Na trati, která je nejnebezpečnější v kraji, se staly od roku 2004 už tři tragické nehody vždy dvou motorových vlaků. Dohromady zemřeli tři lidé a desítky jich byly zraněny. Příčina byla vždy stejná - selhali strojvedoucí, kteří vyjeli s vlaky proti sobě a na chybu už je nemohlo nic ani nikdo upozornit.
"Právě takovým nehodám nové zařízení stoprocentně zabrání. Pokud například vyjede vlak na trať mimo povolení, Radioblok varuje strojvedoucího akustickým signálem a vlak do deseti vteřin automaticky nouzově zastaví," vysvětlili generální ředitel společnosti AŽD Prahy Zdeněk Chrdle.
Právě tato společnost nové zabezpečovací zařízení vyvinula. Jde vlastně o jakousi centrálu, kterou ovládá dispečer, a přijímač ve vlaku. Podle železničářů ani nehrozí, že by jej poškodili vandalové nebo počítačoví hackeři.
V případě selhání vlak sám zastaví
"Strojvedoucí může na trať vyjet až poté, co mu dispečer elektronicky povolí jízdu. V každé stanici strojvedoucí pošle odhlášku zadáním číselného kódu stanice, aby potvrdil svou pozici. V případě jakéhokoliv selhání přístroj vlak zastaví," dodal mluvčí společnosti Jiří Dlabaja.
České dráhy nyní budou budou na trati nové zařízení několik měsíců zkoušet. Pokud se v běžném provozu od května do konce roku osvědčí, dostanou povolení od Správy železniční dopravní cesty, aby jej mohly oficiálně používat.
Zařízení by se tak mohlo objevit i na dalších tratích ze Šumavy směrem na Strakonice. Středeční zkouška Radiobloku si vyžádala dvouhodinovou výluku.