Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Mrzí ho nezájem dětí o techniku, tak pro ně vymyslel stavebnici na pokusy

Chvíli učil a nyní pracuje pro firmu, která ve Vimperku na Prachaticku vyrábí měřicí přístroje. Během dlouhé kariéry tak z první ruky vnímá klesající zájem mladých lidí o technické obory. I přestože o nezájmu žáků mluví odevzdaně, rozhodl se s ním bojovat. Tomáš Kadeřábek z Rohde & Schwarz vytvořil stavebnici pro základní a střední školy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J66o47s94e54f 52V58o93l17f38í33k 4158345939873

No to tedy objevil Ameriku. S podobnými stavebnicemi jsem si hrával jako dítě. A to je mi 71.

0/0
14.4.2018 7:04

P61a53v28e29l 52Š80e69s17t84á89k 3299340818

Ten pan ve videu by me teda moc nenamotivoval...

0/0
9.4.2018 7:55

P94a13v48e81l 94B51í68n70a 1633265842513

Nemělo něco podobného před 25lety v Abíčku reklamu? Voltík, nebo tak nějak se to jmenovalo.

0/0
9.4.2018 0:09

V96l91a60s78t53i23m50i57l 90K65o44c49u84r37e41k 4826593610144

Většina znalostí, které sme potřebovali rutinně znát, je dnes zahrnuta do počítačových programů, bude expanzivně přibývat věcí, o kterých nebudem vědět jak fungují ,ale jen vědět, jak je používat. A bude podstatně růst specializace. Ne že každý bude znát všechno.

0/−2
8.4.2018 21:38

P35a27v76e98l 13H89o51r19a82k 5349266967378

Nejde vubec o to znat vsechno. Jde o ty nejzakladnejsi zaklady a take o uvedomeni si reality. Pocitacove programy jsou jen 'virtualni realita'. Na leccos je to i uzitecne, ale ty opravdove zaklady je uzitecnejsi si 'osahat'.

0/0
9.4.2018 14:35

V43l76a55s88t19i37m40i75l 77K76o89c39u68r97e95k 4666203850214

Aby se děti motivovaly k technice, je jim potřebné ukázat špičkovou techniku, a to i za cenu toho, že to bude v zahraničí, pokud u nás podobné výrobky se nevyrábí. A ještě jednou opakuji názor, měla by to být možnost vidět obrázky pomocí elektronového mikroskopu, nanotechnologie a podobné high technologies.

Jinak děti spíše od techniky odradíme: pomocí nějakých prinitivních elektro- hrátek, odpovídajících pdesátým letům minulého století , v\lewpšených o pár LED blikátek.

0/0
8.4.2018 21:13

M11a21r58t33i29n 92H57r88o12u14d67n32ý 5747682174167

Na tohle děcka dnes nikdo nenaláká.

Základem je blikač LED se 2 tranzistory, pak 2-3 tranzistorový zesilovač, pípák nebo blikač s NE555, indikátor vybuzení (s IO čítačem a řadou LED), FM rádio , atp. Zkrátka nějaký vysloveně efektový věci.

Jak teče proud žárovkou a jaký se na ní udělá úbytek napětí, s tím děcka dnes neohromí.

0/−1
8.4.2018 14:24

M17a81r51t72i32n 31H38r56o50u85d68n43ý 5907542514717

Ježiš marjá, to je ale pí... Za 10 litrů?

Za pár dolarů můžete mít z ebaye nepájivé kontaktní pole s houfem propojovacích kablíků a hrstí součástek k tomu, od resistorů přes kondenzátory, LED, tranzistory a další, až po nejznámější typy IO (NE555, LM317, atp.).

A pokud někomu chybí měřáky, tak obligátní multimetry typu DT-830B se prodávaj po 3 dolarech.

0/−1
8.4.2018 13:52

J48a15n 94N25o83v52á35k 9955608484385

Než tuhle historii za 10 litrů, tak raději nějaký learnig kit s Arduinem, třeba:

https://www.ebay.com/itm/RFID-Learning-Starter-Kit-for-Arduino-UNO-R3-Upgraded-Version-Learning-Suite/272972611962

+3/−2
7.4.2018 19:05

J71i19ř53í 24J69a60n91o88t84a 2679225883

hezký pokus, ale děti by asi spíše přivítaly buď aplikaci na mobil, nebo PC hru

0/−1
7.4.2018 19:02

T79o81m11á82š 42L33u23d96v56í61k 5940838693736

Logitronik 02 staval 245 Kcs, jeho predchudce o stovku mene. Nebylo to levne, ale k prumernemu platu se cena neblizila.

