Podnětem se nyní zabývá Jihočeský kraj, který je vlastníkem silnice. Podle vyjádření kraje vydal Městský úřad v Českém Krumlově chybné stavební povolení, které nerespektovalo doporučení podle posudků vlivu na životní prostředí EIA.
Týká se zhruba tříkilometrového úseku od Přední Zvonkové k hranicím s Rakouskem, kde silnice prochází mezi I. zónou Národního parku Šumava a jeho chráněnou krajinnou oblastí (CHKO). Silnice zde přetíná mimo jiné migrační pásy pro obojživelníky, rysa ostrovida nebo losa evropského.
Znalci varovali, že upravená silnice významně zasáhne do biokoridorů. Větší komfort pro řidiče může mít podle ochránců přírody za následek rychlejší jízdu automobilů a střety se zvěří nebo kolize s cyklisty. Rychlost je zde snížena na padesátku. Odborníci proto navrhovali projekt modernizace silnice zpracovat ve více variantách a s doporučovanými úpravami.
„Úsek silnice k hranicím s Rakouskem je podle nás nepovoleně rozšířen. Navrhovali jsme zachovat původní rozměry a vytvořit na něm kyvadlový režim dopravy vždy v jednom pruhu, aby tu byl provoz klidnější,“ vysvětluje Jaromír Bláha z Hnutí Duha.
Problém nekomentuje Správa CHKO Šumava, která modernizaci silnic na pravé straně Lipenské nádrže sleduje. „Rozklad je věcí stavebního úřadu, my jsme se k němu nevyjadřovali,“ poznamenal Boris Hůlka ze Správy CHKO Šumava.
Jihočeský kraj chystá rekonstrukci celého úseku mezi Novou Pecí a státní hranicí. Zatím je hotová část tříkilometrová část od Přední Zvonkové do Rakouska.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz
Naopak spokojení jsou s rekonstruovaným úsekem řidiči a turisté. Nejužší část silnice vedoucí k hranicím měla silně poničený povrch a v zimě bývala často na hranici sjízdnosti. I po opravě je úzká, míjení vozidel umožňují takzvané výhybny, rozšířená místa po krajích vozovky.
„Navíc jsou v tom úseku zatáčky, takže tam se rychle jezdit nedá ani po opravě. Vzhledem k tomu, že největší provoz je tam v zimě, kdy na vozovce leží sníh a každý jede skoro krokem, tak mi přijdou obavy Hnutí Duha přehnané. Přitom třeba silnice k německému lyžařskému areálu Velký Javor je mnohem širší a tam to nevadí,“ prohlásil Martin Řezáč, který po komunikaci často jezdí pracovně i za lyžováním.
Příprava trvala nejméně patnáct let
Projekt modernizace silnice III. třídy vedoucí z Nové Pece k hranicím se přitom tvoří nejméně 15 let. Řidiči tudy míří hlavně k rakouským lyžařským střediskům Schöneben a Hochficht. Zkapacitnění komunikace podporují dlouhodobě místní obce i Jihočeský kraj. V projektové studii argumentují zlepšením turistické atraktivity a ekonomickou výtěžností.
Podle dlouhodobého sledování tu projede jenom v zimě za den až 300 aut a autobusů. Rekonstrukce celé trasy z Nové Pece je rozdělená na pět etap. Dotýká se nejenom šumavského parku a jeho první zóny, ale i evropsky vyhlášené Ptačí oblasti nebo území spadajícího pod režim Natura 2000.
Mimochodem z důvodu spojení s rakouskými lyžařskými areály vznikaly v 90. letech v lokalitě projekty na sjezdovku na Smrčině (odvrácené straně Hochfichtu), nebo na stavbu lanovky. Oba projekty kraj odsunul za předpokladu, že Správa NP Šumava povolí modernizaci silnice.
Komunikace z Nové Pece k hranici přes Zvonkovou má tedy dokončený poslední tříkilometrový úsek. Na dalším mezi Novou Pecí a Bližší Lhotou se začne pracovat 15. července.
Tento úsek bude až do listopadu zavřený. Auta a cyklisté, kteří chtějí k hraničnímu přechodu Zadní Zvonková, se mohou této části vyhnout tím, že využijí přívoz z Horní Plané do Bližší Lhoty.
V roce 2017 se losi toulali i po Olomoucku a Opavsku:
7. listopadu 2017 |