Jihočeské letiště České Budějovice má statut pro neveřejný mezinárodní provoz a...

Jihočeské letiště České Budějovice má statut pro neveřejný mezinárodní provoz a postupně prochází modernizací. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Válka firem o akci za 400 milionů stopla modernizaci budějovického letiště

  • 8
Antimonopolní úřad vrátil do hry o modernizaci Letiště České Budějovice vyřazenou firmu Hochtief CZ. Ta by s nejnižší cenovou nabídkou měla vyhrát. Proti se postavilo původní vítězné sdružení. A modernizace nabírá zpoždění.

Zatímco podle původních plánů měla už vítězná firma naplno pracovat na poslední fázi modernizace areálu v Plané, ve skutečnosti se vedou dohady o to, kdo vůbec stavbu terminálu a navigace zajistí.

Poslední informace zní: finální etapa začne na jaře 2018. To znamená zpoždění o rok a půl. Stejnou dobu má přitom celá akce trvat.

Soutěží na modernizaci se před několika měsíci začal zabývat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Nejdříve tendr za stovky milionů korun pozastavil a následně vydal rozhodnutí, aby Jihočeský kraj vrátil do hry vyřazenou společnost Hochtief CZ.

To by fakticky mělo znamenat její výhru a přiklepnutí zakázky, protože nabídla o zhruba 10 milionů korun nižší cenu než oficiálně vítězné sdružení Geosan Group a Habau CZ s cenou 418 milionů. Dvojblok firem rozhodnutí antimonopolního úřadu napadl, a tak je nutné čekat na další vývoj. A vedení kraje očekává další zdržení.

„V současné době můžeme odhadovat první kopnutí někdy na jaře roku 2018,“ reagoval krajský radní pro veřejné zakázky Antonín Krák (ČSSD). Původně to přitom mělo být už loni na podzim. „Pro nás a potenciální cestující je celá věc negativní. Nemůžeme stavět,“ zdůraznil Krák.

Takřka totožně se vyjádřila i mluvčí Letiště České Budějovice Martina Vodičková. „Vzhledem k rozhodnutí ÚOHS se dal podobný vývoj očekávat,“ dodala.

Zástupci kraje s rozhodnutím ÚOHS nesouhlasí

Antimonopolní úřad totiž oznámil, že společnost Hochtief CZ neměla být Jihočeským krajem ze soutěže vyřazená a měla dostat možnost dodatečně nahradit reference a doplnit svou nabídku. Zadavatel, tedy kraj, podle úřadu „postupoval v rozporu se zásadou rovného zacházení a neumožnil nahrazení reference, u které bylo dodatečně zjištěno, že není pro zakázku použitelná“.

Zástupci kraje, kteří u tendru byli, jsou jiného názoru. „My jsme jednoznačně naplnili zákon o zadávání veřejných zakázek. Nepřipustili jsme k dalšímu posuzování firmy, kde nebyly řádně doloženy veškeré dokumenty,“ reagoval zastupitel a bývalý hejtman Jiří Zimola (ČSSD).

Doplnil, že kdyby výběrová komise kraje přimhouřila oči nebo přehlédla nedostatky, tak se vystaví nebezpečí, že se odvolají firmy, které mají vše v pořádku, a věcí se pak stejně bude zabývat ÚOHS.

Na celé věci je tak hořce úsměvné, že by se tendr dostal k antimonopolnímu úřadu v každém případě, a zdržení tedy bylo nevyhnutelné. Zimola nevylučuje, že se bude opakovat příběh miliardového tendru na takzvané pošumavské lokálky, tedy obsluhu železnice na několika tratích v kraji. Tam nakonec definitivní rozhodnutí vydal až soud. „Jsme teď v zajetí souboje firem,“ dodal exhejtman.

Vedení letiště nemůže tendr nijak ovlivnit. „Každopádně po podpisu smlouvy mají práce trvat rok a půl. Jejich součástí bude především stavba nového terminálu, doplnění navigačních a světelných technologií a doplnění technologií do řídicí věže. Pak je tam ještě třeba zázemí pro hasiče a technické garáže,“ vyjmenoval ředitel Ladislav Ondřich.

Po dokončení modernizace hodlá vedení společnosti získat potřebné licence, aby se stalo mezinárodním veřejným letištěm. Areál patří kraji, společnost Jihočeské letiště České Budějovice, která ho provozuje, je napůl kraje a Budějovic.