Dálnice D3 v jižních Čechách (ilustrační foto).

Dálnice D3 v jižních Čechách (ilustrační foto). | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Odvážný slib: do roku 2021 z jižních Čech po rychlostní silnici do Lince

  • 8
Rok 2021 je nejzazším termínem, kdy by mělo být dokončené kvalitní silniční spojení mezi jižními Čechami a Rakouskem. Po úterním společném jednání to uvedl český ministr dopravy Antonín Prachař a hornorakouský hejtman Josef Pühringer.

„Potvrdili jsme si ambiciózní plán, že skončíme s výstavbou dálnice D3 před Českými Budějovicemi v roce 2018 a dokončíme napojení našich dvou strategických komunikací do roku 2021. Dotkli jsme se rovněž otázky uzavření mezistátní smlouvy mezi Českou republikou a Rakouskem, což je sice formální, ale nutný krok pro to, aby nikdy v budoucnu nebylo zpochybněno místo napojení těchto komunikací,“ uvedl po jednání český ministr dopravy Prachař.

Podle předsedy Sdružení pro výstavbu D3 a R4 a zároveň senátora Pavla Eyberta je to pro jižní Čechy velmi dobrá zpráva.

„Je to posun vpřed, protože dosud nebyl žádný termín stanoven. My jsme dlouho tlačili, aby česká strana slíbila, dokdy R3 dokončí. To se teď podařilo. Uvidíme, jak to bude závazné,“ podotkl Eybert. „Ideální by samozřejmě bylo, kdyby vznikla mezistátní dohoda, kterou by podepsali ministři dopravy s pověřením vlád obou států,“ dodal Eybert.

Budějovice - Linec

Podle původních plánů měla vést z Českých Budějovic až na rakouské hranice dálnice D3. V 90. letech však byla zvolena úspornější varianta rychlostní silnice.

R3 má tři úseky o délce 24 km, původně se mělo stavět již v roce 2007. 

Za hranicí bude navazovat rakouská rychlostní silnice S10 o celkové délce 38 kilometrů do Unterweitersdorfu, kde se napojí na dálnici A7 do Lince. Větší část (22 km) S10 by měla být zprovozněna příští rok. Poslední úsek hodlá rakouská strana stavět, až se z druhé strany přiblíží R3.

V současné době je na české straně aktivita okolo R3 v podstatě rovna nule. Oproti tomu za hranicemi práce na rychlostní silnici S10 postupují mílovými kroky.

Už na konci letošního roku by měl být hotov obchvat Freistadtu, o rok později pak bude dokončen 22kilometrový úsek, který navazuje na dálnici do Lince. A to včetně dvou velmi nákladných tunelů. Celkem Asfinag, který má v Rakousku výstavbu dálnic na starosti, proinvestuje 718 milionů eur (zhruba 20 miliard korun). Českou stranu vyjde dle odhadů 24 kilometrů R3 na 11,5 miliardy korun.

Ministr dopravy a hornorakouský hejtman probírali v úterý také železniční spojení z Prahy a Lince. Česká část moderního koridoru do Českých Budějovic by měla být hotová v roce 2018 a potom by se mělo pokračovat dál směrem k hranici.

„Jsem nesmírně rád, že výstavba bude pokračovat, protože rozvoj dopravní infrastruktury je klíčový pro spolupráci a integraci mezi našimi zeměmi,“ uvedl Pühringer.