Zanádražní silnice v Českých Budějovicích má být dokončena příští rok.

Zanádražní silnice v Českých Budějovicích má být dokončena příští rok. | foto: Slavomír Kubeš, MF DNES

Budějovičtí nadávají na kolony, ale proti novým silnicím protestují

  • 10
Neprůjezdné České Budějovice vadí desetitisícům lidí. Když však začnou ve městě plánovat silnici, která dopravě ulehčí, hned ji začnou odpůrci blokovat. Teď odmítají dálniční přivaděč.

Jak dlouho trvá příprava a stavba silnice v krajském městě? V Českých Budějovicích dlouhých 17 let. A to proti ní nikdo neprotestuje.

Je to případ zanádražní komunikace, která bude hotová do konce roku 2015 a odlehčí přetíženým ulicím Novohradská a Nádražní.

MF DNES se podívala na dalších 11 dopravních staveb, které jsou pro jihočeskou metropoli nejdůležitější podle Integrovaného plánu organizace dopravy (IPOD). Prognóza není pro řidiče pozitivní. V dalších minimálně pěti letech se pravděpodobně mnoho nezmění.

Plánované dopravní stavby v Budějovicích

1. Obchvat dálnice D3
2. Severní spojka
3. Zanádražní podjezd
4. Spojka Horáková - Strakonická
5. Silnice Litvínovická - Lidická
6. Silnice Horáková - Litvínovická
7. Jižní spojka
8. Most Boreckého - U Trojice
9. Hlinský přivaděč
10. Srubecký přivaděč
11. Nová Plavská

Pozn: Stavby jsou řazené podle důležitosti, jak je uvádí Integrovaný plán organizace dopravy.

Kromě zdlouhavých příprav, získávání povolení či průtahů při výběrových řízeních brzdí stavby skoro vždy i odpor obyvatel.

Aktuálně to potvrzuje třeba odmítavý postoj mnoha obyvatel Nového Vráta proti Hlinskému přivaděči, který má odvádět a přivádět auta z dálničního obchvatu do města. "Je nesmyslný a neobhajitelný," zdůraznil jeden z tamních obyvatel Jaroslav Janda.

A podobný názor mají i další, například Karel Turek, který spoluzaložil občanské sdružení Hlinská - klidné bydlení. "Až dosud naše připomínky úředníci i politici ignorovali. Navíc není pravda, že jsme se ozvali až nyní. Proti stavbě jsme už 15 let," řekl Turek.

Zastupitelé přesto schválili záměry odkupů některých pozemků určených pro přivaděč. Na samotnou stavbu se může dostat podle odhadů nejdříve za deset let.

Tamní obyvatelé se domnívají, že stavba není potřebná a budou stačit ostatní dálniční přivaděče. V IPODu však ten Hlinský figuruje mezi významnými akcemi na 9. místě, takže podle odborníků potřebný bude.

Tam, kde nikdo nežije, nejsou silnice potřeba, říká Popelová

Alespoň trochu pravdy je v tomto případě na obou stranách. Vrátečtí mají oprávněné obavy, že přijdou o klidnou lokalitu k bydlení a nová silnice ještě více zatíží Rudolfovskou třídu.

"Jenže odněkud zkrátka silnice vést musíme. Tam, kde nikdo nežije, nejsou potřeba. Je jasné, že až začneme mluvit o přivaděči, který bude končit v Mladém, také se ozvou někteří tamní obyvatelé. Tomu se těžko vyhneme," přiznává náměstkyně primátora Ivana Popelová (HOPB).

Z Nového Vráta plánuje město ještě jednu silnici, ta má oblast spojit se Suchým Vrbným. Dnes tam vede komunikace, která je v kritickém stavu, i tak je ovšem využívaná a denně tam projedou až tři tisíce aut.

"Nahradit by ji měl takzvaný krček. Především této stavby se týkaly schválené výkupy pozemků. Projekt jsme spojili s přivaděčem proto, že na něj naváže," vysvětlil náměstek primátora Miroslav Joch (ČSSD). Krček už měl být podle původních odhadů hotový. Nejdříve by se na něj mohlo dostat za rok.

Co se týká odporu, je Hlinský přivaděč jen špičkou ledovce. Ze seznamu v IPODu jsou úplně zastavené nebo zbržděné přípravy hned tří dalších projektů. Lidé odmítli Jižní spojku, pod peticí je 4 500 podpisů, a na radnici tak přípravu v roce 2012 zastavili (více čtěte zde).

Část obyvatel se také staví proti tunelu z Dobrovodské do Plynárenské. Ten by ulehčil viaduktu na Rudolfovské třídě a v okolí. A podobné je to i u spojky mezi Strakonickou a ulicí M. Horákové, tedy mezi sídlišti Máj a Vltava.

"Řidiči ve městě jsou v těchto dnech naštvaní na současnou situaci na Husově třídě, kde je provoz v jednom pruhu. Kdyby byla propojka hotová, elegantně by všichni dojeli domů na Máj," zmínil Joch.

Kvůli odporu obyvatel zástupci města téměř rezignovali také na silnici, která by spojila Litvínovice a sídliště Máj, a částečně tak odlehčila dopravě na Dlouhé louce. Časem tam tak vznikne maximálně místní obslužná komunikace, která vznikne postupným zastavováním území.