Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Příroda si poradí s kyselými dešti i kůrovcem, ukázal výzkum na Šumavě

Reakce šumavského ekosystému na kůrovcovou kalamitu byla nečekaná i pro vědce. Díky odumření stromů se do půdy vyplavil fosfor, který způsobil, že se v jezerech zlepšilo pH vody. Příroda se tak i díky katastrofě vypořádala s letitým problémem způsobeným kyselými dešti.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J83u26r91a82j 86R61i25č72á21n21y 4771398626107

A Zemak z hradu by chtěl pomáhat. Pomůže jen když konečně pojde

0/0
8.10.2017 14:09

J72a27n 22P26u92l71e28c 4748257321345

Tak Bursík to tenkrát říkal, ale nikdo mu nevěřil. :-/

+1/0
22.9.2017 18:03

V76l34a50d46i46m89í70r 87M20ü79l52l36e32r 6983185363450

To jak si příroda poradí s kyselými dešti a kůrovcem jsem viděl, když jsem se po pár letech vrátil na stejná místa na Šumavě. Všude několikametrové sloupy suchých a ulámaných stromů trčících z metrové trávy, ve které nemá nic šanci vyklíčit a zakořenit. Možná si příroda poradí, ale to bude jak v té reklamě "Příště, maminko, vy už tu nebudete". Ano až si příroda poradí, tak my už tu nebudeme.

+3/−8
22.9.2017 7:18

P58e29t80r 95P84r53o23k69e15š 1541195801864

Kdepak, už tam rostou malé stromky, krásně se to tam zelená. Ale je fakt, že než z toho bude vzrostlý les, tak to potrvá a my už tu nebudeme, ale co má být? Stoletý dub prostě za rok nevypěstujete.

Proč předpokládáte, že Šumava musí vypadat pořád stejně? Před sto lety to byl prakticky holá pláň. Pak ji člověk osázel smrkovou monokulturou, která následně zapříčinila svůj zánik.

+5/−1
22.9.2017 8:11

V22l97a27d66i64s37l48a48v 69C74e41c48h 6918211612479

Nebudu soudit kdo z diskutujících má v tom nebo onom pravvdu.Ale jedno je jasné krom jiného,že pokud se lidi na Šumavě budou chovat jako verbež,to co se vyvíjelo tísíce let za chvíli nenávratně zmizí.Šumava je dnes plná odpadků(a ne jen Šumava samozřejmě),bezohlední "podnikatelé"lobují kde se dá za výstavbu různých občerstvení a atd.Kdejaká cesta se asfaltuje pro potřeby cykloturistů.Viz článek na idnes asi tak před třemi týdny.Zkrátka se ze Šumavy stává jen místo pro komerční drancování.Že to není pravda?Takový příklad komerčního drancování je horní tok Vltavy až po Č.Budějovice.Takže????????????

+4/0
22.9.2017 0:35

M68i88l70o71š 20Z47a79h73r14a95d37n65í91k 4322291645429

Muzeme si o strakate mode cykloturistu polykajicich kliometry a nevnimajicich krajinu kolem nich myslet cokoliv, ale asfaltove cyklostezky velkoplosnyzanik drivejsich mohutnych lesu nezpusobuji. Horni tok Vltavy - Mrtvy luh u Cerneho krize jsem navstivil letos v lete a ohromil me tam predevsim obrovsky pocet zakazovych tabulek lemujicich zeleznicni trat v te jinak dost fadni bazine - nezahledl jsem tam mimochodem (byl cerven) skoro zadnou chranenou rostlinu a take samozrejme ani jednu pesinku, aby se clovek mohl na ten tok podivat take jinak, nez ze sedla kanoe

+1/0
22.9.2017 1:24

B11o97h65o23u34š 81O50r71s18á19g 9806212315533

Trošku mi to připomíná Brazilskou vlajku.

