Jihočeská města zatím stará auta nevytlačují, zkoušejí elektromobily

  11:15aktualizováno  11:15
Zavádět ve městech ekologické a nízkoemisní zóny, které omezí vjezd aut do center, je trend. V Jihočeském kraji však radnice spíše jen zkoušejí elektromobily, na víc prozatím není prostor.

České Budějovice pravidelně trápí kolony. | foto: Slavomír KubešMF DNES

Na jihu Čech zatím nejdál postoupili v Táboře. Za uplynulý rok tam navíc měli nejlepší ovzduší za poslední desetiletí. Potvrdil to vedoucí odboru životního prostředí Jan Fišer. V Táboře mají i zpracovanou studii proveditelnosti, která zavedení nízkoemisních zón řeší. Ještě na dlouho však zůstane jen na papíře.

„Museli bychom mít dostatek alternativ, kam dopravu vytlačit, například mezi Měšicemi a Čekanicemi. Bez náhradních tras se můžeme do zavedení zón jen těžko pustit,“ konstatoval starosta Jiří Fišer.

I bez zón se však dá na zlepšení ovzduší zapracovat. V Táboře třeba častěji čistí silnice, aby se snížila prašnost. Vozy MHD jezdí z více než 50 procent na stlačený zemní plyn. A pomáhají i vyhrazené pruhy pro veřejnou hromadnou dopravu.

„Řada těchto, řekněme drobnějších opatření, má pak za výsledek celkové zlepšení,“ dodal Jan Fišer.

Táborští už se chtěli do zavedení zón podle studie pustit, dostali však z krajského úřadu varování, že by to dopravu přelilo do jiných obydlených míst, kde by se naopak situace mohla zase výrazně zhoršit. Ve městě tak budou prozatím hledat jiné cesty a čekat na případné vybudování nových silnic sloužících jako obchvat. Jen dálnice D3 třeba k omezení na Budějovické třídě nestačí.

Budějovice jsou hodně pozadu

Studii, jež se bude zabývat zavedením ekologických zón, si chtějí nechat zpracovat také v Písku.

„Rada města už schválila její pořízení. Existence obchvatu dopravě pomáhá, na druhou stranu jsme v údolí, a tak může být i u nás znečištěné ovzduší problém. Až budeme mít dokument hotový, můžeme začít se seriózní diskusí,“ reagoval místostarosta Písku Josef Knot.

Vedení města tam v poslední době sází na elektromobilitu. Před nedávnem například uspělo s projektem, díky kterému koupí radnice dva vozy pro město a domovní a bytovou správu.

„Celková dotace ze Státního fondu životního prostředí činí 440 tisíc korun,“ vysvětlil místostarosta s tím, že díky tomu Písečtí z vozového parku naopak dvě už nehospodárná auta vyřadí.

Nízkoemisní zóny jsou prozatím tabu v Českých Budějovicích. Nejdříve město potřebuje obchvat, jehož stavba má začít letos. S ním má vzniknout i takzvaná jižní tangenta, poté ještě severní spojka. Teprve pak se možná na nějaké výraznější omezení vjezdu aut do centra krajského města dostane. Před dvěma lety politici dočasně omezili vjezd na náměstí Přemysla Otakara II., jenže po několika stížnostech od obyvatel zástupci radnice cukli a vrátili vše do původního stavu.

Na druhé straně v Budějovicích příští rok do ulic vyrazí flotila elektrických midibusů. Dopravní podnik by jich měl nakoupit jedenáct.

„Nová vozidla chceme uvést do provozu do konce prvního pololetí příštího roku,“ sdělil mluvčí dopravního podniku Viktor Lavička.

Do ulic se měly dostat už letos, ale zdržel se dotační program a také bude potřeba čas na výrobu vozidel na elektrický pohon.

Také v Budějovicích už pak delší dobu funguje řada vyhrazených BUS pruhů. Město pak hodlá od listopadu zprovoznit záchytné parkoviště v Jírovcově ulici a zavádět zóny placeného stání na Pražském předměstí. I to by ve výsledku mělo pomoci vytlačit část aut z centra Budějovic. V budoucnu mají záchytná parkoviště přibývat.

Třeba v sousedním Německu nebo Rakousku nízkoemisní zóny fungují, mezi průkopníky patří také Dánsko a zavedli je i ve Francii.

V Česku je to velké téma v Praze. Do širšího centra již neměly vjíždět vozy s naftovým motorem vyrobené před rokem 2001 a benzinová auta starší 25 let. Ostatní auta měla mít nálepku potvrzující, že splňují alespoň emisní normu Euro 3. Takový byl jeden z návrhů pražského magistrátu, ale proti se postavily některé městské části. Prozatím tak jen před časem rozšířili zóny s placeným stáním.

Autor:

Nejčtenější

Studenti opouštějí vysokoškolské koleje. Dojíždění je pro ně levnější

V kampusu Jihočeské univerzity v Branišovské ulici v Českých Budějovicích jsou...

Na kolejích Jihočeské univerzity ubývají studenti. Může za to zlevněné jízdné, na kterém lze měsíčně ušetřit i tisíce...

Dům v Písku po pradědečkovi vkusně zateplili. Fasáda pořádně prokoukla

Rodinný dům si nechal v Písku v roce 1913 postavit učitel František Racek s...

František Racek si v roce 1913 nechal v Písku postavit rodinný dům za 14 tisíc zlatých. Se svou manželkou na něj...

Dostavbu dálnice D3 u Ševětína brzdí chyba úředníka, už přišel o práci

Stavba úseku dálnice D3 Ševětín - Borek.

Dokončení téměř jedenáct kilometrů dlouhého úseku dálnice u Českých Budějovic mezi Borkem a Ševětínem brání chyba...

Policie hledá svědky znásilnění školačky v Budějovicích, podezřelého má

Ilustrační snímek

Policie vyšetřuje znásilnění školačky v Českých Budějovicích. Zločin se stal ve středu, kriminalisté zadrželi...

Nazí a vychrtlí andělé nad hlavami vyvolali pře v Jindřichově Hradci

V Panské ulici v Jindřichově Hradci se vznášejí plastoví andělé od sochaře...

V Jindřichově Hradci vyvolali velký rozruch andělé od Michala Trpáka z recyklovaných PET lahví v Panské ulici. Sochy...

Další z rubriky

Ústavní soud odmítl stížnost násilníka, který pobodal dva policisty

Lukáše Hajného vedlo do soudní síně několik ozbrojených policistů.

Ústavní soud odmítl stížnost Lukáše Hajného, jenž ve Velicích na Českobudějovicku pobodal dva policisty. Jeden z nich...

Do třetice začíná boj o novou sportovní halu v Českých Budějovicích

Sportovní hala v Českých Budějovicích má být podle plánů zbourána.

Sportovní kluby mají počítat s nájmy v současné sportovní hale do začátku května, pak by se měla bourat. Už třetí...

Policie hledá svědky znásilnění školačky v Budějovicích, podezřelého má

Ilustrační snímek

Policie vyšetřuje znásilnění školačky v Českých Budějovicích. Zločin se stal ve středu, kriminalisté zadrželi...

Najdete na iDNES.cz