Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Budějovice uvažují o elektrobusech, cestující by dovezly až na náměstí

  8:30aktualizováno  8:30
České Budějovice a dopravní podnik plánují zásadní změnu MHD. Pokud získají dotaci, nakoupí jedenáct menších autobusů na elektrický pohon za 130 milionů korun. Cestující dovezou až na hlavní náměstí.

Dopravní podnik zkoušel už před rokem midibus Heuliez v historickém centru Českých Budějovic. Podobně budou vypadat i elektrobusy. | foto: Archiv: DPMČB, Marek Podhora,  MAFRA

Elektrobusy zajedou tam, kam se klasický autobus nevejde. Nekouří a dobíjet se budou z trolejového vedení. Pro městskou hromadnou dopravu v Českých Budějovicích to bude znamenat revoluční změnu, protože se dopravní podnik zaměří na úplně nový typ vozidel.

Fotogalerie

„Shodli jsme se, že do historického centra jsou vhodné elektrobusy, a naplňuje to naši vizi ekologické dopravy. Provoz MHD až na náměstí jsme testovali i loni a ukázalo se, že o něj lidé mají zájem,“ zdůraznil Slavoj Dolejš, ředitel budějovického dopravního podniku.

Jedenáct takzvaných midielektrobusů má jezdit na dvou linkách. Trasy obou povedou z Jírovcovy ulice u Nádražní, kde má být záchytné parkoviště. Pokračovat budou směrem Na Sady, odtud na hlavní náměstí a dál k nádraží. Odtud se jedna linka vydá do Havlíčkovy kolonie k Malému jezu a až ke kolejím v Mladém. Druhá zamíří k nemocnici.

Vznikne tak hned dvanáct nových zastávek. Kromě dvou na náměstí Přemysla Otakara II. budou další v Jírovcově ulici či na Mlýnské stoce.

Jezdit by mohly v polovině příštího roku

„Aby to mělo smysl z hlediska fungování záchytného parkoviště, budou autobusy jezdit z Jírovcovy směrem do Krajinské ulice každých deset minut,“ upozornil náměstek primátora pro dopravu František Konečný. Ve chvíli, kdy se trasa linek rozdělí, prodlouží se interval na 20 minut.

Doprava na náměstí

Na českobudějovické náměstí Přemysla Otakara II. jezdila MHD i v minulosti, a to dokonce i tramvaje. První se tam objevily 2. prosince 1908 při předváděcí jízdě, ale trvalo ještě půl roku, než byl ve městě zahájen pravidelný provoz. Ten skončil v roce 1950. Pak se do centra ještě nakrátko vrátily autobusy – linka č. 6 měla v letech 1958-1960 zastávky na východní a západní straně náměstí. Od té doby už tam MHD pravidelně nejezdila.

„Obyvatelé Havlíčkovy kolonie často upozorňují na nedostatečnou obslužnost, což by se tímto mělo změnit k lepšímu,“ poznamenal Konečný.

Kromě nemocnice bude druhá linka zastavovat v blízkosti Modrého mostu, a tedy i Polikliniky Jih. Elektrobusy by v Havlíčkově kolonii nahradily stávající dieslové autobusy linky 12, a navíc by jezdily častěji.

V ulicích by se mohly objevit přibližně v polovině roku 2017. Zlomové pro celý projekt bude získání dotace. „Ta může být až do výše 85 procent,“ zmínil ředitel Dolejš. Výzva je vypsaná a do konce července se mohou podávat nabídky. V případě neúspěšné žádosti by z akce téměř jistě sešlo.

Cena jednoho menšího elektrobusu se pohybuje od 11 do 13 milionů korun, dohromady by tedy stály až 143 milionů. Jsou třikrát dražší než dieslové. V případě poskytnutí dotace by však Budějovice stál nákup celkem jen asi 20 milionů. Elektrobusy by v tu chvíli vyšly levněji než klasické vozy na dieslový pohon.

Navíc je podle propočtů levnější i následný provoz. Elektrobus ujede kilometr za 2,89 koruny, vůz na stlačený zemní plyn za 3,96 a dieslový za 7,5 koruny. „Výhodné je, že je bude možné napájet z trolejového vedení,“ doplnil Konečný.