0/0
21.9.2017 22:58

P14e31t58r 52Z17e49l90e25n49k86a 8787864903327

to je jasný důkaz, že do přírody se nemáme míchat, poradí si sama a i s námi.

+2/−1
21.9.2017 22:19

P52a20v13e81l 18M28a36l78e60č49e12k 5751464892681

No kdyby jsme se do toho přírodě nemíchali, tak nás jako otravný a destrukční druh dávno vyhubila.

0/0
24.9.2017 8:00

J75a71n 63H33o84l16u21b 8871109705213

Ekoteroristé zničili Šumavu. Že se po 3-4 letech objevují v lese mrtvol semenáčky, to je opravdu úspěch! Pokud by se v té době zasahovalo proti kůrovci tak, jak nás naučili předkové, dnes by tam byly 150ti a víceleté porosty nádherných smrků, se vším co k tomu patří. Běžný návštěvník by vůbec nepoznal, že tam nějaký kůrovec byl.( jednotlivé proředění se po krátké době "zatáhne" - doplní novými vysemeněnými jedinci. ) Smůla je, že všechny "mimoprodukční" funkce lesa jsou prakticky neměřitelné, nevyčíslitelné. Kolikrát více kyslíku produkuje 150ti - letý porost, oproti semenáčku? Kolikrát více uhlíku váže, oproti semenáčkům na téže ploše? O kolik více sníží splav minerální půdy? O kolik zlepší mikroklima? O kolik více vody naváže, o kolik zpomalí její odtok? O kolik více životního prostoru poskytne fauně a floře ( 30m vysoký prostor starého smrku x 5cm semenáčku). Nezajímá mne dřevo a možnost zaměstnání pro místní obyvatele. Mluvím o těchto ekologických funkcích lesa, které plní semenáčky mnohonásobně hůř, než dospělý les. K přirozené skladbě lesa se dá dojít bezbolestně - postupnou přeměnou. Není nutné les nechat "vychcípat" jak to prosadili tito "milovníci přírody". Postup na takovou přeměnu je dávno vymyšlen - je popsán v lesnických učebnicích 100 let. Ale to ekoteroristé nevědí - nejsou v tomto směru vzděláni. Za tyto škody, které ekoteroristé napáchali už měli sedět.

+8/−21
21.9.2017 22:05

M35a60r16t49i72n 46K12y63p80r 2842655694174

Myslíte podle těch 100 let starých učebnic podle kterých se vysazovaly smrkové monokultury? Kvalitní literatura.;-D

+6/−2
21.9.2017 22:14

J48a45n 84H94o78l91u67b 8471259785593

Pane, přírodní procesy se nemění. Nekritizujte, co jste evidentně nečetl. Je smutné, když se někdo snaží být chytřejší, a takhle to sprasí (Šumavu).

+3/−7
21.9.2017 23:23

V28l13a25s36t97i67m13i91l 93K17o57c25u52r10e42k 4626123980874

Pane Holube, Fakt nepovedený příspěvek, navíc je veden v takovém agitačním duchu.

Pro mne je věda a názory nvědeckých pracovníků 100 x lepší než vaše ( + developerská a lesácká) dogmatika.

+4/−3
22.9.2017 0:13

J15a93n 85H96o62l77u67b 8751129155903

A nějaký argument byste měl?

+4/−4
22.9.2017 0:23

V29l67a23s89t69i23m28i97l 47K54o86c97u66r24e54k 4376373780364

Argumenty máte právě v tom uveřejněném článku, nad kterým diskutujeme.

+2/0
22.9.2017 5:15

V90l34a83s23t78i71m22i19l 39K38o44c89u45r25e90k 4116653950844

Vy musíte být z toho už úplně vytočený, máte tam: mělo se to zadat LESNÍKŮM, ALE tady je Národní park a zadání pro přírodu. To je jako kdybyste chtěl zadat počasí METEOROLOGŮM.

