Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sběratelův brouk barvami nehýří, za války taková auta jezdila na frontě

  9:30aktualizováno  9:30
Auta ho zajímají odmalička, prvního veterána si koupil v 17 letech. Dnes, o dvacet let později, má Jan Tischler z Černěvsi u Vodňan historických vozů hned několik. S jedním vyrazil na sraz volkswagenů na letiště Hosín u Budějovic. Mezi nablýskanými vozy byl jeho brouk nenápadný. Přesto je to unikátní vůz.

Mezinárodní sraz majitelů a příznivců vozů značky Volkswagen hostilo v pátek a v sobotu letiště Hosín u Českých Budějovic. Na setkání přijely stovky aut od nejstarších brouků, přes ceněné Transportery T1 až po dnešní moderní auta. „Tento typ vyráběli Němci za druhé světové války. Podvozek je z vojenského vozu KdF 82 a karoserie je klasická broukovská,“ popisuje svůj vůz Jan Tischler z Černěvsi u Vodňan. | foto: Marek Podhora, MAFRA

„Tento typ auta vyráběli Němci za druhé světové války. Podvozek je z vojenského vozu KdF 82, který se nazývá také Kübelwagen nebo Kaďour, a karoserie je klasická broukovská. Němci využili toho, že měli připravenou spoustu těchto kastlí, a tak je nasadili na vojenský podvozek. Auta používaly jednotky SS a funkcionáři nebo doktoři. Ale jezdila i na frontě,“ vysvětluje Tischler.

Ten jeho není úplně originální, protože ty se u nás nedochovaly. Němci těchto aut vyrobili jen 554. „Podvozek je z původního Kübelwagenu, kastle je z brouka, ale až z 50. let, kterou jsem upravoval,“ poukazuje Tischler.

Fotogalerie

Na první pohled si i laik všimne, že tenhle brouk má větší světlou výšku.

„Má reduktory, aby to mělo lepší průjezdnost terénem, proti broukovi má tento podvozek i samosvorný diferenciál. Jezdím s ním často do terénu a zvládne toho hodně, většinou se lidi diví, co projede. Je to dané i nízkou hmotností, auto váží 550 kilogramů,“ popisuje vlastnosti stroje.

Jízda je prý relativně pohodlná, jen v létě je uvnitř horko. Tischler s autem jezdí každý týden. A párkrát ročně i na dlouhé výlety. Za osm let provozu najel 17 tisíc kilometrů.

„Naposledy jsme bez problémů ujeli 700 kilometrů. Je to spolehlivé auto, pokud vás něco zastaví, je to nejčastěji nečistota v nádrži, nebo nějaká maličkost, která se snadno odstraní na cestě. Stačí mít s sebou jeden šroubovák a klíč,“ vypráví.

Přestavba do současného stavu mu trvala tři roky a byla značně obtížná. Už proto, že s podobným vozem tady nikdo neměl zkušenosti. „Když jsem ho začal stavět, tak o válečném broukovi nikdo moc nevěděl. Naštěstí jsem se potkal s pánem, který se po válce v Německu zabýval renovací těchto aut a měl originální kastli doma. Takže jsem to od něj okoukal, abych se co nejvíce přiblížil původní verzi,“ říká Tischler.

Kromě podvozku pamatuje válku i řada dalších dílů - například základ palubní desky. Ta proti dnešním autům zaujme svou strohostí. Je tu jeden budík s rychlostí a několik přepínačů na stěrače, světla, blinkry.

„Palubovka je z válečného auta, které shořelo a spadla na něj stodola. Takže jsem ji vyrovnal, opravil a napasoval do auta. Bylo to složité, ale mám originál,“ vypráví nadšeně.

Zálibu ve veteránech sdílí s bratrem, mají vozy všech možných značek. Nyní pracuje na renovaci Laurin a Klement 110, který si koupil v17 letech.

„Já mám teď čtyři auta a brácha šest. Od dvanácti let jsem u známého připravoval veterány na filmování - třeba pro seriál Bylo nás pět nebo pro snímek Tankový prapor. Mezi veterány jsem vyrůstal,“ dodává.

Autor:



Nejčtenější

Čech předčil při prestižní soutěži v USA většinu vojáků Národní gardy

V běhu na tři míle desátník Mrocek suverénně zvítězil.

Dopadl lépe než většina reprezentantů Národní gardy z amerického státu Nebraska. Jen jeden muž byl na tom v prestižní...

Motorkář na Prachaticku nepřežil srážku s autem, které předjížděl

Motorkář dostal v zatáčce na silnici přes Červenohorské sedlo smyk a následoval...

Po nehodě u Blažejovic na Prachaticku zemřel v neděli motocyklista. Srazilo ho osobní auto, které motorkář předjížděl....



Soud zrušil záměr převést vepřín v Letech na stát, kupní smlouva však platí

Velkokapacitní vepřín na místě bývalého romského koncentračního táboru v Letech...

Rozhodnutí o záměru převodu vepřína v Letech na Písecku na stát není platné. Takový je verdikt Krajského soudu v...

Placené provozování života v Krumlově má ohlas, části místních projekt vadí

Kateřina Šedá v českokrumlovské Široké ulici, kde bude během jejího projektu...

Vlnu kritiky od místních, ale i nadšené ohlasy vyvolal projekt Kateřiny Šedé s názvem UNES-CO. Umělkyně se v něm věnuje...

V Kometě jako doma. Jsme jedna rodina, říká útočník Vincour

Brněnský útočník Tomáš Vincour v akci během třetího finále hokejové extraligy.

Stala se z toho tak trochu fráze, s níž sportovci mnohdy idylicky popisují vztahy uvnitř kolektivu. A obdobná slova...

Další z rubriky

Na Kratochvíli si Troup vždycky dával rande, teď tam dělá kastelána

„Práce kastelána je tak pestrá a různorodá a zabere tolik času, že se dá říct,...

Vojtěch Troup si zámek poblíž Netolic oblíbil už v dětství. Od roku 1985 tam dělá kastelána. Předtím dělal...

Zelené autobusy pro turisty na Šumavě přicházejí o podporu obcí

Celkový pohled na obec Kvilda.

Některé šumavské obce přestanou letos poprvé přispívat na provoz Zelených autobusů. Podle starostů nemají moc velký...

Bez tunelu pod nádražím hrozí v Českých Budějovicích kolaps dopravy

U Mánesovy ulice je naplánovaná patrová křižovatka. Pod zemí má mít silnice...

Více než miliarda korun je cena za podjezd pod nákladovým nádražím v Českých Budějovicích. Má být hotový stejně s...

emimino-diskuse
emimino-diskuse

Je fajn si občas s někým popovídat o tom, co vás trápí. S námi v tom nejste sami.

Najdete na iDNES.cz