V zavádění elektrobusů by Budějovice byly průkopníky

Elektrobusy jezdí ve větším měřítku především ve Vídni. „Nově je budou zavádět také třeba v polském Krakově,“ zmínil mluvčí dopravního podniku Radek Filip. Budějovice by byly z hlediska rozsahu provozu a také napájení z trolejí v České republice průkopníky.

Aby mohly do budějovických ulic vyrazit elektrobusy, musí město připravit záchytné parkoviště v Jírovcově ulici, na kterém se nyní projekčně pracuje.

Vedení radnice má představu, že by tam řidiči zaparkovali své vozy a dál pokračovali do města právě elektrobusy, a nezatěžovali tak přeplněné ulice Pražského předměstí.

Parkoviště by mohlo mít podle původních odhadů kapacitu až 500 míst, později pak z radnice zaznělo číslo kolem 300.

Kolik by tam parkování mělo stát, případně kolik by pak následně řidiči a jejich spolucestující platili v elektrobusu, se ještě bude ladit.

Se spuštěním provozu parkoviště i dvou nových linek mají souviset ještě změny v parkování přímo na Pražském předměstí. Na nich na radnici stále pracují. Z původního plánu na zavádění zón placeného stání, které navrhovalo minulé vedení Budějovic, už mnoho nezbylo.

Autor:



Nejčtenější

Čech předčil při prestižní soutěži v USA většinu vojáků Národní gardy

V běhu na tři míle desátník Mrocek suverénně zvítězil.

Dopadl lépe než většina reprezentantů Národní gardy z amerického státu Nebraska. Jen jeden muž byl na tom v prestižní...

Motorkář na Prachaticku nepřežil srážku s autem, které předjížděl

Motorkář nepřežil střet s autem u Blažejovic.

Po nehodě u Blažejovic na Prachaticku zemřel v neděli motocyklista. Srazilo ho osobní auto, které motorkář předjížděl....



Deváťák pozval do školy ve Vodňanech Václava Klause. Exprezident přijel

Bývalý prezident Václav Klaus navštívil ZŠ a Gymnázium ve Vodňanech.

Bývalý prezident Václav Klaus navštívil Základní školu a Gymnázium Vodňany. Do města na Strakonicku ho pozval žák...

Skála nad Vltavou u Krumlova hrozí odlomením. Vodáci zřejmě neprojedou

Z Barevné skály se může odlomit tisíc tun vážící část. Pod masivem vede...

Část Barevné skály u Českého Krumlova hrozí odlomením. Kvůli nebezpečí sesuvu je uzavřena cesta pod masivem a s...

Povodí Vltavy hledá řešení, aby vodáci projeli úsek pod nebezpečnou skálou

Z Barevné skály, která se tyčí u jezu na Vltavě poblíž Českého Krumlova, se...

Povodí Vltavy neuvažuje o zavření úseku řeky mezi Větřním a Novým Spolím v Krumlově kvůli havarijnímu stavu Barevné...

Další z rubriky

Obchvat Českých Budějovic má stavební povolení, stavět se začne v září

Slavnostní otevření pětikilometrového úsek D3 mezi Veselím nad Lužnicí a...

Obchvat Českých Budějovic získal stavební povolení. Zhruba sedm kilometrů dlouhý úsek dálnice D3 od severního okraje...

Rodiče žáků s autismem se radují, sloučení škol v Budějovicích už nehrozí

Speciální škola stojí v Dlouhé ulici na sídlišti Vltava v Českých Budějovicích.

Rodiče školáků s autismem v Českých Budějovicích si oddechli. Jejich děti zůstanou ve škole, na kterou jsou zvyklé. Po...

Děti budou dál dojíždět. Na Srubci školu letos neotevřou

Srubec je z pohledu čísel nejrychleji rostoucí satelitní obcí kolem krajského...

Od 1. září měli chodit prvňáčci do nové ZŠ Srubec. Jenže v obci u Českých Budějovic ještě nezačali stavět a škola bude...

Už víte, kam do školky?
Už víte, kam do školky?

Také vás čeká tento rok zápis do školky? Poraďte se, jaká školka je nejlepší ve vašem okolí, či jestli zvolit státní nebo soukromou.

Najdete na iDNES.cz