Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jihočeská města zatím stará auta nevytlačují, zkoušejí elektromobily

  11:15aktualizováno  11:15
Zavádět ve městech ekologické a nízkoemisní zóny, které omezí vjezd aut do center, je trend. V Jihočeském kraji však radnice spíše jen zkoušejí elektromobily, na víc prozatím není prostor.

České Budějovice pravidelně trápí kolony. | foto: Slavomír KubešMF DNES

Na jihu Čech zatím nejdál postoupili v Táboře. Za uplynulý rok tam navíc měli nejlepší ovzduší za poslední desetiletí. Potvrdil to vedoucí odboru životního prostředí Jan Fišer. V Táboře mají i zpracovanou studii proveditelnosti, která zavedení nízkoemisních zón řeší. Ještě na dlouho však zůstane jen na papíře.

„Museli bychom mít dostatek alternativ, kam dopravu vytlačit, například mezi Měšicemi a Čekanicemi. Bez náhradních tras se můžeme do zavedení zón jen těžko pustit,“ konstatoval starosta Jiří Fišer.

I bez zón se však dá na zlepšení ovzduší zapracovat. V Táboře třeba častěji čistí silnice, aby se snížila prašnost. Vozy MHD jezdí z více než 50 procent na stlačený zemní plyn. A pomáhají i vyhrazené pruhy pro veřejnou hromadnou dopravu.

„Řada těchto, řekněme drobnějších opatření, má pak za výsledek celkové zlepšení,“ dodal Jan Fišer.

Táborští už se chtěli do zavedení zón podle studie pustit, dostali však z krajského úřadu varování, že by to dopravu přelilo do jiných obydlených míst, kde by se naopak situace mohla zase výrazně zhoršit. Ve městě tak budou prozatím hledat jiné cesty a čekat na případné vybudování nových silnic sloužících jako obchvat. Jen dálnice D3 třeba k omezení na Budějovické třídě nestačí.

Budějovice jsou hodně pozadu

Studii, jež se bude zabývat zavedením ekologických zón, si chtějí nechat zpracovat také v Písku.

„Rada města už schválila její pořízení. Existence obchvatu dopravě pomáhá, na druhou stranu jsme v údolí, a tak může být i u nás znečištěné ovzduší problém. Až budeme mít dokument hotový, můžeme začít se seriózní diskusí,“ reagoval místostarosta Písku Josef Knot.

Vedení města tam v poslední době sází na elektromobilitu. Před nedávnem například uspělo s projektem, díky kterému koupí radnice dva vozy pro město a domovní a bytovou správu.

„Celková dotace ze Státního fondu životního prostředí činí 440 tisíc korun,“ vysvětlil místostarosta s tím, že díky tomu Písečtí z vozového parku naopak dvě už nehospodárná auta vyřadí.

Nízkoemisní zóny jsou prozatím tabu v Českých Budějovicích. Nejdříve město potřebuje obchvat, jehož stavba má začít letos. S ním má vzniknout i takzvaná jižní tangenta, poté ještě severní spojka. Teprve pak se možná na nějaké výraznější omezení vjezdu aut do centra krajského města dostane. Před dvěma lety politici dočasně omezili vjezd na náměstí Přemysla Otakara II., jenže po několika stížnostech od obyvatel zástupci radnice cukli a vrátili vše do původního stavu.

Na druhé straně v Budějovicích příští rok do ulic vyrazí flotila elektrických midibusů. Dopravní podnik by jich měl nakoupit jedenáct.

„Nová vozidla chceme uvést do provozu do konce prvního pololetí příštího roku,“ sdělil mluvčí dopravního podniku Viktor Lavička.

Do ulic se měly dostat už letos, ale zdržel se dotační program a také bude potřeba čas na výrobu vozidel na elektrický pohon.

Také v Budějovicích už pak delší dobu funguje řada vyhrazených BUS pruhů. Město pak hodlá od listopadu zprovoznit záchytné parkoviště v Jírovcově ulici a zavádět zóny placeného stání na Pražském předměstí. I to by ve výsledku mělo pomoci vytlačit část aut z centra Budějovic. V budoucnu mají záchytná parkoviště přibývat.

Třeba v sousedním Německu nebo Rakousku nízkoemisní zóny fungují, mezi průkopníky patří také Dánsko a zavedli je i ve Francii.

V Česku je to velké téma v Praze. Do širšího centra již neměly vjíždět vozy s naftovým motorem vyrobené před rokem 2001 a benzinová auta starší 25 let. Ostatní auta měla mít nálepku potvrzující, že splňují alespoň emisní normu Euro 3. Takový byl jeden z návrhů pražského magistrátu, ale proti se postavily některé městské části. Prozatím tak jen před časem rozšířili zóny s placeným stáním.

Autor:



Nejčtenější

Majitel části hřiště si ohradil pozemek, kůly zabetonoval před brankou

Majitel čtvrtiny fotbalového hřiště v Přešťovicích  si svůj pozemek ohradil...

Jámy a v nich zabetonované železné kůly vyrostly takřka přes noc na fotbalovém hřišti v Přešťovicích na Strakonicku....

Soud zrušil záměr převést vepřín v Letech na stát, kupní smlouva však platí

Velkokapacitní vepřín na místě bývalého romského koncentračního táboru v Letech...

Rozhodnutí o záměru převodu vepřína v Letech na Písecku na stát není platné. Takový je verdikt Krajského soudu v...



Z Písku by mohlo být malé Brno, věří ekonom České národní banky

„S bývalými spolužáky jsem stále v kontaktu. Stejně jako oni, i já v sobě...

O České národní bance, o podnikání na jihu Čech i o svém rodném městě v rozhovoru pro MF DNES mluvil ekonom Petr Král....

Placené provozování života v Krumlově má ohlas, části místních projekt vadí

Kateřina Šedá v českokrumlovské Široké ulici, kde bude během jejího projektu...

Vlnu kritiky od místních, ale i nadšené ohlasy vyvolal projekt Kateřiny Šedé s názvem UNES-CO. Umělkyně se v něm věnuje...

Nová poliklinika v Budějovicích plánuje 30 ordinací. Licenci ještě nemá

Nová poliklinika v Českých Budějovicích má vyrůst naproti Nákupnímu centru...

Lékařský dům s třiceti ordinacemi vyroste do roka v sousedství Nákupního centra Géčko na českobudějovickém sídlišti...

Další z rubriky

Obchvat Dasného a Češnovic může být hotový v roce 2023

Zahradu školky v Dasném dělí od rušné silnice plot z plexiskla.

Každý den projede Češnovicemi a Dasným na Českobudějovicku v průměru 15 tisíc aut, z toho téměř dva tisíce kamionů....

Soud zrušil záměr převést vepřín v Letech na stát, kupní smlouva však platí

Velkokapacitní vepřín na místě bývalého romského koncentračního táboru v Letech...

Rozhodnutí o záměru převodu vepřína v Letech na Písecku na stát není platné. Takový je verdikt Krajského soudu v...

Klády dřevorubci drtily nohy, záchranářům pomoc komplikoval těžký terén

Na místě, kde byly nalezeny lidské ostatky, je na kraji lesní cesty. Jsou zde...

Těžké zranění nohou v úterý dopoledne utrpěl dřevorubec nedaleko šumavského Zadova v údolí Losenice. Z obtížně...

recenze-a-hodnoceni-vyrobku
recenze-a-hodnoceni-vyrobku

Nevíte si rady jaký koupit kočárek, nebo který prací prostředek je nejlepší? Podívejte se na zkušenosti jiných maminek.

Najdete na iDNES.cz