Jako první zmizí blok horního převisu. „Spočítali jsme, že má přibližně 150 tun. Odlomit a odtlačit ho chceme pomocí dvou pneumatických podušek, každá má výtlak 90 tun. Máme šanci, že spřaženými 180 tunami bychom měli stopadesátitunový blok odtlačit a shodit,“ řekl ředitel firmy Strix Dušan Dufka.
I další bloky tvořící masiv bude Strix postupně shazovat dolů. Vždy ráno a dopoledne, kdy po řece nejezdí moc vodáků. Odpoledne bude vrtat, nakládat a odvážet materiál. Skálu bude kromě podušek odlamovat i pomocí hydraulických klínů a pneumatických sbíjecích kladiv.
Ve čtvrtek dokončil Strix instalaci záchytné bariéry, v předchozích dnech firma položila tlumicí matraci z gumových pásů a pneumatik, která chrání silnici, a postavila plot, který brání pádu kamení do řeky.
Firma zjistila, že skála je „totálně rozpraskaná“. Vnější plášť je podle Dufky sestavou volně naskládaných bloků.
První etapa prací u Českého Krumlova potrvá do konce června. „Práce budou stát 5,9 milionu korun,“ řekla Eva Jouklová, mluvčí Lesů ČR, pro něž Strix práce dělá. Podle toho, zda bude skála i po odlomu nebezpečná, naváže co nejdříve druhá etapa.
Propust u pravého břehu řeky se nyní splouvat nesmí, Povodí Vltavy ji podle informací z minulého týdne nejpozději 28. května zahradí pomocí trámů.
Zákaz vodáci vesměs dodržují, Dufka uvedl, že školní skupiny stoprocentně, zahraniční turisté před jezem váhají. U levého břehu lze lodě přenést v nejvzdálenějším místě od skály. Asi 200 metrů před propustí je také síť jako zábrana.