Budějovice uvažují o elektrobusech, cestující by dovezly až na náměstí

  8:30aktualizováno  8:30
České Budějovice a dopravní podnik plánují zásadní změnu MHD. Pokud získají dotaci, nakoupí jedenáct menších autobusů na elektrický pohon za 130 milionů korun. Cestující dovezou až na hlavní náměstí.

Dopravní podnik zkoušel už před rokem midibus Heuliez v historickém centru Českých Budějovic. Podobně budou vypadat i elektrobusy. | foto: Archiv: DPMČB, Marek Podhora,  MAFRA

Elektrobusy zajedou tam, kam se klasický autobus nevejde. Nekouří a dobíjet se budou z trolejového vedení. Pro městskou hromadnou dopravu v Českých Budějovicích to bude znamenat revoluční změnu, protože se dopravní podnik zaměří na úplně nový typ vozidel.

Fotogalerie

„Shodli jsme se, že do historického centra jsou vhodné elektrobusy, a naplňuje to naši vizi ekologické dopravy. Provoz MHD až na náměstí jsme testovali i loni a ukázalo se, že o něj lidé mají zájem,“ zdůraznil Slavoj Dolejš, ředitel budějovického dopravního podniku.

Jedenáct takzvaných midielektrobusů má jezdit na dvou linkách. Trasy obou povedou z Jírovcovy ulice u Nádražní, kde má být záchytné parkoviště. Pokračovat budou směrem Na Sady, odtud na hlavní náměstí a dál k nádraží. Odtud se jedna linka vydá do Havlíčkovy kolonie k Malému jezu a až ke kolejím v Mladém. Druhá zamíří k nemocnici.

Vznikne tak hned dvanáct nových zastávek. Kromě dvou na náměstí Přemysla Otakara II. budou další v Jírovcově ulici či na Mlýnské stoce.

Jezdit by mohly v polovině příštího roku

„Aby to mělo smysl z hlediska fungování záchytného parkoviště, budou autobusy jezdit z Jírovcovy směrem do Krajinské ulice každých deset minut,“ upozornil náměstek primátora pro dopravu František Konečný. Ve chvíli, kdy se trasa linek rozdělí, prodlouží se interval na 20 minut.

Doprava na náměstí

Na českobudějovické náměstí Přemysla Otakara II. jezdila MHD i v minulosti, a to dokonce i tramvaje. První se tam objevily 2. prosince 1908 při předváděcí jízdě, ale trvalo ještě půl roku, než byl ve městě zahájen pravidelný provoz. Ten skončil v roce 1950. Pak se do centra ještě nakrátko vrátily autobusy – linka č. 6 měla v letech 1958-1960 zastávky na východní a západní straně náměstí. Od té doby už tam MHD pravidelně nejezdila.

„Obyvatelé Havlíčkovy kolonie často upozorňují na nedostatečnou obslužnost, což by se tímto mělo změnit k lepšímu,“ poznamenal Konečný.

Kromě nemocnice bude druhá linka zastavovat v blízkosti Modrého mostu, a tedy i Polikliniky Jih. Elektrobusy by v Havlíčkově kolonii nahradily stávající dieslové autobusy linky 12, a navíc by jezdily častěji.

V ulicích by se mohly objevit přibližně v polovině roku 2017. Zlomové pro celý projekt bude získání dotace. „Ta může být až do výše 85 procent,“ zmínil ředitel Dolejš. Výzva je vypsaná a do konce července se mohou podávat nabídky. V případě neúspěšné žádosti by z akce téměř jistě sešlo.

Cena jednoho menšího elektrobusu se pohybuje od 11 do 13 milionů korun, dohromady by tedy stály až 143 milionů. Jsou třikrát dražší než dieslové. V případě poskytnutí dotace by však Budějovice stál nákup celkem jen asi 20 milionů. Elektrobusy by v tu chvíli vyšly levněji než klasické vozy na dieslový pohon.

Navíc je podle propočtů levnější i následný provoz. Elektrobus ujede kilometr za 2,89 koruny, vůz na stlačený zemní plyn za 3,96 a dieslový za 7,5 koruny. „Výhodné je, že je bude možné napájet z trolejového vedení,“ doplnil Konečný.