+2/0
22.9.2017 0:23

V86l51a91s87t80i88m67i49l 97K98o95c62u23r47e74k 4366643370424

A vůbec nechápu proč do toho pletete ekology a ekoteroristy, národní park je nás všech, asi musíte hledat nějaké nepřátele.

A Národní park podle většinového rozhodnutí budena přírodě.Měli bychom především poděkovat všem vědcům, kteří tento stav prosadili.

+3/0
22.9.2017 0:26

J38a76n 89H51o15l88u18b 8251519175303

Pane, vy o věci moc nevíte. Doposud jste neuvedl jediný protiargument, pouze mne napadáte. Národní park je nás všech, stejně jako 55% všech státních lesů. Jaké většinové rozhodnutí o Národním parku? Zelení mají 3,5% podporu. Já si prostě myslím, že způsob hospodaření v parku byl rozhodnut silou, nikoli diskusí. A že park řídil veterinář víte? Ano, příroda si nakonec vždycky poradí. Ale za jakou cenu? Nebylo by lepší mít tady 50 let "polopřírodu", než 50 let mrtvolu?

+6/−4
22.9.2017 0:41
Foto

V98l62a36d71i82m50í14r 82Š91ť35a96s82t54n68ý 1401396475373

Máte naprostou pravdu, ale masy jsou dnes zpracované rádoby eko propagandou a na žádný, byť sebepodloženější argument nepřistoupí. Shodou okolností jsem o tom psal nedávno blog: http://vladimirstastny.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=622870

0/−1
22.9.2017 6:16

P32e76t26r 74P10r67o52k58e74š 1111455751984

Vy jste asi na Šumavě byl naposledy někdy před deseti lety, že?

Kůrovcem postižené oblasti už krásně zarůstají novými stromy, dokonce se tam objevily i listnaté druhy, které tam dříve člověk nesázel, protože rostou delší dobu a nejdou pokácet tak rychle a s takovým výdělkem.

Příroda si dokázala pomoci i sama, bez člověka a to poměrně rychle.

+1/−1
22.9.2017 8:05

P58e34t56r 90N75o62v59á21k 1125527242335

Ano krácením se Šumava v některých oblastech sprasila.

0/0
22.9.2017 2:32

P58e45t50r 92N68o59v30á76k 1845137792975

...kácením...

0/0
22.9.2017 7:35

L31u46d60ě71k 24N96ě54m18e89c 5885311822944

Takže ideální je vychcípaná monokultura, na které vyrůstají semenáčky nové monokultury?

+1/0
22.9.2017 7:15

M44a83r48t71i73n 71K65y23p31r 2852445924224

A ještě jedna poznámka. Podle toho vašeho návodu se teď postupuje třetím rokem proti kůrovcové kalamitě v Nízkém Jeseníku. Zatím to vypadá tak, že tam rozhodně nebudou stopadesátileté hvozdy, ale kompletní holiny. Protože problém je v podmínkách - pokud je dlouhodobé sucho a slabé zimy, tak jsou nám rady našich předků celkem k ničemu a kůrovec hoduje.

+6/0
21.9.2017 22:19

J33a18n 76H25o77l80u48b 8521209765413

1) Asi jste nečetl pozorně. Psal jsem o přeměně monokultur na les přirozené druhové skladby. Samozřejmě lesníci les pěstují podle zadání (cíle) majitele. A pěstební postupy mají mnoho variant. Ale Vy jste zjevně žádnou takovou učebnici nečetl, tak to nevíte. 2) Námitku o Jeseníkách jsem čekal. Ale ta je zavádějící. Na Šumavě v počátku eko-záhuby byly naprosto jiné podmínky - ano, v tom máte pravdu - problém je v podmínkách. A jiné podmínky jsou tam dodneška. Po takových dvou extrémně suchých letech , jaké byly na severní Moravě, nepomůže ani svěcená voda. Můžeme se akorát snažit za obrovského pracovního vypětí a hospodářských ztrát kůrovce co nejvíc zbrzdit. A čekat, že přijde vláha. Ale pořád to neospravedlňuje "případ Šumava"

