Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jihočeská města zatím stará auta nevytlačují, zkoušejí elektromobily

  11:15aktualizováno  11:15
Zavádět ve městech ekologické a nízkoemisní zóny, které omezí vjezd aut do center, je trend. V Jihočeském kraji však radnice spíše jen zkoušejí elektromobily, na víc prozatím není prostor.

České Budějovice pravidelně trápí kolony. | foto: Slavomír KubešMF DNES

Na jihu Čech zatím nejdál postoupili v Táboře. Za uplynulý rok tam navíc měli nejlepší ovzduší za poslední desetiletí. Potvrdil to vedoucí odboru životního prostředí Jan Fišer. V Táboře mají i zpracovanou studii proveditelnosti, která zavedení nízkoemisních zón řeší. Ještě na dlouho však zůstane jen na papíře.

„Museli bychom mít dostatek alternativ, kam dopravu vytlačit, například mezi Měšicemi a Čekanicemi. Bez náhradních tras se můžeme do zavedení zón jen těžko pustit,“ konstatoval starosta Jiří Fišer.

I bez zón se však dá na zlepšení ovzduší zapracovat. V Táboře třeba častěji čistí silnice, aby se snížila prašnost. Vozy MHD jezdí z více než 50 procent na stlačený zemní plyn. A pomáhají i vyhrazené pruhy pro veřejnou hromadnou dopravu.

„Řada těchto, řekněme drobnějších opatření, má pak za výsledek celkové zlepšení,“ dodal Jan Fišer.

Táborští už se chtěli do zavedení zón podle studie pustit, dostali však z krajského úřadu varování, že by to dopravu přelilo do jiných obydlených míst, kde by se naopak situace mohla zase výrazně zhoršit. Ve městě tak budou prozatím hledat jiné cesty a čekat na případné vybudování nových silnic sloužících jako obchvat. Jen dálnice D3 třeba k omezení na Budějovické třídě nestačí.

Budějovice jsou hodně pozadu

Studii, jež se bude zabývat zavedením ekologických zón, si chtějí nechat zpracovat také v Písku.

„Rada města už schválila její pořízení. Existence obchvatu dopravě pomáhá, na druhou stranu jsme v údolí, a tak může být i u nás znečištěné ovzduší problém. Až budeme mít dokument hotový, můžeme začít se seriózní diskusí,“ reagoval místostarosta Písku Josef Knot.

Vedení města tam v poslední době sází na elektromobilitu. Před nedávnem například uspělo s projektem, díky kterému koupí radnice dva vozy pro město a domovní a bytovou správu.

„Celková dotace ze Státního fondu životního prostředí činí 440 tisíc korun,“ vysvětlil místostarosta s tím, že díky tomu Písečtí z vozového parku naopak dvě už nehospodárná auta vyřadí.

Nízkoemisní zóny jsou prozatím tabu v Českých Budějovicích. Nejdříve město potřebuje obchvat, jehož stavba má začít letos. S ním má vzniknout i takzvaná jižní tangenta, poté ještě severní spojka. Teprve pak se možná na nějaké výraznější omezení vjezdu aut do centra krajského města dostane. Před dvěma lety politici dočasně omezili vjezd na náměstí Přemysla Otakara II., jenže po několika stížnostech od obyvatel zástupci radnice cukli a vrátili vše do původního stavu.

Na druhé straně v Budějovicích příští rok do ulic vyrazí flotila elektrických midibusů. Dopravní podnik by jich měl nakoupit jedenáct.

„Nová vozidla chceme uvést do provozu do konce prvního pololetí příštího roku,“ sdělil mluvčí dopravního podniku Viktor Lavička.

Do ulic se měly dostat už letos, ale zdržel se dotační program a také bude potřeba čas na výrobu vozidel na elektrický pohon.

Také v Budějovicích už pak delší dobu funguje řada vyhrazených BUS pruhů. Město pak hodlá od listopadu zprovoznit záchytné parkoviště v Jírovcově ulici a zavádět zóny placeného stání na Pražském předměstí. I to by ve výsledku mělo pomoci vytlačit část aut z centra Budějovic. V budoucnu mají záchytná parkoviště přibývat.

Třeba v sousedním Německu nebo Rakousku nízkoemisní zóny fungují, mezi průkopníky patří také Dánsko a zavedli je i ve Francii.

V Česku je to velké téma v Praze. Do širšího centra již neměly vjíždět vozy s naftovým motorem vyrobené před rokem 2001 a benzinová auta starší 25 let. Ostatní auta měla mít nálepku potvrzující, že splňují alespoň emisní normu Euro 3. Takový byl jeden z návrhů pražského magistrátu, ale proti se postavily některé městské části. Prozatím tak jen před časem rozšířili zóny s placeným stáním.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jiří Kučera jako první vyfotil divoké vlky na Šumavě.
První snímky divokých vlků ze Šumavy ulovil fotograf poblíž Modravy

Byli čtyři, před zimou vypadali v dobré kondici a s vlky, kteří před nedávnem utekli z výběhu v Bavorsku, neměli nic společného. Nedaleko Modravy se o víkendu...  celý článek

Při druhé nehodě zemřely dvě ženy.
Při dvou dopravních nehodách na Strakonicku zemřeli tři lidé

V rozmezí necelých tří hodin se staly poblíž Volyně na Strakonicku dvě tragické dopravní nehody, které si vyžádaly tři lidské životy. Jedna se stala, když...  celý článek

Budova Jihočeské vědecké knihovny na Lidické třídě v Českých Budějovicích.
Knihovna může žádat o dotaci, auta k ní dočasně dojedou po cyklostezce

K Jihočeské vědecké knihovně v Budějovicích budou auta jezdit dočasně z Mánesovy ulice kolem Malše. Díky tomuto rozhodnutí už nic nebrání tomu, aby knihovna...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.