+2/−1
7.4.2018 18:56

P90e31t64r 56N55i22v82n91i65c47k96ý 3702984825987

Pokud chceme děti nadchnout pro elektroniku a elektrotechniku techniku, vidím jako nejúčinnější systematickou činnost v rámci elektrokroužku pod vedením nadšených a zkušených vedoucích. Nevěřím, že (základní) školy mají dostatečně kvalifikované a nadšené učitelé, aby dokázaly děti nadchnout a systematicky je vzdělávat v technických věcech. Začít se musí na základních školách, ideálně na 2. stupni.

Zde seznam 135 elektro kroužků v ČR: https://www.hamik.cz

+1/−1
7.4.2018 18:46

P65e66t13r 35A26g24u43l81á69r 4917718470514

Ano, mimoškolní činnost je klíčová. Ale to je ve všech oborech. Fotbalista také nevyroste z hodin TV na základní škole.

+1/−1
7.4.2018 20:42

J81a19r24o68s54l95a68v 69C33h38r22o10b15o87k 4253634840706

Pff, to jsem měl už za komunistů, s drátkama a bezva pružinkama.

+1/0
7.4.2018 18:44

D34a39l97i90b93o91r 57B53a58r57a48n93e63k 9833736413206

voltik stoji osm stovek.. a je to to same.. jenom barevnejsi, jeste mame doma boffin, to je pro uplne malicke...

ale pan to chce prodavat do skol. a tam asi na nejakou dvacku hledet nebudou.. ale pro jednu tridu uz to bude pul micu... a takove dotace mivaji jenom hodne specialni skoly

altruismus mu proste neverim a touhu po cistem vzdelavani a probouzeni touhy po vzdelani uz vubec ne

+2/−1
7.4.2018 18:40

J56i33ř37í 26B12r23e38z41o38l90u35b20s35k27ý 7287839300472

Nejsem elektrotechnik a nemůžu hodnotit kvalitu stavebnice, ale podle mě je to až další stupeň, který může ukázat a přiblížit. Ten zájem jako takový už tam musí být. A souhlasil bych s tím, že chybí. A bylo to tak vždycky?

Žijeme obklopení technikou, i ty nejběžnější věci jsou neskutečně složité a většina lidí nemá nejmenší tušení, jak fungují. A vůbec jim to nevadí. Tohle nechápu.

+1/−1
7.4.2018 18:40

J17a52k89u24b 31N21a11v46a21ř31í39k 5733377362732

Pán asi nikdy neslyšel o tom, jak je populární Arduino :) Já jsem třeba jako dítě začínal na stavebnici Voltík - a různých takových jsou dnes desítky a školy je obvykle mají. Jen nestojí takové strašné peníze... počkat, to je vlastně výhoda! :)

+5/−1
7.4.2018 18:34

S77t68a40n57i54s32l26a68v 58R65o10s32e43c32k40ý 9305209421469

Dřív se o takové věci staralo Komenium.

0/−1
7.4.2018 18:28

J65i87ř29í 41B11o26č25e64k 6121174125633

synovi a vlastně i sobě bych to rád koupil, ale rozhodně ne za tu cenu. za našich mladých let se prodávalo něco podobného (už nevím název) za pár korun. žárovičky, přepínače, zvonek a já nevím co ještě

0/−1
7.4.2018 18:20

S62t98a45n57i57s86l36a75v 24R90o83s41e58c31k87ý 9675239791109

Podívejte se na odkazy u mých příspěvků, na trhu toho je k výběru dost.

+1/−1
7.4.2018 18:22

S28t41a90n69i85s57l37a39v 41R38o66s24e61c56k12ý 9465339961749

A to i jen do 1000,- Kč!

0/−1
7.4.2018 18:24

J82a43n 83P66a31v74e14l87k81a 3787371574501

Kupte mu arduino, pár periferií (prodává se i sada) a nepájivé propojovací pole.

0/−1
8.4.2018 8:30

P31e16t82r 32F71o38c59h98t 1294567945462

Ten pán je prachsprostý zloděj, výrobní cena toho nesmyslu je pod 500 Kč s tím, že 250 stojí ty dva čínské multimetry. Nicméně zavřít by měli ty co cizí peníze tohle kupuji.

+5/−4
7.4.2018 18:18

M57a76r31c83e55l 84B64a69k48o96š 4661446733

Akože sorry, to je kusovka, to sa bude predávať na desiatky stovky kusov. Zarátajte si do toho len tú super hrubú mzdu tých pár ľudí čo to bude skladať. O hľadaní partenrov, škôl, odbytu, reklame, návodoch, servise a podobne ani nehovorím. Neni to také jednoduché ako si myslíte. Tie meráky UNI-T sú vzhľadom na určenie stavebnice celkom štandard. Mohli tam byť aj oveľa väčšie čmejdy. Cenový rozdiel je značný, preto ťažko hádať čo všetko je vo výbave. ....

