České Budějovice pravidelně trápí kolony.

České Budějovice pravidelně trápí kolony. | foto: Slavomír Kubeš, MF DNES

Jihočeská města zatím stará auta nevytlačují, zkoušejí elektromobily

  • 4
Zavádět ve městech ekologické a nízkoemisní zóny, které omezí vjezd aut do center, je trend. V Jihočeském kraji však radnice spíše jen zkoušejí elektromobily, na víc prozatím není prostor.

Na jihu Čech zatím nejdál postoupili v Táboře. Za uplynulý rok tam navíc měli nejlepší ovzduší za poslední desetiletí. Potvrdil to vedoucí odboru životního prostředí Jan Fišer. V Táboře mají i zpracovanou studii proveditelnosti, která zavedení nízkoemisních zón řeší. Ještě na dlouho však zůstane jen na papíře.

„Museli bychom mít dostatek alternativ, kam dopravu vytlačit, například mezi Měšicemi a Čekanicemi. Bez náhradních tras se můžeme do zavedení zón jen těžko pustit,“ konstatoval starosta Jiří Fišer.

I bez zón se však dá na zlepšení ovzduší zapracovat. V Táboře třeba častěji čistí silnice, aby se snížila prašnost. Vozy MHD jezdí z více než 50 procent na stlačený zemní plyn. A pomáhají i vyhrazené pruhy pro veřejnou hromadnou dopravu.

„Řada těchto, řekněme drobnějších opatření, má pak za výsledek celkové zlepšení,“ dodal Jan Fišer.

Táborští už se chtěli do zavedení zón podle studie pustit, dostali však z krajského úřadu varování, že by to dopravu přelilo do jiných obydlených míst, kde by se naopak situace mohla zase výrazně zhoršit. Ve městě tak budou prozatím hledat jiné cesty a čekat na případné vybudování nových silnic sloužících jako obchvat. Jen dálnice D3 třeba k omezení na Budějovické třídě nestačí.

Budějovice jsou hodně pozadu

Studii, jež se bude zabývat zavedením ekologických zón, si chtějí nechat zpracovat také v Písku.

„Rada města už schválila její pořízení. Existence obchvatu dopravě pomáhá, na druhou stranu jsme v údolí, a tak může být i u nás znečištěné ovzduší problém. Až budeme mít dokument hotový, můžeme začít se seriózní diskusí,“ reagoval místostarosta Písku Josef Knot.

Vedení města tam v poslední době sází na elektromobilitu. Před nedávnem například uspělo s projektem, díky kterému koupí radnice dva vozy pro město a domovní a bytovou správu.

„Celková dotace ze Státního fondu životního prostředí činí 440 tisíc korun,“ vysvětlil místostarosta s tím, že díky tomu Písečtí z vozového parku naopak dvě už nehospodárná auta vyřadí.

Nízkoemisní zóny jsou prozatím tabu v Českých Budějovicích. Nejdříve město potřebuje obchvat, jehož stavba má začít letos. S ním má vzniknout i takzvaná jižní tangenta, poté ještě severní spojka. Teprve pak se možná na nějaké výraznější omezení vjezdu aut do centra krajského města dostane. Před dvěma lety politici dočasně omezili vjezd na náměstí Přemysla Otakara II., jenže po několika stížnostech od obyvatel zástupci radnice cukli a vrátili vše do původního stavu.

Na druhé straně v Budějovicích příští rok do ulic vyrazí flotila elektrických midibusů. Dopravní podnik by jich měl nakoupit jedenáct.

„Nová vozidla chceme uvést do provozu do konce prvního pololetí příštího roku,“ sdělil mluvčí dopravního podniku Viktor Lavička.

Do ulic se měly dostat už letos, ale zdržel se dotační program a také bude potřeba čas na výrobu vozidel na elektrický pohon.

Také v Budějovicích už pak delší dobu funguje řada vyhrazených BUS pruhů. Město pak hodlá od listopadu zprovoznit záchytné parkoviště v Jírovcově ulici a zavádět zóny placeného stání na Pražském předměstí. I to by ve výsledku mělo pomoci vytlačit část aut z centra Budějovic. V budoucnu mají záchytná parkoviště přibývat.

Třeba v sousedním Německu nebo Rakousku nízkoemisní zóny fungují, mezi průkopníky patří také Dánsko a zavedli je i ve Francii.

V Česku je to velké téma v Praze. Do širšího centra již neměly vjíždět vozy s naftovým motorem vyrobené před rokem 2001 a benzinová auta starší 25 let. Ostatní auta měla mít nálepku potvrzující, že splňují alespoň emisní normu Euro 3. Takový byl jeden z návrhů pražského magistrátu, ale proti se postavily některé městské části. Prozatím tak jen před časem rozšířili zóny s placeným stáním.


Elektromobil