Na jihu Čech by mohl začít fungovat integrovaný dopravní systém, díky kterému by lidé mohli jezdit na jeden lístek autobusy, vlaky i MHD.

Na jihu Čech by mohl začít fungovat integrovaný dopravní systém, díky kterému by lidé mohli jezdit na jeden lístek autobusy, vlaky i MHD. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Jeden lístek na bus i vlak? Sen lidí z jihu Čech je v rukou politiků

  • 13
Nastoupit do autobusu ve Lhenicích, dojet do Českých Budějovic, přesunout se MHD a odpoledne pokračovat vlakem do Boršova. To vše na jeden lístek. V deseti krajích republiky to funguje. Na jihu Čech je to však stále jen marné přání mnoha cestujících.

Přitom minimálně na Českobudějovicku už mohl integrovaný dopravní systém fungovat. Jikord (Jihočeský koordinátor dopravy) se na tento projekt před třemi lety připravoval, nakonec ale skončil v šuplíku. Stačilo, aby ho odmítli politici, kteří se nedokázali dohodnout, zda bude IDS výhodný. Mimo jiné panovaly obavy, že to bude stát na začátku moc peněz.

Teď se o propojení autobusové, vlakové a městské hromadné dopravy v kraji znovu mluví. A opět budou mít osud cestujících v hrsti politici. Jasno by mohlo být po říjnových krajských volbách.

Některé výhody jsou přitom nesporné. Lepší návaznost jednotlivých spojů, zjednodušení tarifů jízdného, zavedení čipové jízdní karty, kterou uznávají všichni dopravci.

"Pokud by fungoval IDS, mohlo by to znamenat také lepší dopravní spojení vzdálenějších míst," věří náměstek českobudějovického primátora Miroslav Joch s tím, že zavedení systémů může zastavit i odliv cestujících.

Ne všichni to však vidí tak pozitivně. Podle Ivana Študlara z Jikordu je Jihočeský kraj natolik řídce osídlený, že jsou pozitivní dopady IDS sporné. "V každém případě jsme byli připraveni ho zavést pro Českobudějovicko, kde má určitě své opodstatnění. Jenže krajští politici se nedohodli," upozornil Študlar.

Cestujícím se myšlenka líbí

Samotní cestující by uvítali například sjednocení jízdného. Často hovoří především o propojení českobudějovické MHD a regionálních autobusů, ale někteří jdou ještě dál. "Určitě by se mi líbilo mít jednu kartičku nebo jízdenku, se kterou bych mohl přestupovat třeba z vlaku do autobusu," potvrdil Tomáš Mikula z Písku.

Jako přínosnou věc vidí jednotnou jízdní kartu i generální ředitel ČSAD Autobusy České Budějovice Vladimír Homola. "Je to určitě jedna z možností, jak lidem usnadnit cestování. Ohledně IDS si musíme položit otázku, zda je vůbec co integrovat," zůstává při zemi ředitel.

Hodně by záleželo, jakým směrem by se kraj vydal. Například v Praze se stala karta známá jako Opencard noční můrou, která z rozpočtu města nenávratně vytahala stovky milionů korun. Jinde to naopak funguje.

"Poučit se můžeme v Plzeňském kraji. Podmínkou úspěchu je zavedení jednotného tarifního jízdného, a to nejen jízdenky vícedenní, ale i základní," doplnil David Lataj, člen dopravní komise českobudějovického magistrátu.