Poslední vodárenská věž zůstala na trati z Kostelce u Jihlavy do Slavonic.

Poslední vodárenská věž zůstala na trati z Kostelce u Jihlavy do Slavonic. | foto: Ladislav Němec, MF DNES

Hledá se zachránce historické vodárenské věže. Dráhy ji chtějí prodat

  • 1
Mezi nevyužitým majetkem, který nabízejí k prodeji České dráhy na internetu, je i vodárenská věž ve Slavonicích na Jindřichohradecku. Mohlo by tu vzniknout třeba drážní muzeum.

Historickou budova postavili na začátku 20. století pro zásobování parních lokomotiv. Teď je na seznamu nevyužívaného majetku drah. Přes deset metrů vysoká věž s podlahovou plochou 46,04 metru čtverečního je podle nabídky v dobrém stavu a stojí na pronajatém drážním pozemku, který si může budoucí vlastník přikoupit.

Cenu nemovitosti se ale nedozví. "Stanovíme ji podle znaleckého posudku. Ale necháme ho vypracovat, až když budeme mít vážného zájemce o koupi. Je to proto, abychom vycházeli z aktuálního odborného posudku," uvedla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

Zůstala jako poslední

Vodárenská věž zůstala na trati z Kostelce u Jihlavy do příhraničních Slavonic jako poslední. "Všechny vodárenské věže na této trati byly budované okolo roku 1900 podle jednoho císařského projektu, takže byly téměř stejné," řekl drážní nadšenec Miloš Fiala ze Slavonic, který má pronajatou zahradu okolo historické vodárny.

Z věží zbyla už jen ta nejmladší

Slavonická vodárenská věž zůstala na trati z Kostelce u Jihlavy do příhraničních Slavonic jako poslední. Podle webových stránek přátel této trati nejprve zanikla vodárenská věž v Třešti, a když daleko později ztratily svůj význam i vodárny v Kostelci a Telči, byly zbořeny i v těchto stanicích. Slavonická vodárna je z nich nejmladší.

Její přízemí je prázdné, patro zabírá velká železná nádrž. Do ní se načerpala zásoba vody, která se pak napouštěla pomocí širokého potrubí a vodních jeřábů umístěných mezi kolejemi samospádem přímo do parní lokomotivy.

"K původnímu účelu už vodárna nikdy sloužit nebude. Dovedu si představit, že by v jejím přízemí mohlo po rekonstrukci vzniknout třeba drážní muzeum. Mohla by tam být výstava historických fotek a dobových předmětů z dráhy, které už se dnes nepoužívají, jako návěstidlo, kotel z lokomotivy a další," podotkl Fiala, který pracoval na dráze téměř celý život.

Obává se ale, že České dráhy budou nového majitele slavonické vodárenské věže hledat velmi těžko. Historická stavba je už řadu desetiletí zamčená a chátrá. "Jako akciová společnost nemůžeme svůj nepotřebný majetek nabízet darem. Legální je jen pronájem nebo prodej," poznamenala Pistoriusová.