V zavádění elektrobusů by Budějovice byly průkopníky

Elektrobusy jezdí ve větším měřítku především ve Vídni. „Nově je budou zavádět také třeba v polském Krakově,“ zmínil mluvčí dopravního podniku Radek Filip. Budějovice by byly z hlediska rozsahu provozu a také napájení z trolejí v České republice průkopníky.

Aby mohly do budějovických ulic vyrazit elektrobusy, musí město připravit záchytné parkoviště v Jírovcově ulici, na kterém se nyní projekčně pracuje.

Vedení radnice má představu, že by tam řidiči zaparkovali své vozy a dál pokračovali do města právě elektrobusy, a nezatěžovali tak přeplněné ulice Pražského předměstí.

Parkoviště by mohlo mít podle původních odhadů kapacitu až 500 míst, později pak z radnice zaznělo číslo kolem 300.

Kolik by tam parkování mělo stát, případně kolik by pak následně řidiči a jejich spolucestující platili v elektrobusu, se ještě bude ladit.

Se spuštěním provozu parkoviště i dvou nových linek mají souviset ještě změny v parkování přímo na Pražském předměstí. Na nich na radnici stále pracují. Z původního plánu na zavádění zón placeného stání, které navrhovalo minulé vedení Budějovic, už mnoho nezbylo.

Autor:

Nejčtenější

Učitelka z Prachatic vydržela 49 dní ve tmě. Nyní si chce změnit život

Marcela Haspeklová uspořádala ve vimperské kavárně Ve Skále komponovaný večer s...

Zatímco většina lidí si vyzkouší pobyt ve tmě maximálně na týden, prachatická učitelka Marcela Haspeklová vydržela v...

Nadějná zlatovláska. Nástupkyně Neumannové o tetováních i hubnutí

Nadějná česká lyžařka Barbora Havlíčková

Pyšně vyhrnuje rukáv levé ruky. Nic nezakrývá. Naopak vášnivě popisuje příběhy důkladně promyšlených tetování. V...

Při nehodě na Písecku zemřeli čtyři cestující v osobním autě

U Drhovle na Písecku se srazil nákladní vůz s osobním, ve kterém zemřeli muž a...

U Drhovle na Písecku se srazilo nákladní auto s osobním. Při havárii zahynuli čtyři lidé. Tragédie se stala na silnici...

Muž v klubu prohýřil 30 tisíc. Když měl platit, volal na pomoc strážníky

Poslední noční kluby v Dubí bojují po otevření dálnice D8 do Německa o

Říká se, že každá zábava něco stojí, ale návštěvník nočního klubu v Českých Budějovicích si zřejmě myslel opak....

Srážka s kamionem má třetí oběť, mrtvým v autě bylo 17, 19 a 23 let

Při tragické nehodě zemřely v obci Hořice na Šumavě dvě ženy. Dva muže převezl...

Tragická nehoda v Hořicích na Šumavě z úterního večera má třetí oběť. V českobudějovické nemocnici ve středu zemřel...

Další z rubriky

Tábor investuje do centra pro seniory i parkoviště ve Větrovech

Opravy Budějovické ulice v Táboře (červenec 2018).

Nejnákladnější akcí příštího roku v Táboře bude stavba centra pro seniory, vyplývá to z návrhu rozpočtu. Pokračovat...

Piráti v Budějovicích vyhlásili konkurz na svá místa v dozorčích radách

Vozy českobudějovické MHD řídí stále více žen.

K neobvyklému kroku přistoupili Piráti v Českých Budějovicích. Zástupci strany, která získala v 45členném...

Stát dá pětistovku za zobák kormorána, podle rybářů ale ptáků neubude

Kormorán velký přezimuje na pražské Vltavě ve velkých hejnech a rybářům působí...

Přemnožení kormoráni působí rybářům milionové škody. Stát je chce zmírnit tím, že začíná myslivcům od listopadu...

Co když vás auto nechá ve štychu? Nepodceňujte rozsah asistenčních služeb
Co když vás auto nechá ve štychu? Nepodceňujte rozsah asistenčních služeb

Myslíte si, že základní asistenční služby obsažené v povinném ručení nebo v havarijním pojištění opravdu stačí? Každý vám říká, kam máte volat v případě nepojízdného vozidla, ale nikdo zřetelně nevysvětlí, jak vám v dané situaci pomůže vaše pojišťovna.

Najdete na iDNES.cz