+5/−1
7.4.2018 18:23

S69t94a81n69i54s60l13a80v 25R92o55s72e79c74k93ý 9465749621859

https://www.hamshop.cz/pro-deti-c33/elektrotechnicka-stavebnice-electra-i-i295/

0/−1
7.4.2018 18:17

S87t30a72n97i81s13l36a93v 72R86o12s33e49c47k57ý 9115439771399

Elektro-technická stavebnice Z3/III

0/−1
7.4.2018 18:15

S74t95a90n64i41s83l75a20v 75R19o69s33e73c44k79ý 9555539951969

Něco jako:

http://elektrotechnicke-stavebnice.blogspot.cz/2012/03/mez-elektronik-01-02.html

0/−1
7.4.2018 18:10

E98w66a 28N65o39v93o23t68n15á 1351312727602

Propojovaci pole a digital za 100 kč prodávat školám za 20000 kč je zlodějina.

+5/−1
7.4.2018 18:08

S67t44a87n89i96s64l40a24v 16R91o59s83e13c62k38ý 9885699901149

Podobná stavebnice se tady na truh vyskyrovala už před cca 42 roky ( až na ty měřáky). A dalčí zajímavou byl i Merkur elektro ( tam se dal postavit ss elektromotor s budící cívkou nebo permanentním magnetem, zvonek, kompas, obvod se žárovkou a třeba i poměďovat.)

+8/−1
7.4.2018 17:57

M14a46r78c72e55l 40B60a70k28o24š 4691846543

Mal som ho. Bolo to skôr na základné mechanicko elektrické pokusy (magnet, drôt, cievka, prúd a podobne). Základné elektrosúčiastky, polovodiče tam ale neboli, proste bolo to troška z inej sféry elektro.

+1/0
7.4.2018 18:03

S45t19a64n38i56s88l58a88v 65R81o92s73e68c80k36ý 9405839791459

Píšu, že Merkur byla až ta další zajímava,stavebnice, ale jak v ůvodu píšu byla tady i podobná stavebnice s polovodiči ( plastové kostky, v každé nějaký aktivní nebo pasivní prvek a spojovací drátky.

0/−1
7.4.2018 18:08

S43t26a67n23i88s71l41a59v 45R92o21s98e45c16k14ý 9485929971109

http://elektrotechnicke-stavebnice.blogspot.cz/2012/03/mez-elektronik-01-02.html

+1/−1
7.4.2018 18:11

M42a79r42c25e48l 63B84a97k86o58š 4341406443

Fíha, s týmto som sa na škole vôbec nestretol.

0/−1
7.4.2018 18:18

S44t33a51n37i76s95l74a65v 24R39o23s94e53c82k56ý 9675639421439

Já se jako dítě smutně chodil dívat na podobnou za výlohu modelářskí prodejny.( cca 1973).

0/−1
7.4.2018 18:27

T42o83m47á65š 11K11u29c58h13a73ř 3547101218621

Nevidím tam wifi, ani bluetooth, ani GSM. Jak to nejde propojit s mobilem, je to dnes pro mladé k prdu. Bohužel. :-/ Možná to pro školu někdo koupí. Ale jedině opět někfo ze starší generace, který si toto neuvědomuje.

+1/−2
7.4.2018 17:55

V76l64a22s63t76i70m96i32l 43K27o49c28u29r94e80k 4386403320264

Podle té bedny, si asi spletl století. Děti by se optimálně na nějakých prázdninových akcích měy dostat k elektronickému mikroskopu, seznámit se nanotechnologiemi, a to v různých aplikacích,. etc a právě nějaké středověké metedy by se už ani neměly vyučovat.

+1/−7
7.4.2018 15:30

J89i97ř59í 95S67o50u35č57e46k 5706917689389

„elektronickému mikroskopu“

hmm...

+6/−1
7.4.2018 16:05

V12l42a75s27t44i13m86i71l 45K19o50c29u25r81e80k 4336773740424

tak lépe to bylo opravit,než se vysmívat.

Oparavuji na elektronový mikroskop.

0/0
8.4.2018 21:03

J32i83r30k64a 27N67o54v23á50k 6222605605509

Jako jo, ale jak chcete řešit nanotechnologie, když nepochopite ani ohmův zákon?

