Letecký snímek Českého Krumlova.

Letecký snímek Českého Krumlova. | foto: Jan Dvořák, iDNES.cz

Český Krumlov potřebuje úlevu od dopravy. Pomůže tunel ve skále?

  • 0
V listopadu začala v Českém Krumlově vznikat dopravní koncepce, jejíž příprava potrvá rok. Do budoucna by to měl být základní materiál pro očekávané projekty, které mají ulevit provozu ve městě na seznamu UNESCO.

Potřebuje Český Krumlov obchvat? Ulevil by mu tunel ve skále, nebo lepší řešení parkování? A má šanci otevřít se více cyklistům? I na takové otázky má jednoznačně odpovědět dopravní koncepce, kterou si za 1,5 milionu korun nechává krumlovská radnice zpracovávat od firmy NDCon.

Její příprava potrvá celý rok. „První část začala 2. listopadu a potrvá do středy 16. listopadu. Jedna její část se bude týkat průzkumu dopravního chování mezi obyvateli města. Zástupci zpracovatelské firmy je osloví přímo doma a zanechají jim dotazníkové archy. Otázky ale bude možné zodpovědět i elektronicky,“ popsal místostarosta města Josef Hermann s tím, že tazatelé se budou vždy prokazovat průkazem s hlavičkou města, zpracovatelské firmy a svým jménem.

Druhá část podzimního průzkumu začala v ulicích Krumlova před několika dny. Na deseti vybraných stanovištích se jako zápis získává i část registrační značky a typ vozidla.

Současně také celé dva týdny potrvá kontinuální měření hustoty dopravy, a to prostřednictvím kamerového systému, který bude nainstalovaný na sloupech veřejného osvětlení poblíž frekventovaných silnic.

V listopadu je nejméně turistů

Listopad není jako měsíc pro měření vybraný náhodou. „Je to doba, kdy je ve městě relativně nejméně turistů a město není tolik vytížené. Bude tedy prostor na zmapování především místní dopravy. Další série měření je potom naplánovaná na léto příštího roku,“ informoval Hermann.

Koncepce by se neměla zaměřovat pouze na osobní automobilovou dopravu, ale na všechny možnosti pohybu lidí ve městě. Plány na zlepšení by tak měla najít i u veřejné hromadné dopravy. Zabývat se bude také chodci nebo návyky cyklistů.

Vedení Českého Krumlova totiž dlouhodobě připravuje i řadu zlepšení, která by umožnila využití jízdních kol jako dopravních prostředků přímo ve městě po vzoru některých západoevropských velkých měst. Stanoviště pro cyklisty by mělo být i na autobusovém nádraží, jehož dlouho očekávaná modernizace je ve městě po letech odkladů také aktuální.

„Vybraná firma například v současné době řeší novou podobu pěší zóny v Olomouci. A my doufáme, že nám pomohou třeba také s takovou koncepcí naší pěší zóny, s níž bychom mohli být do budoucna spokojeni. Je dobře, že to jsou lidé, kteří mají zkušenosti s využitím technologií, protože i u nás, pokud chceme o něčem takovém uvažovat, je jasné, že to bude o nejmodernějších technologiích,“ míní místostarosta.

Výstupem koncepce by měla být nejen detailní data o dnešní situaci, ale hlavně i návrh na zlepšení na kritických místech Krumlova. Odpověď by měla najít například na to, do jaké míry je místní doprava ve městě ovlivněna tou tranzitní.

„Sice každý vidí, že tranzitní doprava situaci v Krumlově v některých aspektech zhoršuje, ale nikdo neumí říci do jaké míry. S touto koncepcí bychom měli do rukou dostat jasná data, která potom budeme schopni poskytnout třeba i úředníkům Jihočeského kraje nebo Ředitelství silnic a dálnic, s nimiž pak budeme vymýšlet konkrétní způsoby řešení komplikací,“ podotkl českokrumlovský starosta Dalibor Carda.