Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Budějovice uvažují o elektrobusech, cestující by dovezly až na náměstí

  8:30aktualizováno  8:30
České Budějovice a dopravní podnik plánují zásadní změnu MHD. Pokud získají dotaci, nakoupí jedenáct menších autobusů na elektrický pohon za 130 milionů korun. Cestující dovezou až na hlavní náměstí.

Dopravní podnik zkoušel už před rokem midibus Heuliez v historickém centru Českých Budějovic. Podobně budou vypadat i elektrobusy. | foto: Archiv: DPMČB, Marek Podhora,  MAFRA

Elektrobusy zajedou tam, kam se klasický autobus nevejde. Nekouří a dobíjet se budou z trolejového vedení. Pro městskou hromadnou dopravu v Českých Budějovicích to bude znamenat revoluční změnu, protože se dopravní podnik zaměří na úplně nový typ vozidel.

Fotogalerie

„Shodli jsme se, že do historického centra jsou vhodné elektrobusy, a naplňuje to naši vizi ekologické dopravy. Provoz MHD až na náměstí jsme testovali i loni a ukázalo se, že o něj lidé mají zájem,“ zdůraznil Slavoj Dolejš, ředitel budějovického dopravního podniku.

Jedenáct takzvaných midielektrobusů má jezdit na dvou linkách. Trasy obou povedou z Jírovcovy ulice u Nádražní, kde má být záchytné parkoviště. Pokračovat budou směrem Na Sady, odtud na hlavní náměstí a dál k nádraží. Odtud se jedna linka vydá do Havlíčkovy kolonie k Malému jezu a až ke kolejím v Mladém. Druhá zamíří k nemocnici.

Vznikne tak hned dvanáct nových zastávek. Kromě dvou na náměstí Přemysla Otakara II. budou další v Jírovcově ulici či na Mlýnské stoce.

Jezdit by mohly v polovině příštího roku

„Aby to mělo smysl z hlediska fungování záchytného parkoviště, budou autobusy jezdit z Jírovcovy směrem do Krajinské ulice každých deset minut,“ upozornil náměstek primátora pro dopravu František Konečný. Ve chvíli, kdy se trasa linek rozdělí, prodlouží se interval na 20 minut.

Doprava na náměstí

Na českobudějovické náměstí Přemysla Otakara II. jezdila MHD i v minulosti, a to dokonce i tramvaje. První se tam objevily 2. prosince 1908 při předváděcí jízdě, ale trvalo ještě půl roku, než byl ve městě zahájen pravidelný provoz. Ten skončil v roce 1950. Pak se do centra ještě nakrátko vrátily autobusy – linka č. 6 měla v letech 1958-1960 zastávky na východní a západní straně náměstí. Od té doby už tam MHD pravidelně nejezdila.

„Obyvatelé Havlíčkovy kolonie často upozorňují na nedostatečnou obslužnost, což by se tímto mělo změnit k lepšímu,“ poznamenal Konečný.

Kromě nemocnice bude druhá linka zastavovat v blízkosti Modrého mostu, a tedy i Polikliniky Jih. Elektrobusy by v Havlíčkově kolonii nahradily stávající dieslové autobusy linky 12, a navíc by jezdily častěji.

V ulicích by se mohly objevit přibližně v polovině roku 2017. Zlomové pro celý projekt bude získání dotace. „Ta může být až do výše 85 procent,“ zmínil ředitel Dolejš. Výzva je vypsaná a do konce července se mohou podávat nabídky. V případě neúspěšné žádosti by z akce téměř jistě sešlo.

Cena jednoho menšího elektrobusu se pohybuje od 11 do 13 milionů korun, dohromady by tedy stály až 143 milionů. Jsou třikrát dražší než dieslové. V případě poskytnutí dotace by však Budějovice stál nákup celkem jen asi 20 milionů. Elektrobusy by v tu chvíli vyšly levněji než klasické vozy na dieslový pohon.

Navíc je podle propočtů levnější i následný provoz. Elektrobus ujede kilometr za 2,89 koruny, vůz na stlačený zemní plyn za 3,96 a dieslový za 7,5 koruny. „Výhodné je, že je bude možné napájet z trolejového vedení,“ doplnil Konečný.

