Elektrobus bude mít zastávku před radnicí na náměstí Přemysla Otakara II v...

Elektrobus bude mít zastávku před radnicí na náměstí Přemysla Otakara II v Českých Budějovicích. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Budějovicemi jezdí „trolejbus nahoře bez“. Cestující sveze na náměstí

  • 8
Unikátní elektrobus z Vídně bude ve středu a čtvrtek zdarma vozit cestující v Českých Budějovicích. Protože má plně elektrický pohon a dokáže se nabíjet přes trolejové vedení, fanoušci městské hromadné dopravy už ho přejmenovali na "trolejbus nahoře bez".

Nevypouští žádné výfukové plyny, přesto to není trolejbus. V Českých Budějovicích v úterý zástupci dopravního podniku představili elektrobus Siemens Rampini. Půjčili jim ho jejich kolegové z Vídně. V krajském městě dnes a zítra bude vůz jezdit zdarma jako linka 91 a 92.

Elektrický midibus o délce 8 metrů a šířce 2,2 metru je vhodný pro provoz ve stísněných podmínkách, v Budějovicích bude zajíždět i na náměstí Přemysla Otakara II., kde zastaví u radnice. Unikátní je svým napájením, kdy je ho možné do 15 minut dobít v zastávce z trolejového vedení. Pak se odpojí a pokračuje v cestě.

Kudy pojede elektrobus

Středa od 6 do 11 a od 13 do 18 na trase:

Máj - Milady Horákové; Václava Talicha; Evžena Rošického; U Parku; Výstaviště; U Zelené ratolesti; Poliklinika Sever; Senovážné nám. - pošta; Náměstí Přemysla Otakara II. a zpět.

Čtvrtek od 6 do 11 a od 13 do 18 na trase:

Nádraží; Náměstí Přemysla Otakara II.; Senovážné nám. - DK; U Zimního stadionu; Grünwaldova; U Nemocnice; Papírenská; Jana Buděšínského; Antala Staška; Náměstí Bratří Čapků a zpět.

Vůz bude vyjíždět v hodinových intervalech

"Od akce si slibujeme vyzkoušení nového způsobu nabíjení, která je pro náš provoz velice zajímavá. Zároveň prověříme průjezd midibusu tam, kde velké vozy nemohou být nasazeny. Příkladem je historické centrum i další lokality", vysvětlil místopředseda představenstva dopravního podniku Slavoj Dolejš.

Plně elektrický provoz umožňuje cestování bez hluku a spalin. "Elektrobus Siemens Rampini má příjemný interiér a představuje zcela čistý provoz bez přídavného naftového topení. Vozidlo se v zimě elektricky vytápí a v létě klimatizuje. Díky průběžnému dobíjení na konečných zastávkách se podařilo významně zmenšit velikost a hmotnost akumulátoru energie," upozornil Roman Kokšal, ředitel dopravních divizí společnosti Siemens.

Vysvětlil také, jakým způsobem se vozidlo dobijí v provozu ve městě.

"Při čekání na konečné zastávce stačí zdvihnout sběrač na 10 až 15 minut k trolejovému vedení, dobít akumulátor a elektrobus může vyrazit na další úsek. Dojezd vozidla je tak prakticky neomezený," dodal Kokšal.