Když přestanou lidé jezdit načerno, mohou mít děti do 15 let MHD zdarma

  8:39
Od úterý je Slavoj Dolejš ředitelem budějovického dopravního podniku. Chce zjednodušit systém jízdného a sní o zavedení městské karty. „Kdo by jel třeba na plovárnu hromadnou dopravou, mohl by pak dostat slevu a naopak,“ říká.

Slavoj Dolejš, ředitel Dopravního podniku města České Budějovice | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Ani se nemusel stěhovat do jiné kanceláře. Slavoj Dolejš je sice od úterý 9. června novým ředitelem Dopravního podniku města České Budějovice, už předtím byl rok a tři čtvrtě pověřený jeho řízením. Přesto se toho pro něj dost změní. Očekává větší tlak. Chce omladit vozový park a připravit ucelenou marketingovou strategii.

Dopravní podnik dlouho fungoval i bez ředitele. Co teď bude jinak?
Museli jsme fungovat stále stejně, pouze jsem se vyhýbal strategickým rozhodnutím. Třeba změnám v organizační struktuře podniku nebo vytváření obchodní a marketingové strategie, zjednodušení MHD. Na to se budu chtít zaměřit. Koncepční materiály, podle kterých postupovat, nám chybí.

Co uděláte nejdříve?
Společně s představenstvem musíme naplánovat dlouhodobou obnovu vozového parku. Musíme to navázat na možnosti získání peněz z dotací. Pak jsem si dal úkol zaměřit se na reklamu a připravit nějaký ucelený plán. K tomu bude následně potřeba i podpora města jako stoprocentního vlastníka.

Mluvíte o obnově. Jak staré jsou autobusy a trolejbusy?
V průměru deset let. Naštěstí jsme nakupovali postupně v průběhu let, a tak nehrozí nějaké rychlé zestárnutí. Z hlediska provozu a nákladů i požadavků objednatelů je lepší mít co nejmladší vozový park. Teď jsme třeba vyřadili dva hodně staré autobusy z let 1997 a 1998.

Přibudou nějaké nové?
Do konce roku to budou tři kloubové autobusy s klimatizací. Věřím, že ji cestující ocení. Ještě jsme chtěli dva nové trolejbusy, které mohou jet bez napájení určitou vzdálenost. Jsou ideální pro provoz ve výluce. Nepodařilo se je však vysoutěžit.

Posílíte do budoucna provoz trolejbusů?
V současné době vyjde provoz autobusu asi o 20 korun na kilometr levněji. Z tohoto pohledu spíše jen zachováme stávající trať. Cestou, kterou bychom se mohli vydat, jsou elektrobusy. Na baterie dojedou 20 až 30 kilometrů a napájí se z trolejové sítě. Jsou ovšem velmi nákladné, takže si je bez dotací nemůžeme dovolit.

Slavoj Dolejš

(37 let)

Slavoj Dolejš byl už od podzimu 2013 pověřen řízením podniku, tehdy na funkci ředitele rezignoval Jaroslav Ďuriš. V úterý ho do funkce po výběrovém řízení dosadilo představenstvo společnosti. Dolejš je zároveň místopředsedou představenstva a v budějovickém dopravním podniku působí pátým rokem. Druhé volební období je rovněž zastupitelem města České Budějovice. Nejdříve se vyučil elektromechanikem, po střední škole vystudoval obor teritoriální studia na VŠERS a poté hospodářská studia na Univerzitě J. A. Komenského. Je ženatý a má dva syny, mezi jeho koníčky patří rybaření.

Cestující si často stěžují na zápach ve vozech. Je možné s tím vůbec něco udělat?
Otestovali jsme všechno možné. Řešili jsme to i s výrobcem. Navíc, co jednomu voní, jinému páchne. Nejlépe je v autobuse, když je čerstvě umytý. Dodavatele služeb budeme tlačit k tomu, aby přidávali vonné složky, jako když si necháte při mytí provonět auto. Je ale jasné, že v autobuse to nemá šanci tak dlouho vydržet.

Město se mění. Bude kvůli tomu nutné měnit jízdní řády?
Razantní změny nejsou vhodné, ale musíme být flexibilní, to je naše povinnost. V souvislosti s vybudováním záchytných parkovišť bychom měli zavést spoje, které odtud budou jezdit do centra. Obsloužili bychom nově například Jírovcovu ulici.

A co posílení linek do okolních obcí, které stále rostou? Obcím případný nárůst spojů hodně zatěžuje rozpočty, vy je asi také nebudete dotovat. Je nějaké řešení?
Je to řešitelné. Je to otázka krajské samosprávy. Kraj přispívá obcím na dopravní obslužnost v jejich katastru, jenže autobusy je vezou až za jejich hranice. Na to už ale peníze nedává, to pak doplácí město České Budějovice. Možná by stálo za to, aby kraj při dotování dopravy systém pozměnil. Ale vím, že by pak bylo nutné peníze jinde ubrat.

Dalším problémem jsou zastávky a jejich často nevyhovující stav. Ví se o tom roky, ale moc se nemění.
Máte pravdu. Mně se ale nelíbí ani ty prosklené v centru. Často už jsem si u nás i v cizině všiml hezčích a mrzelo mě, že nejsou podobné v Budějovicích. Věřím, že se může stav zlepšit, pokud by se podařilo v soutěži získat firmu, která by je měla kompletně na starost. Prodávala by na nich reklamu, my bychom na oplátku požadovali kvalitu a něco navíc, například stojany na kola u zastávek. Zkusím to navrhnout, v tomto případě je míč na straně města.