+3/−6
21.9.2017 22:41

J23a59n 40H37o26l77u50b 8541619705843

Jinými slovy: pokud byl zájem státu vybudovat ze smrkových monokultur národní park, stačilo změnit zadání (cíl) lesníkům: cílem není finanční zisk, produkce jediné obnovitelné suroviny - dřeva a zaměstnávání místní populace,ale vytvoření co nejpřirozenějšího lesního ekosystému. A určitě by výsledek byl lepší, než když to lesníkům sebrali a dali lidem, jejichž kvalifikace je, že mají rádi zvířátka a rostlinky - např. veterinář.

+4/−3
21.9.2017 22:59

J64a84n 92D46ě41t16á35k 3649327397856

Kyslíková bilance takového lesa je prakticky nulová. 50% atmosférického kyslíku vyrábí fytoplankton a valná část druhé poloviny jde na vrub obyčejné trávy.

0/0
21.9.2017 22:44

M79i14l41o83š 81Z21a15h14r23a94d41n37í93k 4412581155829

Tenhle argument (ma stejnou kvalitu jako merit mnozstvi zivocisne biomasy ve mestech poctem potkanu apod.) kdybyste pouzil pred 20 lety - tak by Vas ekologiste ukrizovali. Vyroba kysliku a ochrana pred povodnemi - to byly dle nich ty nejposvatnejsi funkce lesu nejen na hrebenech nasich hor

0/0
21.9.2017 22:48

F92i68l65i52p 67K70o46š90e60k 2919875114212

Možná lze o něčem, co píšete, i popřemýšlet, ale Vaše hloupé řeči o "ekoteroristech" degradují text i Vás jakožto pisatele. Nicméně se mi zdá, že Vaše myšlenky na ochranu lesa jsou hodně zkostnatělé. Nejlepší obnova vedoucí k přirozenému lesu je nechat ten les, jak je.

+6/0
21.9.2017 23:00

J51a75n 90H30o54l57u22b 8461659725493

K ekoteroristům: Mně je toho lesa zkrátka líto. Já jsem zažil krásné smrkové lesy, 150ti, ale i 300 leté. Ty porosty nebyly vůbec přirozené - byly to monokultury, vypěstované dle potřeb doby ( sklárny, hutě). Takovýto les naši ochranu potřebuje. Nedovede se bránit. Je to jako do ohrady s ovcemivpustit vlka: příroda si poradí. Vlk sežere ovce, pak už nebude mít co, tak zdechne hlady. Ale to nebylo nutné. Ale mně nejde do hlavy, kde berou tito lidé legitimitu. Dnes poroučejí lesníkům, strana zelených má 3,5%....Dnes se tři "milovníci zvířátek a rostlinek" dají dohromady, založí zájmové sdružení a začnou kecat profesionálům do práce. A Nejlepší obnova? přečtěte si příspěvek pode mnou - Pavel Jeřábek

+2/−6
21.9.2017 23:40

F64i79l50i89p 61K18o46š73e75k 2599485454262

Stejnověký porost je v přírodě spíš výjimka. Nechápu, proč by se musel na takovýto les dbát větší zřetel. Dřív nebo později stejně zanikne (vychřice, kůrovec,.. ) a co pak? Vysadit nový? To si dělejte v hospodářských nebo soukromých lesích, ale ne v národním parku. Ad obnova - co napsal pan Jeřábek platí o spoušti po komerční těžbě dřeva, nikoli pro "přirozeně zaniklý" les.

