Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na sklápění či stěhování historického mostu přes Vltavu má přispět i Týn

  11:56aktualizováno  11:56
Dvě varianty úprav historického železného mostu bude v nejbližší době hodnotit pracovní skupina, kterou vybrala radnice v Týně nad Vltavou. Most z roku 1892 je nízký pro vodní cestu z Budějovic až k Orlické přehradě. Neproplují pod ním větší výletní lodě.

Historický most přes Vltavu v Týně nad Vltavou. | foto: Martin Beneš, MF DNES

Brzdu plavební magistrály řeší Ředitelství vodních cest (ŘVC) více než deset let. Nyní zaslalo městu aktualizovanou projektovou studii ve dvou variantách.

První navrhuje částečné sklápění mostu, druhá se zabývá jeho přestěhováním proti proudu Vltavy. Do míst, kde jsou vyšší břehy. Tuto možnost už schválili jako jedinou přijatelnou v roce 2010 zastupitelé. S podmínkou, že stát na původním místě postaví nový most pro pěší a lehkou dopravu.

„Preferujeme od začátku zdvihací most. Posunutí mostu není šťastné, o konečné verzi budeme ale dál jednat,“ řekl zástupce ředitele ŘVC Jan Bukovský.

Zatím vše vypadá, že přes nedávné slavnostní otevření vodní cesty v úseku 33 kilometrů a vybudování zdymadla u Hněvkovické přehrady za stovky milionů korun bude mít splavnění ještě dlouho překážku.

U obou variant úprav mostu stát předpokládá značnou investiční spoluúčast Týna nad Vltavou.

„Vzhledem k výši investic, které bychom museli zaplatit my, jsou pro nás obě varianty problematické. Museli bychom náklady splácet dlouhé roky,“ míní starosta Týna nad Vltavou Milan Šnorek.

První varianta se stěhováním a stavbou nového mostu by vyšla podle nových propočtů na 300 milionů a druhá skoro na 200 milionů korun.

Ačkoliv by stát měl Týnu uhradit takzvané projektem vyvolané neplánované investice, podle Bukovského má ŘVC na tuto úpravu vodní cesty od státního fondu limit maximálně 90 milionů korun. Rozdíl by podle tohoto klíče mělo uhradit město. V případě zdvihacího mostu zajistí ŘVC také jeho celkovou rekonstrukci, která je podle statiků nutná.

Pro Týn nad Vltavou s ročním rozpočtem 142 milionů korun by obě varianty podle starosty Šnorka představovaly vysoký úvěr. Nejbolestivější pro městskou pokladnu by bylo stěhování mostu a stavba nového.

Pro obyvatele je železný most ikonou. Je v seznamu technických památek. Veřejnost se dělí na ty, kteří souhlasí s úpravou mostu a staví se proti jeho stěhování, a na další, kteří ho přesunout chtějí, ale odmítají jeho úpravy. Právě proto chtějí radní rozhodování pokud možno odpolitizovat a nechat je na odbornících a na vůli většiny lidí.




Nejčtenější

Majitel části hřiště si ohradil pozemek, kůly zabetonoval před brankou

Majitel čtvrtiny fotbalového hřiště v Přešťovicích  si svůj pozemek ohradil...

Jámy a v nich zabetonované železné kůly vyrostly takřka přes noc na fotbalovém hřišti v Přešťovicích na Strakonicku....

Čech předčil při prestižní soutěži v USA většinu vojáků Národní gardy

V běhu na tři míle desátník Mrocek suverénně zvítězil.

Dopadl lépe než většina reprezentantů Národní gardy z amerického státu Nebraska. Jen jeden muž byl na tom v prestižní...



Soud zrušil záměr převést vepřín v Letech na stát, kupní smlouva však platí

Velkokapacitní vepřín na místě bývalého romského koncentračního táboru v Letech...

Rozhodnutí o záměru převodu vepřína v Letech na Písecku na stát není platné. Takový je verdikt Krajského soudu v...

Placené provozování života v Krumlově má ohlas, části místních projekt vadí

Kateřina Šedá v českokrumlovské Široké ulici, kde bude během jejího projektu...

Vlnu kritiky od místních, ale i nadšené ohlasy vyvolal projekt Kateřiny Šedé s názvem UNES-CO. Umělkyně se v něm věnuje...

Z Písku by mohlo být malé Brno, věří ekonom České národní banky

„S bývalými spolužáky jsem stále v kontaktu. Stejně jako oni, i já v sobě...

O České národní bance, o podnikání na jihu Čech i o svém rodném městě v rozhovoru pro MF DNES mluvil ekonom Petr Král....

Další z rubriky

Obchvat Dasného a Češnovic může být hotový v roce 2023

Zahradu školky v Dasném dělí od rušné silnice plot z plexiskla.

Každý den projede Češnovicemi a Dasným na Českobudějovicku v průměru 15 tisíc aut, z toho téměř dva tisíce kamionů....

Budějovickými growshopy se soudy zabývají šest let. Kauza dál pokračuje

Otevření pracoviště pro výzkum léčebného konopí v Meclově na Domažlicku. (23....

Kolem provozu takzvaných growshopů na území krajského města, které nabízely potřeby pro pěstování konopí i dalších...

Dům na náměstí v Krumlově, kde byla spořitelna, přestaví na luxusní hotel

Budova v centru Krumlova, kterou společnost CPI předělá na hotel, byla...

Historickou budovu spořitelny na českokrumlovském náměstí Svornosti přestaví společnost CPI za 100 milionů korun na...

Najdete na iDNES.cz