Odklepnuto. Slavnostní zahájení stavby úseku D3 Bošilec - Ševětín. Na snímku...

Odklepnuto. Slavnostní zahájení stavby úseku D3 Bošilec - Ševětín. Na snímku zleva primátor Českých Budějovic Jiří Svoboda, jihočeský hejtman Jiří Zimola, premiér Bohuslav Sobotka, ředitel státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa, ministr dopravy Dan Ťok, starostka Ševětína Romana Hajská a ředitel divize Metrostavu specializované na dopravní stavby Josef Neuwirth. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Zásadním dopravním stavbám neplatí dokumenty EIA, hrozí jim zpoždění

  • 5
Dopravní stavby za desítky miliard korun se opírají o stanoviska vlivu na životní prostředí EIA platná pro starý zákon z roku 1992. Nově však musí být v souladu s letošní úpravou. Ministerstvo hledá cestu, jak je ověřit, aby platila dál. Jinak se může zahájení prací posunout minimálně o rok. Problém se týká například dálnice D3, obchvatu Českých Budějovic nebo silnice R4.

„Když vše půjde dobře, vyhlásí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) příští rok soutěž na stavbu obchvatu Českých Budějovic,“ prohlásil ministr dopravy Dan Ťok, když v září navštívil Jihočeský kraj.

Jenže dálniční obchvat, a s ním celá řada dalších zásadních dopravních staveb, se naopak může dostat do problémů a značného zdržení.

Komplikace souvisejí se stanoviskem EIA, tedy dokumentem, který posuzuje dopady a vliv stavby na životní prostředí. Většina z kladných stanovisek se opírá o zákon z roku 1992, nově však musí být v souladu s tím z letošního roku. A stát tak musí spěchat, aby vše sladil.

V případě, že by musel zpracovávat EIA znovu, zahájení prací by to oddálilo minimálně o rok, reálně však spíše o dva i více.

„Je nutné doložit, že každý konkrétní projekt ani okolí, ve kterém se nachází, nedoznaly změn, v důsledku nichž by mohl mít významný negativní vliv na životní prostředí či veřejné zdraví. Pak je možné platnost stanoviska na žádost prodloužit,“ vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Opakování procesu EIA by si vyžádalo minimálně rok

Akce, kterých se to týká, jsou často ve značně pokročilé fázi příprav. Bez platné EIA by je však nebylo možné vůbec zahájit. „Projektů, které svou dosavadní přípravu opírají o EIA vydaná dle zákona číslo 244/1992, jsou řádově desítky za desítky miliard korun. Jejich zahájení je naplánované převážně v následujících dvou letech,“ upozornil mluvčí Neusar.

Na jihu Čech se to týká zejména dálnice D3, obchvatu Budějovic, nedokončené části rychlostní silnice R4 i železnice a jejího IV. koridoru.

„Ministerstvo dopravy nyní hledá společně s ministerstvem životního prostředí cestu, jak i tato dříve vydaná stanoviska věrohodně ověřit a potvrdit jejich správnost,“ informoval dále Neusar.

ŘSD už proto připravilo a předložilo potřebné dokumenty. Na základě nich by ministerstvo životního prostředí mělo být schopné rozhodnout. V takovém případě pak bude platnost stanoviska prodloužena.

Pokud bude EIA potvrzená, může se v klidu pokračovat dál. Někde je úspěšné potvrzení důležitější o to víc, že už se na základě takového dokumentu pracovalo i při přípravě územního rozhodnutí.

„Opakování procesu EIA by si vyžádalo minimálně 12 měsíců,“ konstatoval Neusar. Předpokládá však, že vše bude v pořádku a žádné zdržení nenastane.

Už tak jsou oproti původním plánům některé stavby ve velkém skluzu. Platí to například o obchvatu Budějovic. Naopak dálnici D3 se v poslední době daří a staví se hned na třech místech mezi Českými Budějovicemi a Táborem.

„Také výkupy pozemků na budoucím obchvatu krajského města teď postupují rychle kupředu,“ prohlásil generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

Stát se zavázal, že po dálnici D3 z Prahy až k hranicím s Rakouskem se řidiči projedou v roce 2030. „Současné plány počítají s tím, že bude v roce 2025, ale samozřejmě bychom ji chtěli ještě dříve,“ dodal ministr dopravy Dan Ťok.