+4/−1
22.9.2017 0:07

J23a60n 73H23o44l30u54b 8211359935293

Nemáte pravdu. Šumava byla celá vysázena uměle - tedy jsou tam bloky stejnověkých porostů. Vlastně byly, než byly sežrány kůrovcem. Ale sežrány byly ve stejnou dobu, tedy nový les bude opět stejnověký. A tak je to na celém území ČR. Co pak? Ano, vysázet nový. Ale k tomu jsem měl již příspěvek výše: pokud je zadání vytvořit biotop, co nejbližší přirozenému, jde to daleko méně bolestně, než nechat kilometry čtvereční lesa zahynout. Obnova - ne spoušť po těžbě, spoušť po kůrovci. Nezlobte se, ale pohybujete se v lesním prostředí?

+3/−1
22.9.2017 0:31

F33i52l65i67p 84K37o45š56e29k 2859945314802

Ne, přirozený biotop vytvoříte pouze a jedině tak, že tu oblast necháte být a chránit ji, jinak vytvoříte karikaturu. Klidně nechat sežrat kůrovcem, za dvacet třicet let tam les bude zase a rozhodně nebude stejnověký. Všechno ostatní, co píšete ("bolestné" apod.) je hraní na city a tudíž irelevantní. A ne, nemáte pravdu, i na Šumavě lze stále najít oblasti (málo, ale přece), které byly bez zásahu člověka. To, že je "zničil" kůrovec je jedno, vyrostou znova.

0/0
22.9.2017 7:31

P21a19v12e36l 91J73e39ř74á26b51e84k 7381432604717

Semenáčky nad kterými rádoby ekologové celkem dobře vzklíčí a několik let dokáží obstojně růst na mechu. Ale taky při prvním delším přísušku zahynou.

A postupně je nahradí třtina, která vydrží větší sucha.

A ta jak vytvoří souvislý drn, je po přirozené obnově.

Kdo někdy zalesňoval holiny zarostlé třtinou, ví, že je to šílená dřina.

Nicméně - i to je nějaký biotop a ekologové - příznivci kůrovce to vysvětlí, že je to přirozené.

A a když se za sebou nepovede několik let, třtina poroste velké území, tak při několika denním vytrvalém dešti Praha se může vystěhovat z údolí na kopce,

Přirozená obnova v tisíci hektarových smrkových monokulturách je složitá, je jí potřeba podpořit podsadbou apod. Jenže - při těžbě v hospodářském lese vše zničí soudobá technika - respektive snaha o co nejmenší náklady na těžbu dřeva.

+2/−1
21.9.2017 23:16

J52o37s29e20f 67T24r94ö41g84l 8939182186736

Třtina netřtina, klimaxovým stádiem v našem pásmu je les (i v nadmořských výškách Šumavy) a ten se nakonec prosadí. Jen to nebude zítra ani za rok.

+3/0
21.9.2017 23:38

F21i98l68i93p 74K78o90š63e18k 2449185984112

Zdroj tohoto tvrzení? Protože od odborníků i fundovaných lesníků vím, že přirozeně vyrostlé semenáčky jsou mnohem odolnější a přežije jich vícenásobně více, než těch uměle vysazovaných.

+5/0
21.9.2017 23:58

V54l92a76d48i26m10í98r 11M95ü56l43l66e11r 6703525933170

Proto se těch uměle vysazovaných sázelo mnohonásobně více a pak když povyrostly, tak se udělal prořez.

0/0
22.9.2017 7:08

P93a17v79e31l 66R51a39t84h68o49u85s91k60ý 6720209741

Bavíme se pořád o národním parku?

0/0
22.9.2017 12:56

V58l25a93s85t90i26m68i91l 73K22o97c72u46r40e21k 4896913650494

Fakt nepovedený příspěvek, navíc je veden v takovém agitačním duchu

Pro mne je věda a názory nvědeckých pracovníků 100 x lepší než vaše ( + developerská a lesácká) dogmatika.

0/−1
22.9.2017 0:11

J14a92n 74Z70a20j95a85c 2249395619192

Kristepane, opravdu je takový problém podívat se přes hranice?

