Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Smlouva přinesla mír na úzkokolejku. Parní vlaky do Kamenice ale nevyjedou

  16:19aktualizováno  16:19
Jihočeský kraj a Jindřichohradecké místní dráhy podepsaly smlouvu, která dopravci zvýší platby za ujeté kilometry. To mu pomůže v hospodaření. Parní vlaky do Kamenice v létě přesto nevyjedou. Provoz je moc drahý.

Na nádraží úzkokolejky v Kamenici nad Lipou. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Vypadá to, že spor kolem úzkokolejky se podařilo vyřešit. Jihočeský kraj a Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) podepsaly dodatek ke smlouvě, která zvyšuje platbu za každý ujetý kilometr vlaků o 11,66 koruny – na konečných 72,69 Kč.

A zdá se, že s dohodou se vztahy mezi dopravcem a krajem urovnaly. V minulosti si přitom vyměňovaly tvrdé výroky - zatímco zástupci úzkokolejky tvrdili, že kraj neplní smlouvy, hejtman Jiří Zimola naznačoval, že vedení si vyplácí nadstandardní odměny a že společnost podivně hospodaří.

„Dodatek vychází z dohody, v níž jsme se zavázali, že každoročně budeme zvyšovat částku o inflaci a také za modernizaci vozového parku. Problém byl, že JHMD za ni žádaly větší částku, proto jsme se nemohli od dubna dohodnout,“ vysvětlil průtahy jihočeský hejtman Jiří Zimola.

Uklidnění vztahů

JHMD měly na modernizaci vozů evropskou dotaci, jenže ta nebyla proplacena v plné výši. A tak od kraje dostaly méně. Podpis se tak oddaloval. Až do minulé středy.

Nyní je, zdá se, spokojená i společnost JHMD. Podle dopravce to přinese do vzájemného vztahu uklidnění. Spolu s dodatkem schválil totiž Jihočeský kraj také možnost přímého zadání výkonů na úzkokolejce po roce 2019. Což je pro JHMD příslib jisté budoucnosti.

„Priorita je mít smlouvu. To jsme chtěli. Druhá rovina je v tom, že chceme uvažovat dlouhodobě. V tomto ohledu je pro nás skvělou zprávou, že Jihočeský kraj podepsal přímé zadání JHMD po roce 2019. To prolomilo nejistotu, která mezi námi byla,“ komentoval podepsání smlouvy předseda představenstva JHMD Boris Čajánek.

Podle něj si obě strany uvědomují, že úzkokolejka je významný fenomén regionu a že stojí o to, aby tu fungovala. „Hodně se mezi námi vyjasnilo. My si uvědomujeme, že dlouhodobost je pro nás jistotou a kraj pozitivně vnímá zachování úzkokolejky,“ řekl Čajánek.

Z těchto slov se může zdát, že jsou kraj i dopravce spokojeni, ovšem JHMD nadále tvrdí, že na každém kilometru, který si kraj objedná, tratí společnost necelých dvacet korun.

Otevřou několik zastávek

Tuto ztrátu hradí prý z obchodní činnosti. „Doplácíme od roku 2009, kdy začala platit současná smlouva, ale stejné to bylo i předtím. Naše snaha je, aby to bylo v co nejmenší míře, abychom mohli věnovat finanční prostředky do zachování parního provozu,“ doplnil Čajánek.

Jenže to se v úplné míře už nyní nedaří. Společnost zrušila letní provoz parních vlaků na trase mezi Jindřichovým Hradcem a Kamenicí nad Lipou. „Nedostává se nám prostředků na parní provoz, který je podstatně nákladnější než u motorových lokomotiv,“ vysvětlil mluvčí dopravce Pavel Matlas.

Všechno, co firma vydělá, prý vrací do provozu. A také do infrastruktury. V polovině prázdnin otevřou několik nových zastávek, které firma nechala opravit.

Úzkokolejka se navíc připravuje k zápisu na seznam kulturních památek Česka. „Nyní připravujeme podklady, aby se zápis mohl uskutečnit. Určitě to zvýší atraktivitu úzkokolejky, tentokrát i třeba v odborných kruzích,“ vyzdvihl Čajánek.

Úzkokolejka je nejvýznamnější a nejnavštěvovanější technická památka Jihočeského kraje a kraje Vysočina. Společnost JHMD je vlastníkem a provozovatelem železniční dopravy na 80 kilometrech úzkorozchodných tratí Jindřichův Hradec – Nová Bystřice a Jindřichův Hradec – Obrataň. Společnost ročně přepraví zhruba 400 tisíc cestujících, z toho více než sto tisíc turistů.

Autor:



Nejčtenější

Čech předčil při prestižní soutěži v USA většinu vojáků Národní gardy

V běhu na tři míle desátník Mrocek suverénně zvítězil.

Dopadl lépe než většina reprezentantů Národní gardy z amerického státu Nebraska. Jen jeden muž byl na tom v prestižní...

Motorkář na Prachaticku nepřežil srážku s autem, které předjížděl

Motorkář nepřežil střet s autem u Blažejovic.

Po nehodě u Blažejovic na Prachaticku zemřel v neděli motocyklista. Srazilo ho osobní auto, které motorkář předjížděl....



Soud zrušil záměr převést vepřín v Letech na stát, kupní smlouva však platí

Velkokapacitní vepřín na místě bývalého romského koncentračního táboru v Letech...

Rozhodnutí o záměru převodu vepřína v Letech na Písecku na stát není platné. Takový je verdikt Krajského soudu v...

Placené provozování života v Krumlově má ohlas, části místních projekt vadí

Kateřina Šedá v českokrumlovské Široké ulici, kde bude během jejího projektu...

Vlnu kritiky od místních, ale i nadšené ohlasy vyvolal projekt Kateřiny Šedé s názvem UNES-CO. Umělkyně se v něm věnuje...

V Kometě jako doma. Jsme jedna rodina, říká útočník Vincour

Brněnský útočník Tomáš Vincour v akci během třetího finále hokejové extraligy.

Stala se z toho tak trochu fráze, s níž sportovci mnohdy idylicky popisují vztahy uvnitř kolektivu. A obdobná slova...

Další z rubriky

Bez tunelu pod nádražím hrozí v Českých Budějovicích kolaps dopravy

U Mánesovy ulice je naplánovaná patrová křižovatka. Pod zemí má mít silnice...

Více než miliarda korun je cena za podjezd pod nákladovým nádražím v Českých Budějovicích. Má být hotový stejně s...

Deváťák pozval do školy ve Vodňanech Václava Klause. Exprezident přijel

Bývalý prezident Václav Klaus navštívil ZŠ a Gymnázium ve Vodňanech.

Bývalý prezident Václav Klaus navštívil Základní školu a Gymnázium Vodňany. Do města na Strakonicku ho pozval žák...

Odběr kostní dřeně není nic, co by se nedalo zvládnout, říká dárce

Stanislav Blecha loni daroval vzácnou kostní dřeň.

Kdyby se nechystal na pozvání Českého národního registru dárců dřeně na setkání do Prahy, asi by si na dárcovství...

Najdete na iDNES.cz