V dopravním podniku jste pátým rokem. Mohl jste se tak dlouhodobě připravovat pro funkci ředitele. Nebudou vám teď vyčítat, že jste měl výhodu? Navíc jste politik z koaliční strany.
Myslím si, že to není úplně od věci. Dopravní podnik je hrozně moc na očích a některá rozhodnutí jdou z města a jsou politická. A určitě to každý může říkat a bude mít pravdu. Měl jsem přístup k informacím, ale od dopravního podniku či města je mohli získat i další uchazeči ve výběrovém řízení.

Řekl jste: Jednou nastane okamžik, kdy se bude muset zdražit. Už se ten okamžik blíží?
Nemám plán na zdražení, ale na zjednodušení systému. Myslím si, že je důležité maximálně podporovat naše stálé cestující, tedy abonenty. Pro ně si dovedu představit, že by mohli mít cestování do budoucna ještě výhodnější. Co se týká krátkodobého jízdného, rád bych docílil jedné jediné jízdenky.

Všude tam, kde jsem jezdil MHD, jsem nic podobného neviděl. Vždy je na výběr více možností.
Myslím, že je třeba zachovat hodinovou jízdenku, ze které se člověk dostane z Rožnova až na Hlubokou a stojí 16 korun. Problém je s 20minutovou za 13 korun. Hodně lidí ji často označí později, aby se vešli do vyhrazeného času, nebo jedou o pár minut déle. Ukazuje se, že ten rozdíl tří korun je pro cestující stále velký.

Alespoň si jízdenku koupí. Kolik máte černých pasažérů?
Ročně máme 14 tisíc záchytů. Spočítali jsme, že nám na jízdném za rok uteče šest milionů korun. Kdyby všichni platili, stačí přidat dva miliony korun a děti do 15 let mohou mít MHD zdarma. Právě mladé cestující chceme motivovat a vychovávat si je, aby s námi jezdili stále.

Chcete podporovat ty, kteří si předplácejí dlouhodobé kupony a jezdí MHD pravidelně. Jak?
Ideální by bylo, kdyby se nám podařilo zavést městskou kartu a provázat ji s ostatními městskými společnostmi. Dovedu si pak představit třeba obchodní model, kup si roční kupon a budeš mít některá parkoviště zdarma.

Nesmělo by to však dopadnout jako s opencard.
To je jasné. Už jsme i dostali nějaké nabídky. Je rozumné se připojit k něčemu, co funguje, pak to nebude tak drahé. Třeba Plzeňská karta je podle mě skvělá. Karta by mohla fungovat třeba jako průkazka do knihovny, pro vstup na plovárnu. Dovedu si představit, že koupím přes systém vstupenku na fotbal a na něj pak mohu jet MHD zdarma. Výhod může být celá řada. Tohle je ale věc politického rozhodnutí.

Autor:
  • Nejčtenější

Budějovice odvrací i druhý mečbol, Litvínov vyfoukl Kometě třetí bod

24. března 2024  16:50,  aktualizováno  21:11

Zatímco Pardubice se Spartou už odpočívají, zbývající dvě čtvrtfinálové série se potáhnou minimálně...

Budějovice potřetí porazily Třinec, sérii rozsekne až sedmý duel. Litvínov jde dál

26. března 2024  17:15,  aktualizováno  22:41

Čtvrtfinálová série Třince proti Českým Budějovicím zůstává po šesti zápasech vyrovnaná. Oceláři ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kometa v Litvínově srovnala sérii, Třinec nevyužil mečbol v Budějovicích

22. března 2024  16:50,  aktualizováno  21:26

Čtvrtými zápasy pokračovalo čtvrtfinále play off hokejové extraligy. Třinec si mohl zajistit postup...

Rysí rodince na Krumlovsku se daří, matka učí koťata ničit fotopasti

26. března 2024  13:50

Fotopast v lesích na Českokrumlovsku zachytila radostné okamžiky rysí rodinky. Tři koťata rysice...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hořící kostel na Třeboňsku hasilo devět cisteren, požár je pod kontrolou

25. března 2024  20:10

Hasiči Jihočeského kraje zasahovali u požáru kostela v Chlumu u Třeboně. Pod kontrolu se jim ho...

Dokončí Budějovice velkolepý obrat? Kluci dýchají jeden za druhého, říká kouč

28. března 2024  9:29

Znojmo v roce 2007, Sparta v roce 2021 a Vítkovice loni. To jsou tři týmy, které v historii českého...

Muž na čerpací stanici rozléval benzin a škrtal zapalovačem. Chtěl se upálit

28. března 2024  8:06,  aktualizováno  8:31

Písecká policie zadržela ve středu večer na čerpací stanici zmateného muže, který rozléval benzin z...

Spolkový dům postaví podle Studia reaktor, v soutěži bylo 54 uchazečů

27. března 2024  16:20

V architektonické soutěži na nový spolkový dům a opravu obecního úřadu v Komařicích na...

Náraz do stromu obrátil auto na střechu, jeho řidička na místě zemřela

27. března 2024

Tragická nehoda se stala brzy ráno na Táborsku. Řidička tam zatím z nejištěných příčin vyjela mimo...

Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč
Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč

Každý týden můžete získat zajímavé balíčky od značek Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč. Hrajte s námi a získejte hlavní výhru, balíček s...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...