0/0
22.9.2017 1:18

P64e81t92r 90N95o92v78á22k 1175257632625

Viděl jste kůrovcovou kalamitu a její řešení v lesích mimo chráněná území? Pokud ano, tak víte, že kůrovec přes veškerá opatření sežere kompletně les. A po vyplácení zůstanou jen holiny, kde se velmi těžko zalesňuje, protože sazenice stromů usychají...

0/−1
22.9.2017 2:30

M73a77r27k86é95t12a 54D80v70o80ř54á34č57k21o11v21á 2308163711168

Dotaz: kdyby nebyly v minulém století kyselé deště, vymřely by ryby dnes, protože by se pH díky fosforu nepřiměřeně zvýšilo nad přirozenou úroveň?

0/0
21.9.2017 21:59

M81i45l62o81š 58Z27a97h95r72a70d88n95í77k 4202181455289

Ono to s tim pH neni tak jednoduche. Nejnizsi hodnoty pH namerene napr. v horni Jizere (Jizerske hory - jedny z nejpostizenejsich v obdobi te imisni

"bolsevicke" kalamity) byly pozorovany jeste v 60. letech - davno pred nastupem imisni kalamity. Potom - s gradaci te imisni kalamity a kyselych destu v 70 a 80 letech se namerene hodnoty naopak zlepsily, voda nebyla uz tak kysela. Samozrejme to vsechno zavisi i na statistice velkych voda apod. ale ten vztah vubec neni nejaky primocary...

0/0
21.9.2017 22:13

J67i37ř43í 58K64u82č21e22r46a 9705451678

Příroda si poradí prakticky se vším.. A poradí si nakonec i s člověkem... Člověk je bohužel dost inteligentní na to aby proti spoustě obranných mechanizmů přírody našle opatření... jako je topení, klimatizace, léky, intenzivní zemědělství. a tak to trvá déle a je to houževnatější boj, nakonec ale i na lidi dojde.

+6/0
21.9.2017 21:42

J21i95ř94í 56N90o67s28e44k 7506422305954

jsem se dozvěděl, že po třech čtyřech letech vyrazili tisíce semenáčků...to může být překvapení opravdu jen pro hodně studovaného...

+1/−7
21.9.2017 20:54

M62a71r83t81i63n 67K24y33p10r 2222705534474

To je asi problém studovaných. Jiní hodně studovaní zase tvrdili že bez lidského zásahu to bude hromadu let jen pustina bez života. Jeden takový hodně studovaný sedí i na Hradě.

+10/0
21.9.2017 21:01

J31i48ř86í 97N97o46s15e61k 7356362135774

ten na Hradě se podobným věcem zcela jistě nediví

0/0
21.9.2017 21:06

Z10d81e63n26e76k 98N33o85v10o37h67r30a48d37s64k17ý 6761524870945

Němci a Rakušáci nad námi pořád ohrnují nos.

- Ale proč se hlavně prosadilo kácení v našich národních parcích? Protože Rakušáci kupovali naše dřevo jak šílený ..

- Stejné to bylo s kradením vzácných obrazů a soch v kostelích. Našlo se pár idi*** ale velká skupina lidí za hranicemi, kteří jsou ochotní si to koupit.

- Stejné to je s korupcí v našich firmách

+3/−6
21.9.2017 20:35

J82o85s47e30f 96V94o62j43t32e58k 2572202580544

??? takže pokud někdo kupuje je horší než ten kdo prodává ?

Co pijete ? , to musí být pěkná břečka.

+4/−1
21.9.2017 20:37

Z59d89e24n50e46k 94N92o53v23o44h47r58a39d77s97k76ý 6961274590605

Pokud je jasné že to kradené?

Pokud je jasné že je to získané na základě úplatků?

Pokud je to na základě pochybné lobby?

+1/0
21.9.2017 20:41







Najdete na iDNES.cz