve stráních - určitě to není dobré. Ale ekologisti by měli říci, jak to dřevo dostat z lesa pryč.

Třeba by to mohli ukázat tím, že by alespoň deset let koněm by vytahovali dřevo z lesa. A nebo pracovat u lanovky.

Jinak - pokud nepoužijeme svoje dřevo - koupíme ho z jiných zemí - zpravidla z rozvojových zemí.

Takže u nás budeme zbrojit proti těžbě a hned na to proti drancování třeba tropických pralesů.

Takže ekologisti si to musí srovnat v hlavě, co vlastně chtějí.

+5/0
20.1.2017 10:20

K90a22t46e28ř63i72n18a 13V88o36ř87í40š23k44o37v14á 7210863482336

Rozorané poslední kousky TTP, mezí a cestiček jsou mnohonásobně větším zlem než asfaltky v lesích (to ale neznamená, že s nimi souhlasím...vůbec ne, nemají tam co dělat, odvozní cesty se ještě před pár lety nikdy neprojektovaly a nestavěly z asfaltu ;-€). Přijde mi, že zelení extrémnisté se zabývají méně podstatnými problémy 8-o...pokud chtějí poukazovat na zadržování vody v krajině, tak se mají zaměřit na velkokapacitní až průmyslové zěmědělství (kukuřice, řepka, slunečnice, kukuřice, řepka....), kdy zemědělci nestále zvětšují lány, místo přirozeného hnojení půdy z ní udělali chemickou laboratoř biologicky mrtvou, z naší ještě nedávno krásné členité krajiny vyrábí step - proč ten samozvaný odborník z Duhy nekříčí tímto směrem? Holt proti svému chlebodárci nekřičí nikdy nikdo!!

+2/0
20.1.2017 9:53

J80i93ř81í 27S70o79u89č11e14k 5556307339749

„Pokud potřebujeme zpracovat nahodilou těžbu, potřebujeme se do lesa dostat kdykoli. To nám zemní cesty neumožňují, nebo za cenu jejich poškození“

To je zajímavé. Jak se to dřevo bez asfaltek těžilo posledních 1000 let? Podobné demagogie by měly být trestné.

+4/−2
19.1.2017 19:36

P83e10t23r 51M19a92r61š45o51u12n 5625778116846

Tak však taky pak byly lesní cesty rozjezdene, kolikrát pěkně rygoly... což možná tak nevadí technice ale co ekologičtí cyklisté? :P

+1/0
20.1.2017 1:24

P35a60v53e39l 92J23o32s66e18f 94M74ö47r73t71l 9139561682137

Tak se jeďte podívat např. na rakouskou stranu Novohradských hor[>-]

+1/0
20.1.2017 7:53

V22á55c23l30a85v 93N28o35v13o81t78n41ý 6136252846542

A co tam uvidím?

0/0
20.1.2017 8:35

P38a56v74e61l 17J10e18ř74á14b47e13k 7451312584877

Jak se dříve z lesa dostalo?

Plavební kanály, koně, sáně.

Kolik dřeva odvezl najednou kůň po štětovaných cestách?

Navíc na vesnici v zimě v lese dělal kdejaký místní, dřevo se vyváželo vším co bylo dostupné - každý krejcar, kteří si v zimě lidi vydělali, byl pro rodiny přínosem.

Dneska - ukažte mi vesnici, kde jsou lidi, kteří pracují v lese, kde jsou koně na tahání dřeva apod. Místo, aby lidi na vesnici šli do této dřiny, hodiny tráví cestou za prací do města

Když nastoupila pro roce 1950 technika - tak dřevo vyvážely zejména Pragy V3S.

Když to nešlo po dobrém, vyrvalo se auto navijákem s tím, že lesní cesta byla prakticky na desítky let nepoužitelná.

Tatry se používaly jen tam, kde byly pevné cesty, navíc prokazatelně ničily štětové cesty - svojí vahou je rozvalovaly do struh.

Dnes není na trhu technika, která by dokázala vyvézt dřevo z nezpevněných cest a navíc, následné opravy takových cest jsou velmi nákladné. Kdysi jsem slyšel, že štětové cesty v kopcích na Šumavě jsou výrazně ničeny cyklisty. Zaasfaltování se v následných letech vrací v omezení údržby. .

0/0
20.1.2017 10:13

P81e98t50r 32B87ü63r48g66e35r 4147896417530

Bohužel, Vaše poznámka je na stejné úrovni: Samozřejmě, že v posledních tisíci letech DOKÁZALI vytěžit dřevo: parta dělníků zpracovala a odvezla za den dva tři stromy. Také by mohli místo motorové pily používat tu ruční, aby zvěř nebyla rušena hlukem - co říkáte?

