Pokud by někdo požádal kartářku, aby mu vyložila, kdy bude hotová dálnice D3, možná by byl její údaj přesnější než oficiální harmonogram. Různé brožury dopravních staveb zůstávají roky v podstatě stejné. Mění se pouze jedna zásadní věc. Čas.
MF DNES má ale k dispozici vládní dokument dopravní sektorové strategie, kde jsou důležité termíny uvedené. Tak například kompletně hotová dálnice D3 z Českých Budějovic do Prahy bude podle dokumentu nejpozději v roce 2035.
Nové silnice v krajiD3 Veselí nad Lužnicí - Bošilec D3 Borek - Úsilné D3 Bošilec - Ševětín D3 Ševětín - Borek D3 Úsilné - Hodějovice D3 Hodějovice - Třebonín R3 Třebonín - státní hranice R4 Skalka - Milínská křižovatka R4 II/118 - Mirotice I/20 Pištín - České Vrbné I/20 Budějovice, severní spojka I/34 Lišov - Vraník |
Za své tak okamžitě berou politická prohlášení o tom, že je tato stavba prioritou. Být může, nicméně dlouhé průtahy, především ve středočeské části, dokončení D3 výrazně oddalují.
Mnohem lépe vyznívá stavba obchvatu Budějovic, který má být hotový do roku 2021. V tu dobu už by se mělo pracovat také směrem na jih od krajského města na rychlostní silnici R3 k rakouským hranicím.
Pozitivní je, že jak výstupy z Operačního programu doprava, tak i slova nového ministra Antonína Prachaře zní stejně v tom, že peníze nejsou problém. Ve zmíněném strategickém dokumentu se píše, že by měl stát ročně na dopravní stavby v Česku uvolnit 70 miliard korun, aby se podařilo udržet termíny.
"Dostavba dálnice D3 není otázkou peněz, ale otázkou připravenosti staveb a jednotlivých smluv," řekl ministr dopravy Prachař.
Upozornil, že si pravděpodobně nechá zpracovat audit příprav, peníze na Státním fondu dopravní infrastruktury na D3 totiž jsou.
Lze ještě věřit termínům?
Je otázkou, nakolik je ještě možné věřit termínům, byť jsou z oficiálních dokumentů. Vždyť jen Ředitelství silnic a dálnic je pravidelně odsouvá dál a často už raději píše, že jsou pouze orientační.
Například materiál Ředitelství z roku 2005, který počítá s tím, že stavba i těch nejméně připravených úseků by mohla začít v roce 2010. Realita je taková, že po osmi letech je u některých úseků termín zahájení posunutý přesně o osm let, tedy na rok 2018. Jako by se za uplynulé roky nic nestalo.
To potvrzuje i senátor a předseda Sdružení pro výstavbu D3 a R4 Pavel Eybert. "Bohužel, je to tak, že někde příprava nepostupuje. Vždyť za minulý rok nevykoupilo Ředitelství silnic a dálnic v podstatě ani metr čtvereční pozemků určených pro stavbu dálnice. Oni je totiž majitelé ani nechtějí prodávat, nikdo se jim nemůže divit, když jim nabízejí jedenáct korun za metr čtvereční," zdůraznil Eybert.
Senátor doufal, že nedávná změna zákona výkupům naopak pomůže. "Mělo to být tak, že majitelům nabídnou cenu od 100 do 150 korun za metr. Pokud na ni nepřistoupí a dostalo by se až na vyvlastnění, byla by cena za metr těch 11 korun. Tam měla být jasná motivace k prodeji. Jenže oni tak nízké částky musí ze zákona nabízet rovnou," vysvětlil Eybert.
Věří, že letos začnou práce alespoň na dvou připravených úsecích Veselí nad Lužnicí - Bošilec a Borek - Úsilné. U obou se čeká na opětovné vyhodnocení nabídek zhotovitelů. Eybert dodal, že bez průtahů mohly práce začít už před rokem a půl. Celkové dokončení dálnice tak nechce vůbec odhadovat.