Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sběratelův brouk barvami nehýří, za války taková auta jezdila na frontě

  9:30aktualizováno  9:30
Auta ho zajímají odmalička, prvního veterána si koupil v 17 letech. Dnes, o dvacet let později, má Jan Tischler z Černěvsi u Vodňan historických vozů hned několik. S jedním vyrazil na sraz volkswagenů na letiště Hosín u Budějovic. Mezi nablýskanými vozy byl jeho brouk nenápadný. Přesto je to unikátní vůz.

Mezinárodní sraz majitelů a příznivců vozů značky Volkswagen hostilo v pátek a v sobotu letiště Hosín u Českých Budějovic. Na setkání přijely stovky aut od nejstarších brouků, přes ceněné Transportery T1 až po dnešní moderní auta. „Tento typ vyráběli Němci za druhé světové války. Podvozek je z vojenského vozu KdF 82 a karoserie je klasická broukovská,“ popisuje svůj vůz Jan Tischler z Černěvsi u Vodňan. | foto: Marek Podhora, MAFRA

„Tento typ auta vyráběli Němci za druhé světové války. Podvozek je z vojenského vozu KdF 82, který se nazývá také Kübelwagen nebo Kaďour, a karoserie je klasická broukovská. Němci využili toho, že měli připravenou spoustu těchto kastlí, a tak je nasadili na vojenský podvozek. Auta používaly jednotky SS a funkcionáři nebo doktoři. Ale jezdila i na frontě,“ vysvětluje Tischler.

Ten jeho není úplně originální, protože ty se u nás nedochovaly. Němci těchto aut vyrobili jen 554. „Podvozek je z původního Kübelwagenu, kastle je z brouka, ale až z 50. let, kterou jsem upravoval,“ poukazuje Tischler.

Fotogalerie

Na první pohled si i laik všimne, že tenhle brouk má větší světlou výšku.

„Má reduktory, aby to mělo lepší průjezdnost terénem, proti broukovi má tento podvozek i samosvorný diferenciál. Jezdím s ním často do terénu a zvládne toho hodně, většinou se lidi diví, co projede. Je to dané i nízkou hmotností, auto váží 550 kilogramů,“ popisuje vlastnosti stroje.

Jízda je prý relativně pohodlná, jen v létě je uvnitř horko. Tischler s autem jezdí každý týden. A párkrát ročně i na dlouhé výlety. Za osm let provozu najel 17 tisíc kilometrů.

„Naposledy jsme bez problémů ujeli 700 kilometrů. Je to spolehlivé auto, pokud vás něco zastaví, je to nejčastěji nečistota v nádrži, nebo nějaká maličkost, která se snadno odstraní na cestě. Stačí mít s sebou jeden šroubovák a klíč,“ vypráví.

Přestavba do současného stavu mu trvala tři roky a byla značně obtížná. Už proto, že s podobným vozem tady nikdo neměl zkušenosti. „Když jsem ho začal stavět, tak o válečném broukovi nikdo moc nevěděl. Naštěstí jsem se potkal s pánem, který se po válce v Německu zabýval renovací těchto aut a měl originální kastli doma. Takže jsem to od něj okoukal, abych se co nejvíce přiblížil původní verzi,“ říká Tischler.

Kromě podvozku pamatuje válku i řada dalších dílů - například základ palubní desky. Ta proti dnešním autům zaujme svou strohostí. Je tu jeden budík s rychlostí a několik přepínačů na stěrače, světla, blinkry.

„Palubovka je z válečného auta, které shořelo a spadla na něj stodola. Takže jsem ji vyrovnal, opravil a napasoval do auta. Bylo to složité, ale mám originál,“ vypráví nadšeně.

Zálibu ve veteránech sdílí s bratrem, mají vozy všech možných značek. Nyní pracuje na renovaci Laurin a Klement 110, který si koupil v17 letech.

„Já mám teď čtyři auta a brácha šest. Od dvanácti let jsem u známého připravoval veterány na filmování - třeba pro seriál Bylo nás pět nebo pro snímek Tankový prapor. Mezi veterány jsem vyrůstal,“ dodává.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zlínští policisté našli nad malenovickým hradem ostatky lidského těla. (27. dubna 2011)
Policie odvolala pátrání. Houbařka nechala kolo u lesa a šla domů pěšky

Ztraceného houbaře, po němž zůstal přes noc u cesty jen bicykl, hledali policisté v lese u Soběslavi. Záhy se ukázalo, že do lesa nevyrazil muž, ale žena,...  celý článek

Parkovací místa označená modrou barvou budou moci od 1. listopadu využívat jen...
Lidé se žádostmi o parkovací karty nespěchají. Ulice už se barví domodra

Nejistota, strach, že se nic nezmění, rozpaky, ale i naděje ve zlepšení provázejí obyvatele Pražského předměstí v Českých Budějovicích. Od 1. listopadu tam...  celý článek

Jiří Kučera jako první vyfotil divoké vlky na Šumavě.
První snímky divokých vlků ze Šumavy ulovil fotograf poblíž Modravy

Byli čtyři, před zimou vypadali v dobré kondici a s vlky, kteří před nedávnem utekli z výběhu v Bavorsku, neměli nic společného. Nedaleko Modravy se o víkendu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.