+1/0
20.1.2017 11:15

V35l15a78d88i92m44í24r 38Z93d61v12i13h79a18l 8829818584954

Duhu a Bláhu je nutné zakázat zvláštním zákonem lexDuha;-€

+5/−4
19.1.2017 18:13

M76i25c98h79a89l 80U37k31r15o71p31e70c 9710744557821

Pevná uježděná cesta nevsákne ani o litr vody víc, než asfaltová. Kolega Václav Poustka má pravdu. Ovšem bludy Bláhového Duhy nemají chybu. Je vidět, že do přírody se jde akorát porvat, nebo přivázat ke stromu. Ale jen za dozoru kamer čeké televize. Jinak není schopen bez Wikipedie rozlišit pampelišku od jelena. Hlavně, že se ke všemu vyjadřuje. Ale jen novinářům. Odbornější diskuzi se vyhybá jak čert kříži, neboť dítě z vesnice by ho rozneslo na kopytech.

+7/−1
19.1.2017 19:29

A69d35o57l20f 10P17l29á92n30s95k46ý 3513796805656

Tak s tím veterinářem máte pravdu. Ten člověk může z fleku dělat ředitele zěměkoule...... Měl jsem tu čest, neskutečnej demagog. By mě zajímalo, kdo ho platí, poctivou prací by se totiž nedokázal uživit.

+3/0
19.1.2017 23:48

M17i39c36h74a41l 73U44k34r51o67p86e72c 9920664327851

Poctivou prací se taky neživí. Hnutí Duha je klasická lobbingová agentura, která dělá PR práci pro OZE. Kdoví, jestli taky nemaj nějakou dceřinku na Kajmanech, která tady provozuje třeba solárko. Jinak příspěvky od provozovatelů skrz nastrčené dárce, aby to bylo čistý.

+3/0
20.1.2017 8:17

P55a30v20e81l 34J71e57ř88á56b31e78k 7821532384567

Nejhorší na tom je, že Hnutí Duha - respektive někteří její představitelé dělají medvědí službu normálním lidem, kteří se snaží o rozumný přístup k péči o přírodu.

Nedávno při jednání s investorem mi řekli - měli jsme z vás strach, že chcete blokovat jako některé organizace. Ale my jsme se vzájemně velmi rychle dohodli o řešeních.

naší snahou bylo, aby investor respektoval místní specifika. A dohodli jsme se.

+1/0
20.1.2017 10:25

M49i48c63h91a43l 96U43k81r48o45p83e89c 9320374247621

Těmto aktivistům o normální lidi a přírodu vůbec nejde. Ti se řídí Leninovým heslem " čím hůř, tím lépe". Z Českého svazu ochránců přírody už skoro nic nezbylo, polopravdama a zkreslenéma informacema útočí i na myslivce, rybáře i včelaře.

+1/0
20.1.2017 10:48

P70a43v49e26l 41J97e55ř93á59b49e79k 7521622894897

ČSOP stále existuje, ale zaměřuje se víc na odborné záležitosti dle svého poslání.

Problém je asi u nich stejný jako u všech spolků - generační.

Staří postupně odcházejí, mladé generace mají mnoho problémů i příležitostí, tak na dobrovolnou práci moc času nezbývá.

0/0
20.1.2017 14:08

M94i93c27h47a18l 10U33k35r52o73p80e74c 9960444487291

Já vím že ČSOP stále existuje. Ale jelikož je odborný, je určen k likvidaci. Odbornost je to co ekologistům nejvíce vadí. Mám v Táboře svou zkušenost.

0/0
20.1.2017 15:05
Foto

J74a93r60e44k 42J37a96k57u92b54č14e51k 7639530808908

Jedna vec je devastace prostredi, dalsi, ze si pak clovek na prochazce lesem pripada jako na silnici :(

+2/−1
19.1.2017 18:02

O57n49d89ř71e84j 29N23o38v45á90k 9757444659109

No, v článku je skrytě napsáno, že se to dělá hlavně kvůli cyklistům, kteří si stěžují, že se jim jinak špatně jezdí ....

+2/−4
19.1.2017 18:05

V21á55c39l74a84v 91P27o57u62s96t45k33a 3920131582

Hloupost, dělají to proto, že už se neví jak smysluplně utratit dotace. Ty cesty jsou předražené zbytečnosti.

+8/−2
19.1.2017 18:29

J68i80ř71í 81S32o34u17č72e63k 5106607649259

Bohužel je to tak. Předloni jsem s údivem zíral na to, jak v části lesa, kde byla původně vyježděná cesta, vznikla čtyři metry široká zrůdnost postavená na půl metru vysokém štěrkovém náspu, která vedla odnikud nikam. Loni pro změnu, jak v přírodní rezervaci na hrázi rybníka vzniklé před 550 lety, kde byla po celou dobu jeho existence jen vyježděná cesta, navezli recyklovaný asfalt a uválcovali.

+4/−1
19.1.2017 19:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.