V zavádění elektrobusů by Budějovice byly průkopníky

Elektrobusy jezdí ve větším měřítku především ve Vídni. „Nově je budou zavádět také třeba v polském Krakově,“ zmínil mluvčí dopravního podniku Radek Filip. Budějovice by byly z hlediska rozsahu provozu a také napájení z trolejí v České republice průkopníky.

Aby mohly do budějovických ulic vyrazit elektrobusy, musí město připravit záchytné parkoviště v Jírovcově ulici, na kterém se nyní projekčně pracuje.

Vedení radnice má představu, že by tam řidiči zaparkovali své vozy a dál pokračovali do města právě elektrobusy, a nezatěžovali tak přeplněné ulice Pražského předměstí.

Parkoviště by mohlo mít podle původních odhadů kapacitu až 500 míst, později pak z radnice zaznělo číslo kolem 300.

Kolik by tam parkování mělo stát, případně kolik by pak následně řidiči a jejich spolucestující platili v elektrobusu, se ještě bude ladit.

Se spuštěním provozu parkoviště i dvou nových linek mají souviset ještě změny v parkování přímo na Pražském předměstí. Na nich na radnici stále pracují. Z původního plánu na zavádění zón placeného stání, které navrhovalo minulé vedení Budějovic, už mnoho nezbylo.

Autor:

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

Seznamy kandidátů do zastupitelstev jednotlivých obcí v Jihočeském kraji dle okresů:

Volby do Senátu

Jihočeský kraj volí své zástupce do Senátu v obvodu České Budějovice. Do Senátu v obvodu č.14 kandidují: Ladislav Faktor, Blanka Jakubcová Sýkorová, Lubomír Pána, Marie Paukejová, Miloslav Procházka, Richard Schötz, Jiří Šesták a Štěpán Tampír.



Nejčtenější

Cyklista srazil na chodníku devítileté dítě. Po pádu se zvedl a ujel

Ilustrační snímek

Policisté pátrají po cyklistovi, který v úterý odpoledne srazil na autobusové zastávce v Českých Budějovicích...

Pohozeni v jednom hrobě. Po 400 letech vracíme dívce a chlapci tvář

Odhalení podoby dvou chlapců a devčete

Na začátku byla náhoda. Stavba rodinného bazénu u domku v Táboře odhalila kosterní pozůstatky tří lidí. V těchto dnech,...



Hokejisté Budějovic přehráli Slavii, Kladno si poradilo se Vsetínem

Momentka z prvoligového duelu hokejistů Českých Budějovic (žlutá) a Slavie

Ve šlágru 3. kola první hokejové ligy porazily České Budějovice pražskou Slavii hladce 5:0, když už po první třetině...

Inspekce stíhá dva budějovické policisty kvůli mučení Roma

Generální inspekce bezpečnostních sborů (ilustrační foto)

Generální inspekce bezpečnostních sborů stíhá dva českobudějovické policisty. Údajně mučili 32letého Roma a nutili ho,...

Stavbu D3 k hranicím mohou zdržet perlorodky a problémy s pozemky

Více než tři kilometry dálnice D3 v úseku Borek - Úsilné u Českých Budějovic.

Stavba budoucí dálnice D3 k rakouským hranicím může mít nepříznivý vliv na život a rozmnožování chráněné perlorodky...

Další z rubriky

Cyklista srazil na chodníku devítileté dítě. Po pádu se zvedl a ujel

Ilustrační snímek

Policisté pátrají po cyklistovi, který v úterý odpoledne srazil na autobusové zastávce v Českých Budějovicích...

Inspekce stíhá dva budějovické policisty kvůli mučení Roma

Generální inspekce bezpečnostních sborů (ilustrační foto)

Generální inspekce bezpečnostních sborů stíhá dva českobudějovické policisty. Údajně mučili 32letého Roma a nutili ho,...

Vznesli jsme se nad Český Krumlov v balonu. Podívejte se také

Historické jádro Českého Krumlova s hradem a zámkem. V popředí je část Latránu.

Rozlehlý areál hradu a zámku, geometrické linie barokní zahrady, podkova se starým městem, které obklopuje meandrující...

Najdete na iDNES.cz