+8/−1
7.4.2018 17:38

J58a21k26u86b 29Z62e92m36á45n53e54k 2874183761518

Copak o to, ohmův zákon pochopíte, ale lidi by si měli vyzkoušet rozdíl mezi dílnou ve škole a praxí ve firmě. Pak by jim možná došlo, proč technika studenty zase tolik nebere.

Asi jako nadchnout člověka pro jízdu na motorce tím, že mu dovolíte cvakat přehazovačkou z horského kola.

0/0
7.4.2018 18:15

V68l54a33s67t95i58m46i53l 80K76o57c58u89r89e45k 4586843580984

Nemusíte hned všechno pochopit, ale vidět ten mikrosvět, to je nejlepší motivace.

5 leté dítě také nechápe jak funguje notebook ale dovedeho ovládat, a je to motivační.

0/0
8.4.2018 20:59

V69l13a65s92t14i24m80i16l 85K40o74c75u18r90e12k 4546953870914

To je právě ten omyl.

0/0
8.4.2018 21:34

S64t90a22n67i44s19l70a14v 13R46o98s93e69c38k19ý 9165479131609

A jen tak mimochodem, co je to elektronický mikroskop?

+1/−1
7.4.2018 18:30

V28l53a24s52t59i23m15i11l 48K67o86c45u49r70e91k 4936173570454

Pokud jsem název napsal mylně, stačilo opravit.

Elektronový mikroskop je obdoba světelného mikroskopu, ve kterém jsou ale fotony nahrazeny elektrony a skleněné čočky elektromagnetickými čočkami. Elektromagnetická čočka je v podstatě cívka, která vytváří vhodně tvarované magnetické pole.

CIli motivační je, no co dá používat, copod ním můžme vidět. TO je zajímavé a motivační

0/0
8.4.2018 21:02

V30l82a43s20t77i68m86i45l 15K46o98c83u64r51e45k 4686483490484

oprav elektronový mikroskop

0/0
8.4.2018 21:04

P61e53t38r 18A31g46u25l11á58r 4337768440114

IMHO úkrok stranou. Tohle je totiž přesně to, co nikoho moc nezaujme a když, rychle narazíte na limity. Chybí tam moderní prvky. Když narazíte na kantora, který zná moderní online prostředky, jako je třeba Circuit simulator nebo jemu podobné, nepotřebujete stavebnici a na displeji si takovou stavebnici nasimulujete za pár minut. Navíc vám ukáže daleko víc, například dynamicky se měnící směr všech proudů a "osciloskop" si přidáte na kterékoliv místo chcete. A když už někdo dojde k limitům tady, jsou k dispozici ještě rozsáhlejší simulátory. Výhoda? Škola nemusí nakupovat elektronický odpad a kantoři i studenti jdou s dobou. Tato stavebice je poplatná době, ve které konstruktér vyrůstal. Také jich doma ve skříni ještě pár mám. Ale věřte mi, že děti daleko víc zaujme, když si na simulátoru rozblikáme multivibrátor a když to ubastlí ze součástek, tak to bliká přesně jako na displeji a navíc si něco co vyrobili za pár korun mohou i odnést domů.

+7/−1
7.4.2018 12:19

P57e11t81r 76B84ü42r45g82e72r 4777106637490

Já myslím, že sice máte dost pravdu - ale potřeba je obojí: simulace jsou vynikající směr, ale zároveň je dobře neztratit kontakt s hmotou, osahat a sám si zkusit něco sestavit. A hlavně: ta snaha udělat něco pro rozvoj technického školství je jistě chvályhodná. Stovky dalších sociálních andragogů naši zemi dopředu neposunou.

+9/−1
7.4.2018 14:05

V82l32a92s14t11i52m53i68l 95K91o90c74u22r73e61k 4676373210374

1. jsem napsal, ty chtytřejší děli je potřebné zavést do mikrosvěta, tam dnes vznikají veškeré High Technologies, ti méně zdatní si pak ošahají mteriál v účňáku a ti ještě méně zdatní pak automontovně.

2: Rozvoj technického školství např. v USA si financují firmy samy a to v pro nás neřestavitelně velkých částkách, které by náš stát stejně neměl.

Z historika neuděláte kvantového fyzika. Na druhíé straně by měla být zpřísněna podstatně akreditace VŠ v oblasti některých humanitně zaměřených VŠ a oborů, s tím naprosto souhlasím.

+2/0
7.4.2018 15:40

V12l97a36s62t68i67m83i15l 13K64o87c75u38r53e81k 4636923170544

R^R^

0/0
7.4.2018 15:31

V32l33a89s41t61i19m89i11l 72K68o83c25u44r65e71k 4616503550694

To je omyl.

0/0
7.4.2018 15:40







Najdete na iDNES.cz